Kjøp og Salg tråden: FS annonsene...

Medlem
22. des. 2009
Vet ikke hva andre her på forumet synes om dette, men jeg synes det er greit at selgeren ikke fjerner klokkeinfo og prisen som forlanges i annonsen etter at klokken er solgt. Det er greit å ha som en referanse på prisnivå (ift tilstand etc)...

Samtidig er vel ikke jeg den mest aktive i den delen av forumet (noen vil kanskje si at jeg ikke er den mest aktive uansett forum med mine 50 innlegg på over 1 år som medlem :) ) og forstår ikke helt bakgrunnen for at selgere velger å gjøre det...

Spørsmålet er da burde det i reglene for kjøp og salg ligge en oppfordring til å la klokkeinfo og prisantydning ligge etter at salget er gjennomført?

Ka du tror? :D

Jeg gjør det personlig, men kan forstå om andre foretrekker å fjerne det. F.eks brukere som er diskret med hensyn på hva de deler av info om samlingen sin.

Jeg gjør det personlig, men kan forstå om andre foretrekker å fjerne det. F.eks brukere som er diskret med hensyn på hva de deler av info om samlingen sin.

Men i det det er solgt er det jo ikke lenger en del av samlingen? :p

Seriøst dog, det er veldig nyttig at gamle annonser blir liggende med pris og bilder, hjelper litt når man skal forsøke å orientere seg i bruktmarkedet på en eller annen klokke :).

Nei, men er man privat om hva man har i boksen og det med gjevne mellomrom ligger salgstråder ute for f.eks dyre vintage rolexer kreves det ikke mye for å finne ut at det sikkert er mer å hente der i gården.

Og ja, vi to er helt enige. :)

Hadde vært praktisk om man hadde hatt en kjøp og salgsmodul på forumet som kunne holdt historiske databaser over salg uavhengig av person, da hadde man sluppet nettopp den problemstillingen (som jeg tror er høyst reell) pluss at man hadde hatt en vesentlig bedre løsning på tilbakemeldinger på folk som kjøper og selger ("good guys, bad guys").

Jeg har tenkt på det samme, og er enig i alt som har blitt sagt i denne tråden til nå:p

Siden salgsvolumet i Norge av en del modeller er ganske lite, synes også jeg det er fint å kunne se på tidligere solgte klokker for å kunne vurdere markedet, og så kan det være interessant å kunne se utviklingen i priser over tid.

Ideelt sett ville jeg helst hatt faktisk salgspris også, men jeg kan kanskje forstå at noen ikke vil oppgi dette..

Jeg synes historisk database kan være en god ide. Jo mer informasjon jo bedre;)

En salgsdatabase burde jo være mulig å lage, helt anonymt. Ville måtte ha vært basert utelukkende på folks ærlighet, men tror noe slikt hadde vært fryktelig nyttig for oss alle over tid.

Jeg har tenkt på det samme, og er enig i alt som har blitt sagt i denne tråden til nå:p

Siden salgsvolumet i Norge av en del modeller er ganske lite, synes også jeg det er fint å kunne se på tidligere solgte klokker for å kunne vurdere markedet, og så kan det være interessant å kunne se utviklingen i priser over tid.

Ideelt sett ville jeg helst hatt faktisk salgspris også, men jeg kan kanskje forstå at noen ikke vil oppgi dette..

Jeg synes historisk database kan være en god ide. Jo mer informasjon jo bedre;)

Helt enig, når jeg selger noe redigerer jeg bare tittelen "solgt".
Relevant info. og pris vil da være tilgjengelig, og ingen unødvendig BUMP.

Hvorfor ikke?

Om folk vil ha en pris referanse på en klokke de vil selge så er det bare å google litt eller å sjekke diverse fora.

Prisen varierer jo veldig mtp etterspørsel, klokkens stand/historikk og selgers tålmodighet.

Da er vel det svaret på spørsmålet til Krille, at du ikke er komfortabel med å la prisen stå der. Noe jeg i bunn og grunn kan skjønne godt så lenge internett er åpent for alle.

Da er vel det svaret på spørsmålet til Krille, at du ikke er komfortabel med å la prisen stå der. Noe jeg i bunn og grunn kan skjønne godt så lenge internett er åpent for alle.

Vel... Dersom man ikke er komfortabel med å la prisen ligge ute for en klokke man har solgt (ergo ikke har i sin besittelse lengre), så bør man kanskje la være å legge ut unboxing-tråder på nye klokker man kjøper? Det er en smal sak å ringe en AD og finne ut listeprisen på klokken et annet medlem nylig har ervervet. Og denne klokken ER jo faktisk i medlemmets samling akkurat nå...

Ikke kritisk eller negativt ment, men det argumentet kjøper jeg ikke.

Dette handler bare om komforsoner og diskresjon, er ikke noen diskusjon om rett og galt..

Om selger lar den avaterte prisen stå, er det supert. Gjør livet lettere for nesteman. Om ikke er det bare å sende en pm. Jeg har gjort det flere ganger, det har hittil kun ført til kjekke klokkeprater. :)

Syntes man bør respektere at man har forskjellig syn på komforsoner og diskresjon når det kommer til gjennomføringen av et salg...

Klart at folk har forskjellige komfortsoner og ønsker her, men enig med mr J her oppe.. Man eier ikke klokken lenger, det er ikke skrevet nøyaktig hva uret faktisk gikk til (ei heller til hvem).

Om det går på sikkerhet minner jeg om det gamle sikkerhetsmantraet; "Security through obscurity is not security".

Men hver til sitt selvsagt :)