Hei, og velkommen hit til Tidssonen.
Tidligere har jeg sverget til det såkalte "gråmarkedet", men etter et par litt kjipere opplevelser kjøpte jeg heller mitt siste ur hos AD i Norge.
Det finnes veldig mange gråmarkedshandlere som er helt ok, men som regel så får man ikke garanti hvis man kjøper nye klokker hos dem, eller kan risikere at garantien begynte å løpe et år før man kjøpte klokken. Å kjøpe hos AD da blir en slags forsikring mot feil de par første årene. Ofte tilbyr jo også Gråmarkedshandlere en egen garanti, men da vet man for så vidt ikke hvor flink urmakeren som skrur er. Jeg har opplevd å kjøpe en eldre klokke i utlandet som skulle være NOS, og som jeg i tillegg skulle få livstidsgaranti på. Da klokken skulle sendes fikk jeg beskjed om at den ikke ville starte, og at de skulle ta en liten overhaling på den, før den gikk i posten. Etter tre uker hadde de fremdeles ikke funnet noe feil med den, og da begynte jeg å tvile kraftig på den såkalte urmakeren som da også skulle gjennomføre livstidsreparasjoner av klokken senere. Etter fire uker avblåste jeg handelen.
En annen bakdel med Gråmarkedssiter på nettet er at det av og til er litt avstand mellom det reklamerer med og hva de egentlig har. Siden Time of Switzerland er nevnt, så er min erfaring at de er vanskelige å komme i kontakt med på mail, og jeg mistanker etter hvert at de reklamerer for klokker på sine sider som de ikke har inne, og heller ikke virker som de kan få tak i, men det kan jo hende jeg var uheldig med modellen. En annen side som jeg absolutt ikke skal drive noe reklame for, hadde stort utvalg og en tre-fire røverkjøp jeg likte. Men røverkjøpene var alltid nettopp solgt, eller ikke å få tak i lenger, men selger kunne alltid anbefale en nesten tilsvarende klokke til mye høyere pris.
Jeg har hatt noen gode erfaringer med gråmarked og kjøpt via watchnet og timezone også, men jeg har også opplevd å bli lurt light av en watchnet-selger med nesten 50 gode referanser som senere ble kastet ut av siten.
Men billigere er det naturligvis i utlandet og over nettet. Og nå som kronen er sterk, er det mye penger å spare. Særlig hvis man regner med "momsfritak" i tillegg. Da får man en helt annen pris enn noe en norsk AD kan tilby. Men det innebærer jo både reising og å bryte norsk lov, så det er kanskje ikke å anbefale.
I forhold til gjensalg av klokken er det selvsagt også viktig at klokkens historie ikke er grumsete - og det er nok lettere å få solgt en klokke som er kjøpt av norsk AD enn fra en eller annen i Singapore på E-bay. Når det er sagt så tror jeg at man alltid kommer til å tape penger på klokker kjøpt av AD hvis man har tenkt å selge dem videre (med mindre man treffer vanvittig godt på en eller annen limited utgave) - mens jeg ved en anledning faktisk har klart å selge klokker kjøpt i utlandet for litt mer enn jeg kjøpte den for på ebay. (til og med etter å ha betalt mva.) Så rent økonomisk er det fortsatt 1-0 til Gråmarkedet.
Gleder meg forresten til å se noen av urene du har kjøpt i utlandet tidligere!