Kjøpt kamera - hva slags minnekort trenger jeg?

Medlem
4. sep. 2011
Sted
Oslo
Siden det befinner seg en del flinke fotografer her, så tenkte jeg at dette måtte være stedet å spørre.
Kona og jeg ga hverandre et Canon EOS 600D kamera til jul. Og da lurer jeg på hva slags minnekort jeg trenger, i forhold til hastighet. Jeg går meg litt vill.......

Og tips til kamaeraveske mottas også med stor takksamhet!

Heisann!

Siden jeg jobber i Canon, så burde jeg jo kunne slikt :)

Siden EOS 600D kan filme, så burde du velge et minnekort som er minimum klasse 6. Det er stort sett merket på kortet med en liten C med et 6-tall inni. Ut over det så kan du velge ut i fra hvor mye plass dere trenger. Et 4 elleg 8 GB class 6 SD kort bør ikke koste så mye.

Minnekort er det butikkene tjener penger på, så de vil nok selge deg noe heftige greier. Siden du bor i Oslo, vil jeg anbefale deg å besøke Fotovideo bak Glassmagasinet i Møllergata. Der har de kompetent personale og godt utvalg.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Lagringsmedia/Secure-Digital-(SD).aspx

F.eks. Sandisk Extreme 8 gb til 349 kr, men funker bra med noen av de andre billigere class 6 kortene også.

Som Myrsnipern skriver bør du kjøpe et klasse 6 eller raskere kort. Disse har en skrivehastighet på 6 MB/s og er tilstrekkelig for ditt kamera, både i forhold til video og stilbilde.

Jeg ville utover det, valgt et minnekort med større lagringskapasitet enn 8 GB, gjerne 16 GB - spesielt hvis du planlegger å filme. Minnekort er i dag så billige at det er bedre å sikre at du har nok plass, enn å spare noen kroner. Personlig foretrekker jeg minnekort fra Sandisk eller Lexar.

Som Myrsnipern skriver bør du kjøpe et klasse 6 eller raskere kort. Disse har en skrivehastighet på 6 MB/s og er tilstrekkelig for ditt kamera, både i forhold til video og stilbilde.

Jeg ville utover det, valgt et minnekort med større lagringskapasitet enn 8 GB, gjerne 16 GB - spesielt hvis du planlegger å filme. Minnekort er i dag så billige at det er bedre å sikre at du har nok plass, enn å spare noen kroner. Personlig foretrekker jeg minnekort fra Sandisk eller Lexar.

Der er jeg uenig. Jeg ville valgt 2 x 8 GB, istedet for 1 x 16MB. Liker ikke å ha alle eggene i samme kurv ;)

Takk for tips! Endte Opp med sandisk extreme 16 gb. Klasse 10. Kostet 299 på minnekort.no.