Kjøpehjelp - Speedmaster

Medlem
20. juli 2009
Hei, jeg er veldig påvirket av nylige poster her inne! Og jeg behøver en hverdagsklokke som skal beholdes.

Hadde Planet Ocean på armen for noen år siden og har aldri fått den ut av hodet, men med en pris på 55´ for den nye mener jeg den priser seg ut.

Derfor blir det en Speedmaster på meg, men hvilken av disse bør jeg gå for?

Speedmaster Professional First Man on Moon
3570.50.00

omega-speedmaster-3570.50.00_MED.jpg

Speedmaster Professional
3573.50.00

omega-speedmaster-3573.50.00_MED.jpg

Disse to er jo relativt like (trur eg) men ut fra Moore så er valget lett, er det det?

Alternativet er å heller går for en Broad Arrow som jeg også har hatt et godt øye til.

Speedmaster Broad Arrow Silver Dial Chronograph
321.10.42.50.02.001

omega-speedmaster-321.10.42.50.02.001_MED.jpg

Håper på assistanse slik at dette blir et godt valg. Jeg er ikke "flipper" men ser på det som en fordel om klokka holder seg relativt bra i pris om 5 år.

Neste uke skal jeg kjøre sørover fra Bergen og til lille-sørlandet, kom gjerne med tips om butikker som kan ha disse inne.

På forhånd takk for innspill og takk til urverket.no for lån av bilder.

A.

Disse to er jo relativt like (trur eg) men ut fra Moore så er valget lett, er det det?

Er det det? Forskjellen er vel at 3573 kommer med safir både glass og baklokk, og har et mer dekorert verk, i tillegg til at det er en bit i verket som er anderledes. Hvis ikke er den forholdvis lik og koster et par tusen mer enn 3570 som har plexiglass og stål baklokk. 3570 skal jo være nærmere den opprinnelige måneklokka, så her det som vanlig dette med fornuft og følelser.

Jeg valgte 3570.

Blir jo en rå klokke uansett.

Forskjellene er kort og godt:

- forside/bakside, safir på begge på 3573, pleksi foran og stål bak på 3570
- verket på 3573 er noe mer dekorert, og en del som er plast på 3570 er stål på 3573 - les mer om det her

Verket i 3573 kalles for øvrig 1863, det i 3570 kalles 1861. Det er samme verket, med unntak av de forskjellene nevnt ovenfor.

Her er en avstemning som ble holdt på forumet for kort tid siden. Her er min unboxingstråd.

Jeg valgte 3573, jeg fikk en knallpris og var på Speedyjakt, i tillegg er jeg ikke mye til purist (det har uansett aldri vært noen 3570 på månen...). Jeg skal aldri til månen, og synes safir er praktisk og greit i hverdagen. At man kan se verket er en fin bonus imo.

Takk for innspill.

Så var det ikke så enkelt, skal gå over linkene Krille. Til mitt forsvar gir et søk på "speedmaster" for mange svar. :)

A.

Jeg har en 3570.

Syns pleksiglasset er en viktig del av Speedmasterens look. Den er lett kurvet, og bryter lyset på en fantastisk flott måte som gjør at man aldri blir lei av å se på skiven :) Dessuten har utgavene med safirglass en melkehvit ring rundt ytterkanten av glasset som jeg syns er litt sjenerende.

Når det gjelder riper osv i pleksi, har jeg hatt klokken min i halvannet år nå, brukt den nesten hver dag, og enda er det en liten stund til jeg trenger å polere glasset. Da tar man bare plastpolish og en klut, og sitter og gnikker i fem minutter, så er pleksien som ny :)

Jeg er ikke noen purist jeg heller, men jeg ville ikke valgt Broad Arrow varianten. Skulle jeg først hatt en Speedy ville jeg gått for 3570 eller 3573. Av de to ville jeg valgt den som dukket opp først i bruktmarkedet til en pris jeg fant akseptabel.

Jeg har en 3570.

Syns pleksiglasset er en viktig del av Speedmasterens look. Den er lett kurvet, og bryter lyset på en fantastisk flott måte som gjør at man aldri blir lei av å se på skiven :) Dessuten har utgavene med safirglass en melkehvit ring rundt ytterkanten av glasset som jeg syns er litt sjenerende.

+1

Jeg kom til samme konklusjon som Semmern da jeg handlet Speedy nylig, har skrevet noen ord om det her.

Om du skal ha en speedmaster ville jeg bestemt ha gått for 3570 eller 3573, BA er liksom ikke det samme. Forskjellene er vel godt beskrevet over, men om du eller noen andre skulle ha betenkeligheter rundt plexi kan dere jo ta en titt på denne linken. (Trykk på bildene for å forstørre)

http://www.theprodigalguide.com/201...olywatch-keeps-you-sparkling-and-unblemished/

Jeg betalte 4 euro for tuben, så prisen er ikke avskrekkende:)

For meg var det lett.
Den mer historisk korrekte versjonen med plexi/hesalite og stål baklokk var den jeg ønsket. Derfor ble det 3570.

Nå skal det imidlertid sies at innsyn i urverket er flott, spesielt med manuelle urverk hvor en plagsom rotor ikke svinger og skjuler for innsynet.

Det hele er jo - som det også skal være - opp til deg å avgjøre. Begge Speedmastere er flotte ur.
Men styr unna BA. Den er en "spin-off" av den legendariske Speedy´en, og representerer lite eller ingen historie.

