Kjøpe første mekaniske ur :) (genrasjonsur)

ser det er en del og velge mellom :)
er Breitling Black Bird noe og samle på? syntes de ser veldig bra ut de og :)
 
ser det er en del og velge mellom :)
er Breitling Black Bird noe og samle på? syntes de ser veldig bra ut de og :)

Er ikke en klassiker som det speedmaster er.

Men jeg i hverfall synes det er viktigst å velge den klokken man liker best selv. Kvaliteten på de fleste klokken i dette segmentet er relativt likt og alle vill med vedlikehold holde seg gjennom et par generasjoner.

Verdien vil kanskje ikke holde seg like godt som om du kjøper en vintage rolex, men kjøper du en som er lett brukt er mye av det første og største verdifallet tatt.

Er ikke så mange klokker man kan kjøpe som rene investeringer så man må vurdere bruksverdi opp mot verditapet.
 
Finnest det ingen klokker som blir mer og mere ettertraktet i god stand og gjerne øker i verdi med årene?
Limited editions osv?

eller er det generelt ned i verdi en klokke går uansett?
 
Joda, det gjør det.

Kjøper du en brukt Rolex/JLC/Patek/Vacheron eller lignende er vel sannsynligheten for at de går opp enn ned relativt stor.

Kjøper du derimot en NY Rolex vil det gå mange år før du er tilbake der du startet.

Det hjelper jo også med modeller som er svært ettertraktet (Red Sub f.eks) eller laget i få eksemplarer.
 
Finnest det ingen klokker som blir mer og mere ettertraktet i god stand og gjerne øker i verdi med årene?
Limited editions osv?

eller er det generelt ned i verdi en klokke går uansett?

Dette er da veldig vanskelig å forutse, om vi kunne det ville nok alle vært solgt allerede da det er garantert provisjon :)

Men klokker i mindre opplag fra respekterte merker har en tendens til å øke i verdi som "vintage" ur.

Men nå til dags spyr jo noen av merkene ut limited editions....

En "rare" rolex vintage modell er nok det beste å satse på, men det er nok litt utenfor budsjett :)
 
Jeg er veldig glad i Tissot. Der kan du få en PRS516 til under fem lapper. Tror den koster det ny... Fin skive, display back , mekanisk ETA urverk og boks. Mye glede for pengene! Og så er det et merke som ikke alle har!

Det er lurt å starte i det små. Lett å bli revet med!

Men en veldig trivelig hobby! Med godt miljø i tillegg.

:cool:
 
Trådstarter: Har du først nådd Tidssonen, vil du ha maaange ur før du evt. har en neste generasjon og gi bort ur til ;)
 
Seamaster med sverdvisere, Great White, El. Blue eller Svart(Black Rose). Disse får du for 10-15K.
 
Trådstarter: Har du først nådd Tidssonen, vil du ha maaange ur før du evt. har en neste generasjon og gi bort ur til ;)

ja er nok redd for det :)

Seamasterene er veldig fine ja :) kan vere eg startet med en sånn og heller oppgraderer seinere
Vill sånne klokker synke mye mere i verdi visst eg kjøper en brukt til en grei pris og har den noen år?
 
Har sett en del rundtom og synest Omega sine ur med 8500 eller 9300 verket ser veldig fine ut med glass på baksiden osv
de koster jo godt over 25k vill de ligge på den prisen i lang fremtid eller vill de synke mye mer i verdi i årene som kommer?
 
Redigert:
Har sett en del rundtom og synest Omega sine ur med 8500 eller 9300 verket ser veldig fine ut med glass på baksiden osv
de koster jo godt over 25k vill de ligge på den prisen i lang fremtid eller vill de synke mye mer i verdi i årene som kommer?

Omega har vel planer om å skru opp prisene ganske mye nå så jeg tror ikke de kommer til å synke mye i verdi med det første ihvertfall :)
 
Hva er en grei pris for denne James Bond klokka til Omega?
Seamaster diver 300 co axial (212.30.41.20.01.002)
Tenker bruktpris :)
 
Den er ganske ny, så ikke de som oftest dukker opp brukte. Uten og være spesialist vil jeg tro at i underkant av 20 000 er en fair bruktpris.

Fin klokke i hvertfall
 
Ok vet ikke hvor lenge de har vert i produksjon men ser på chrono24 att noen er fra 2008?
kan det stemme?
 
De fra 2008 må være forrige versjon, med samme verket, men med annen skive og bezel. De gamle har bølge skive og alu bezelinsert, men de nye har glatt skive og ceramic bezelinsert. Tror den nye kom for ca 1 år siden?

Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil, men tror det er forskjellen.

Etter min mening burde forrige versjon ligge noe lavere i pris, et par tusenlapper i hvertfall.