Hvor skal jeg begynne…?
Speedmaster Prosfessional:
I grove trekk, tre urverk siden starten i 1957; caliber 321, kolonnekronograf bygget av Lemania. Caliber 861, enklere Lemania kronografmodul, og mitt favoritturverk, uansett fabrikat og alder. Bortsett fra de alle første Speemasterene er dette verket som har vært med på en masse romfart og som har sendt tidligere astronauter inn som styremedlemmer i Omega.
Caliber 1861, identisk med 861, men rodiumbelagt i stedet for kobber. Dette gir et kromblankt utseende og skal være bedre på lang sikt. Det høres naturlig ut da kobber, som vi vet, reagerer med luft og blir oksydert over tid. Det tror jeg ikke rodium blir. Jeg har ikke hørt noe om at 1861 står tilbake for 861, men jeg har ikke hørt alt heller...
Speedmaster reduced:
En helt annen klokke enn Speedmaster Prosfessional! Totalt forskjellig urverk, et ETA 2892 verk med kronografmodul montert. Dette gjør klokken mye mindre interessant rent teknisk. 861/1861 verkene har historie og er beviselig robuste og stødige urverk. ETA urverk er stabile og gode, men ikke i nærheten av "storebror". Dessuten er klokken mindre, føles helt annerledes på armen og blir bare feil for meg, i alle fall.
SKX007/Reduced, to forskjellige dimensjoner! Seikos kasse er stor og rund, Omegas er flat og slank i forhold. Seiko har urskiven dypt nede i kassen, Omega har den fremme på "toppen". Med en 007 på armen føler du at alt kan inntreffe, og du er klar! Med en Speedy Reduced kan du sitte på kafé og drikke Chai latte på laktoserdusert melk, eller havremelk…
Helt objektivt…
E