Kjøpe første mekaniske ur :) (genrasjonsur)

Medlem
5. jan. 2014
Innlegg
21
Hei
Har liten peiling på eksklusive klokker og trenger hjelp til valg av Mekanisk ur
Meningen er og investere i en flott klokke som kun skal brukes i finere anledninger og som vill holde seg i verdi og kan arves videre..

Uret vill da ikke bli brukt til dagen og er greit om det kan trekkes opp uten og måtte besøke urmaker

Designet vill eg har metall lenke og rund ur-kasse hus og gjerne kronograf og litt designmessig stilig
Vill gjerne ha fra et anerkjent merke og med eget urverk
Er det nødvendig at uret er kronometer?

Prisklasse blir vell det store spørsmålet. tenkte rundt 10k men om en må opp i større summer for og få en genrasjonsklokke som er verdt og samle på så kan eg gjerne spare opp til større budsjett

Kan også bestille fra utlandet fra seriøse aktører om det er noe og spare på det

Håper jeg spør rett plass
Alle svar tips anbefalinger taes med stor Takk :)
 
Redigert:
Vel, i utgangspunktet er nok 10k en del for lite for et skikkelig arvestykke. Man får mange fine klokker for under 10k, men sliter litt med å komme på noe jeg vil anse som en generasjonsklokke. Da ville jeg nok personlig ha lagt meg i prissjiktet på 20-30k+++ (eller egentlig ville jeg nok lagt meg på rundt 50-80k, men skal jo ikke skremme deg helt bort her :p ). At du helst vil ha en kronograf bygger også opp under at du burde vurdere å øke budsjettet. Alle komplikasjoner koster ekstra. Egne urverk koster ihvertfall penger og da snakker vi nok mer rundt 50-80k.

Skulle til å foreslå en Hamilton Chrono her, men jeg ville nok spart opp litt ekstra ja :)

EDIT: men det er jo selvsagt lov å jobbe seg oppover til en skikkelig generasjonsklokke. Start med noe brukt i prisklassen du nevner og kjøp deg oppover etterhvert ;)
 
Redigert:
Ja pris er vell sikkert en god faktor for genrasjonsklokke
Har vell litt med øyet som ser og :)
for en familie der millioner er småpenger er vell alt under 1 mill for lite til et arvestykke :)

Det eg tenkte mest på er vell egentlig en klokke som fortsatt har en verdi selv etter en generasjon
Som er verdt og ta vare på :)
 
Da må du nok opp i en høyere prisklasse. Rolex, Jaeger Lecoultre, IWC f. Eks.

Eller om du vil høyere og det ultimate arvestykket: Patek Phillipe.

Forslaget over her om å kjøpe deg en mekanisk klokke til 10k nå og så spare til en Rolex eller lignende er glimrende synes jeg
 
Tull og tøys. Snakk om å ødelegge gleden til folk. Klart du kan finne deg et flott mekanisk ur til ti lapper, nytt eller brukt som vil holde så lenge en gidder å bruke penger på å serve det. Tissot, Certina, Sinn, Stowa, Longines, Seiko, Hamilton osv har alle fine ur du får ny til under ti. Lykke til
 
Tull og tøys. Snakk om å ødelegge gleden til folk. Klart du kan finne deg et flott mekanisk ur til ti lapper, nytt eller brukt som vil holde så lenge en gidder å bruke penger på å serve det. Tissot, Certina, Sinn, Stowa, Longines, Seiko, Hamilton osv har alle fine ur du får ny til under ti. Lykke til

Tror du bør lese en gang til, han er på jakt etter ett ur som kan gå over til neste generasjon men også holde seg i verdi. Om man ser på bruktprisen til en gammel klokke av typene du nevner vill jeg ikke si de godkjenner kravet om å holde seg i verdi...
 
Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en klokke som har bevist at det er en tidløs klassiker. En klokke som har vært på markedet i 40-50 år og som ser bra ut i dag, vil se bra ut også om 40-50 år.

Samtidig bør klokken oppfattes som såpass "eksklusiv" at den vil bli oppfattet som et arvestykke også av kommende generasjoner.

Basert på dette ville jeg kjøpt en Omega Speedmaster Professional (måneklokken). Enten en splitter ny eller brukt 3570 med 1861-verk eller en av de eldre modellene med 861-verk. Dette er klokker du kan være sikker på at du kan få service på også om 20, 30, 40 år. De kan brukes både til pent og til hverdags, og de ser bra ut på forskjellige reimer/lenker.

Skal du kjøpe en ny koster de ca. 25.000,-, men du får pent brukte fra ca. 15.000,-.

