Kjøp av pilot klokke

Medlem
21. mars 2011
Heisann

Etter litt googling på pilot klokker havnet jeg her. Etter å ha lest litt div poster så virker det som jeg har havnet på rett sted :). Jeg er på jakt etter en pilot klokke til min far. Jeg har ikke råd til å kjøpe en IWC desverre. Jeg står nå mellom Laco, Stowa eller Archimede. Jeg har overhode ikke peiling på klokker så jeg vet ikke hvilken av disse merkene jeg skal kjøpe.

Venter i spenning på svar!

Jeg har en kompis som har en Stowa og han er strålende fornøyd. Veldig mye klokke for pengene! Han har dog Marine Original og den var det ganske lang leveringstid på. Vet ikke helt hvordan leveringstidene er på øvrige ur fra Stowa.

Jeg har en Stowa Flieger som jeg er kjempefornøyd med.:)
Problemet er at det er laaaang leveringstid. 2-3 mnd minst.:mad:
Dette er også en av de orginale produsentene av pilotur hvis litt historie er viktig for deg.
Litt om det her.

Ellers er Laco et alternativ, men kvaliteten er lavere så vidt jeg har forstått.

Da gjenstår det bare A. Lange & söhne og IWC, og disse koster skjorta og en nyre.

Archimede m.fl. er også gode, men historieløse alternativ.

Sinn har også noen modeller som det er verdt å ta en titt på :) I motsetning til Stowa er det ikke hundreogørten uker med venting ;)

Jeg har hatt pilot fra Laco, Steinhart, Stowa og IWC.

Alle er nydelige, alle gir masse for pengene, spesielt Steinhart og Stowa etter min mening.

IWC er jo helt klart favoritten, men jeg ser at den ikke er et alternativ.

Skal du gi den bort i gave?
Da vil jeg ikke anbefale Steinhart, siden de har store problemer med kvalitetskontroll, da kan det kanskje bli vanskelig å vente på å få den fikset.

Tror jeg ville valgt Stowa, de leverer et veldig bra produkt.

PS: Husker at piloten fra Stowa har baklokk av glass, slik at du kan se urverket.
Dette er vel ikke helt historisk korrekt, hvis du er ute etter det.

Glemte også å nevne Steinhart.
Disse er skikkelige "knock-offs" og har absolutt ingenting med de orginale piloturene å gjøre, men de er skikkelig kvalitet for en rimelig penge.

Steinhart har også noen pilotklokker.
Noen av modellene er vel litt "ripp-off" av IWC sine modeller, så man må vel nesten avgjøre selv om man liker å ha som ligner på orginalen, men selv synes jeg de ser bra ut som en pilotklokke man har rå til å bare bruke.
Du får avgjøre selv.
Info finner du på:
http://www.steinhartwatches.de/

De sender slik at du trekker av momsen i tyskland, men du må regne med moms i Norge ettersom de ikke sender som gave og med full verdi. Men klokkene er ikke så alt for dyre.

Hyggelig med så mye raske og informative svar! Jeg tror også det blir Stowa,men Laco er vel litt større? eller har det ikke så veldig mye å si?

Vil bare tipse om at zeno kan være verdt å sjekke ut. De har endel tøffe piloter og kvaliteten er alle tiders.

Vær obs på at det finnes flere varianter av urmerket zeno. Det er zeno watch Basel som er det sveitsiske merket

Hamilton kanskje?
h64715535_1.jpg

Prismessig slett ikke ille ($6-700)
http://www.amazon.com/Hamilton-Automatic-Khaki-Pilot-H64715535/dp/B0038YY92K

Been there.........
Jeg valgte Archimede Pilot 42mm, bortsett fra at de ikke har veldig lang historie kan jeg ikke finne noe negativt.
Stod mellom Steinhart og Archimede for min del, mener å huske at det var bedre vanntetthet som gjorde utslaget.
Er jo glass i baklokket på denne også så jeg bestilte med Archimede rotor, kan også bestilles med helt baklokk.
Den har også en helt utrolig lume som holder sterkt og fint gjennom hele natten, beste jeg har sett, også langt bedre enn mine Seiko og Omega-ur!
Denne har fått ganske mye WT og jeg er veldig fornøyd med mitt valg.
Archimede.jpg

Handlet denne: http://www.archimede-uhren.de/EN/Pilot-H.htm og servicen var upåklagelig.