I denne tråden får du selvsagt råd om å gå for den versjonen av Speedy den enkelte selv sitter på. ;)

Derfor:

+1
Jeg kom til samme konklusjon som Semmern da jeg handlet Speedy nylig, har skrevet noen ord om det her.

+2

Mitt valg av de over er utvilsomt 3570.

Det hele er jo - som det også skal være - opp til deg å avgjøre. Begge Speedmastere er flotte ur.
Men styr unna BA. Den er en "spin-off" av den legendariske Speedy´en, og representerer lite eller ingen historie.

Ikke glem at den første speedyen som kom i 1957 (CK2915) så slik ut:
20041208_ck2915-1lg_600w.jpg

Broadarrow er fin den, men jeg er enig i at den ikke har den historiske verdien siden den ser såpass annerledes ut nå. En original CK2915 er for de med bunnløs lommebok og tålmodighet har jeg skjønt.

Omega lanserte tre "mestere" i 1957: Speedmaster (for racing), Seamaster (dykking) og Railmaster for arbeidsfolk som trengte magnetisk skjerming. Samme tanke som med Milgauss og Ingenieur. Et tidlig pent eksemplar av Railmaster er en av mine grails. Reklamene under er fra noen år senere. 1963 tror jeg, og da er broadarrowen borte.

p1011.jpg

p89.jpg

p67.jpg

Ai ai ai, Tore, takker for din kunnskap :)
Jeg synes at Broad Arrow er pen jeg! Et meget rimelig "alternativ" til en Daytona :D ;)
Kunne godt hatt en Speedmaster fra 1957 på lanken, for den der var off da hook :D

Edit: Forresten så har jeg utgaven med plexi + safir baklokk. Det beste av begge verdener IMHO. Nyyydelig urverk!

Ai ai ai, Tore, takker for din kunnskap :)
Jeg synes at Broad Arrow er pen jeg! Et meget rimelig "alternativ" til en Daytona :D ;)
Kunne godt hatt en Speedmaster fra 1957 på lanken, for den der var off da hook :D

Edit: Forresten så har jeg utgaven med plexi + safir baklokk. Det beste av begge verdener IMHO. Nyyydelig urverk!

Jeg må si meg enig, historie til side så er Broad Arrow med lys skive og blå visere en nyydelig klokke som jeg svært gjerne kunne tenke meg! (Og en av de modellene jeg tidligst saliverte over etter at det gikk opp for meg at mobilen faktisk ikke er en klokke.) Men i tillegg til, ikke i stedet for en standard speedy.

Litt misunnelig på din 3572, merker jeg :)

Omega lanserte tre "mestere" i 1957: Speedmaster (for racing), Seamaster (dykking) og Railmaster for arbeidsfolk som trengte magnetisk skjerming. Samme tanke som med Milgauss og Ingenieur. Et tidlig pent eksemplar av Railmaster er en av mine grails. Reklamene under er fra noen år senere. 1963 tror jeg, og da er broadarrowen borte.

Hmmm, mulig jeg leser dette innlegget feil, men "triologien" kom ikke samtidig. Det startet med den første seamasteren i 1948 som en markering av Omega's 100 årsfeiring. De kom i to varianter, chronometer med "subsidiary seconds" og en ikke chronometer med "central seconds". Den neste store utviklingen av Seamaster kom i 1955 med Seamaster 300 som skulle utfordre Rolex Submariner.

Railmaster og Speedmaster ble som du sier lansert i 1957. ;)

En Ck 2915-2 fra 1959 ble i 2007 solgt for 106.200 CHF, så det stemmer at du må ha en rimelig grei lommebok ja. :p

oj.. nå kupper vi visst tråden igjen :eek: Men litt historie kan jo påvirke trådstarters valg ;)

Ja, Seamaster går jo langt tilbake. Trodde SM300 kom i 57, men du har nok rett. Jeg regner med de kanskje gjorde noe med den i 57, slik at den ble relansert sammen med de to andre i 57? Det vet sikkert noen andre mer om. Kanskje vi må opprette en egen vintage SM/SM300/RM-tråd. Hadde ikke vært meg imot.

Veldig flott klokke uansett hvilken av de to variantene du velger:) Kjør på å kjøp begge, så selger du den du liker minst;) Vanskelig valg, men tror jeg hadde gått for den med hesalite glass!

Her ba jeg om hjelp og sitter igjen totalt forvirret! ;););)

Fra spøk til alvor, mange gode poeng har kommet frem og jeg er usikker. BA er utelukket i denne omgang.

Men er disse klokkene "lagervare" hos de fleste AD´ene eller er det bestillingsvare? Kan godt ta en Oslotur om det behøves. Skulle gjerne sett begge to samtidig, ellers er jeg redd for at jeg velger den første som er tilgjengelig.

Noen som vet listepriser i Norge? Sjekket på urverket.no (for referanse) og de oppgir:

3573: Veil.pris 36.900,- og sin pris 30.075,-.
3570: Veil.pris 29.700,- og sin pris 24.275,-

Er heller ingen "pruter" og skulle gjerne fått tips om "prutningsrom" eller hva man evt. kan forvente av rabatt. Gjerne på PM om du ikke vil utlevere din AD her inne.

Igjen tusen takk.