Kjøpe tilbake stjålet klokke?

Medlem
29. juli 2013
Innlegg
6
En bekjent av meg hadde innbrudd i sommer der klokkesamlingen forsvant, i denne samlingen var det en relativt sjelden klokke med stor sentimental verdi. Ikke uventet har denne dukket opp på Ebay og selgeren er fra Litauen :mad:

Politiet sier det er nytteløst for dem å gjøre noe, så alternativet jeg ser er å kjøpe den tilbake, men egentlig uaktuelt da det støtter kriminalitet. Så hva gjør man i en sånn situasjon?
 
@pulsklokke ... med en selger på eBay så har du jo en form for "myndighet" over han som snakker et språk han skjønner, bot/utestengelse/tilbakebetaling.
Du kan vel gjøre mangt her, har du en politianmeldelse å vise til og kan kobble den til uret som selges på eBay så burde eBay kunne hjelpe deg her - hvis ikke med noe annet så å i hvert fall få det å svi for selger.

Eventuellt bør det vel være rom for å gjøre en luring i retur, betale, få den, og åpne PayPal-claim via eBay buyer-protection? Men her er det litt utenfor hva som er lov, et veldig grått landskap og viktig å kunne peke på serienummer eller noe som spesifikt knytter klokken mot den stjålne.
 
Redigert av en moderator:
Ville ha kjøpt og så gått all inn på å få pengene tilbake fra paypal. Skaffe en dårlig kopi av klokken å si at det var denne man fikk i posten? Edit: deg jeg mener er at jeg ville gjort alt for å lure denne dusten tilbake:)
 
@pulsklokke ... med en selger på eBay så har du jo en form for "myndighet" over han som snakker et språk han skjønner, bot/utestengelse/tilbakebetaling.
Du kan vel gjøre mangt her, har du en politianmeldelse å vise til og kan kobble den til uret som selges på eBay så burde eBay kunne hjelpe deg her - hvis ikke med noe annet så å i hvert fall få det å svi for selger.

Eventuellt bør det vel være rom for å gjøre en luring i retur, betale, få den, og åpne PayPal-claim via eBay buyer-protection? Men her er det litt utenfor hva som er lov, et veldig grått landskap og viktig å kunne peke på serienummer eller noe som spesifikt knytter klokken mot den stjålne.

Ja, f.eks å kjøpe klokken og med en gang etterpå åpne paypal claim å vise til politianmeldelse med henvisning til serienummeret da det viser seg å være samme klokke?
 
Redigert av en moderator:
Ville ha kjøpt og så gått all inn på å få pengene tilbake fra paypal. Skaffe en dårlig kopi av klokken å si at det var denne man fikk i posten? Edit: deg jeg mener er at jeg ville gjort alt for å lure denne dusten tilbake:)


Jeg har tenkt mange onde tanker om hva som egentlig burde gjøres med sånne, men for alt jeg vet så kan denne selgeren være 3. eier og uvitende om hvor den egentlig kommer fra. Dette er en ganske organisert gjeng, så man skal også være litt forsiktig med å gjøre for mye tror jeg.
 
Hvis jeg hadde fått forsikringsoppgjør hadde jeg kjøpt den tilbake og innsett at noe mer får jeg ikke gjort.

Hadde jeg ikke fått forsikringsoppgjør hadde jeg testa ebay buyer protection :)
 
Eøsavtalen skal tydeligvis sikre fri flyt av varer, tjenester og østeuropeiske bander. Det er vel på tide å endre ordlyden i avtalen for å reflektere dette.