Skal du ha en pilotklokke som faktisk er nyttig, så vil jeg anbefale deg å ta en kikk på De Havilland Watches. Modellene DH01/DH02 (som forøvrig er de eneste de har) har en modul med svært nyttige funksjoner; den registrerer block off/on-tid, samt eventuelle touch and go's pluss flygetid. DH02 kommer også med en barometrisk høydemåler.. som er veldig nyttig hvis du flyr med åpen cockpit. :mrgreen:

Jeg flyr selv og vurderer sterkt å avskaffe majoriteten av min samling for å kunne anskaffe et slikt ur.

Hva med Fortis?

Jeg har selv en Flieger 40mm,en Pilot Professional Chrono og en Spaceleader og er veldig glad i dem. Mener Fortis startet på rett over 7000,- sist jeg var innom AD på Vinderen..

Ut fra merkene du nevner i starten av tråden regner jeg med du er ute etter et WW2 fliegeruhr, eller noe i den stilen. Du nevner Stowa og Laco. Begge disse er blant de fem opprinnelige produsentene av fliegeruhr til de tyske pilotene. Selv om dagens modeller er ganske ulike de opprinnelige tunfiskboksene, så får du i hvert fall litt historie. For meg hadde valget i denne prisklassen stått mellom de. Stowa er lengst unna originalen, men utvilsomt mest elegant. Den uten logo er en svært versatil klokke som gir et solid kvalitetsinntrykk. Det gjør for så vidt Lacoen også, men den er helt annerledes. Med matt mørkegrått stål, rette lugs og kantete form er den svært tro mot originalen. Jeg har en slik i 42mm som jeg synes er passelig til mitt 18,3 cm håndledd, men du får den også i 45 (jeg regner med 55mm-varianten utgår :smile:) Den har altså en mer autentisk og militær look, mens Stowaen (som IWC) er en moderne tilpasning.

Stowaen er litt dyrere, men kommer på en anstendig rem. Lacoen kommer med to remer som egentlig ikke er brukende. Bilde av min egen Laco under. Først med originalrem:
TBE_8570.jpg

Med Stowa napparem:
DSC_2811.jpg

@ kabbern:

Jeg har erfaring med Steinhart sin pilotchrono, og synes det er mye value å hente. Men som nevnt tidligere kan det virke som de har litt problemer med kvalitetssikringen. Den jeg fikk hadde et lite hakk på innsiden av glasset. Men servicen er upåklagelig! De spurte om jeg ville sende klokken i retur på deres regning, eller om de skulle sende et nytt glass til meg å betale for evt. kostnader for et glassbytte hos min lokale urmaker :D

Har også hatt en Débaufré piloutur, og var av samme kvalitet som Steinhart (du kjenner kanskje til historien mellom D & S?). Débaufré har en flott limitert (sluttsolgt for lenge siden) serie som heter Wings Of Gold. Tror faktisk det ligger en slik sak for salg her på forumet. Skal du kjøpe nytt, så vil jeg foretrekke Steinhart over Débaufré pga status og drift i selskapet. Débaufré har fått ny leder/ceo, og design teamet gikk til Steinhart. Man kan også se hvilken retning Débaufré har tatt etter Steinhart forlot dem. Litt tragikomisk.

Om det ikke er krise å ha et mindre piloutur, så vil jeg anbefale Stowa. Kvaliteten der er helt vanvittig i forhold til pris. Ulempen er den lange leveringstiden. Men den som venter på noe godt etc...

Lykke til med beslutningen. Håper du poster bilder av klokken når den ankommer :grin:

@ UJU:

Hvordan er lærremmene på Stowa flieger? Samme pulje som OEM remmen på MO?

Jeg er inne på hjemmesiden deres fra tid til annen, har t.o.m. vært så langt at jeg har lagt uret i handlekurven for så å komme til fornuft å sagt til meg selv at "jeg trenger jo strengt tatt ikke et pilotur :p

Denne tråden har vekket følelsene mine igjen for Stowa pilotur (ja, det skal ikke mer til).

På neste GTG må du ta med dette uret :D

utrolig kul dne Bell&Ross vintage collection. Hvilke forhandlere har Bell&Ross i Norge? Selv står IWC Pilots Spitfire for øyeblikket øverst på listen over neste klokkekjøp!