35705000-20.png
 
Takker for alle tips så langt

Den Omegaen så jo meget bra ut

Noen som vet om bra sider for og finne gode brukte eksemplarer? eventuelt forhandlere som selger brukt?
 
Denne skulle du kanskje klare å få for 10k med litt pruting.

Omega Seamaster Chronograph Automatic - FINN Torget

Denne bli litt over

OMEGA AQUA TERRA AUTOMATIC 2503.30.00 - FINN Torget

Omega er klokker som er verdt å ta vare på.

Tar jeg meg friheten til å kjøre litt egen reklame også

http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/tag-heuer-aquaracer-caliber-16-12000-kr-eller-bytte-19155/

Tag er kanskje ikke klokka som har mest cred, men en pen chrono klokke synes da jeg... Kan nok klare å selge den til budsjettet ditt. Har en ny pris på 24000 så mye av verdi tapet er dessverre for meg tatt.
 
Tull og tøys. Snakk om å ødelegge gleden til folk. Klart du kan finne deg et flott mekanisk ur til ti lapper, nytt eller brukt som vil holde så lenge en gidder å bruke penger på å serve det. Tissot, Certina, Sinn, Stowa, Longines, Seiko, Hamilton osv har alle fine ur du får ny til under ti. Lykke til

Som jeg sa tidligere så finnes det for all del masse fint til under 10k @Chronodiver, men han sier jo selv at han ønsker en kronograf med in house-urverk og da forsvinner jo alle merkene du nevner ut av ligningen (Edit: bortsett fra Seiko kanskje).

Støtter forøvrig 100% forslaget om Omega Speedmaster! At jeg ikke kom på denne selv er jo nesten litt flaut :rolleyes: Da for du god kvalitet og noe som absolutt bør kunne stemples som arvegods også trenger du bare strekke budsjettet littegrann, ihvertfall om du går får en brukt :)
 
Redigert av en moderator:
Tull og tøys. Snakk om å ødelegge gleden til folk. Klart du kan finne deg et flott mekanisk ur til ti lapper, nytt eller brukt som vil holde så lenge en gidder å bruke penger på å serve det. Tissot, Certina, Sinn, Stowa, Longines, Seiko, Hamilton osv har alle fine ur du får ny til under ti. Lykke til
Tror du bør lese en gang til, han er på jakt etter ett ur som kan gå over til neste generasjon men også holde seg i verdi. Om man ser på bruktprisen til en gammel klokke av typene du nevner vill jeg ikke si de godkjenner kravet om å holde seg i verdi...

Godt mulig, dette med verdien. Men likevel tror jeg det er mange som (om 50 år) hadde satt pris på å arve en strøken 50 år gammel LLD.
 
Redigert:
Godt mulig, dette med verdien. Men likevel tror jeg det er mange som (om 50 år) hadde satt pris på å arve en strøken 50 år gammel LLD.

Fordi det er en LLD i seg selv - sannsynligvis ikke. Men fordi det er fars gamle klokke? Absolutt.

Støtter forslaget om en omega Speedmaster. Tidløs, høy kvalitet, stilig, bra bang-for-the-buck.
 
Slenger meg på speedmaster her.

Vil forøvrig også nevne at klokker med nypris 10k ikke er blandt de som holder seg best i pris i årene som kommer, dersom man ønsker å få igjen det investerte. Da er det nok, som nevt tidligere, lurt å gå opp en prisklasse eller to. Har inntrykket av at en pent brukt submariner kan flippes uten for mye tap, uten å videre skulle pålegge trådstarter å kjøpe den :)
 
Takker for rådene :)

Er det flere aktuelle ur som kan kjøpes brukt til rundt 15 lapper som også vill holde sin verdi ?
 
Dersom det ikke er et krav med kronograf kan du jo se litt på Omega Seamaster proffesional også. Disse dukker stadig opp til rundt 11-13k brukt :)

Finnes i forskjellige varianter og aldere:

$_57.JPG


P039-Omega.jpg
 
Redigert:
Takker for rådene :)

Er det flere aktuelle ur som kan kjøpes brukt til rundt 15 lapper som også vill holde sin verdi ?

Ennet enn Speedy?

tja, det er jo muligheter for en eldre Rolex Datejust.

Om du har interesse for det er det jo flust av vintage Omega, Zenith, IWC og lignende ute for <10k. "Problemet" med disse er at de er ganske små i størrelsen. Gjerne 35mm og mindre. Uten kasse å snakke om bærer de også smått i motsetning til DateJust.