Kjip opplevelse

J

jayeff

Guest
Var innom en urmaker her om dagen, for å få justert lenken på min Marathon MSAR. Deretter dro jeg til Krakow, på en liten tur med jobben. Midt under middagen den andre kvelden, merker jeg at det er noe som stikker meg i albuen i det jeg sitter fremoverlent over bordet. Jeg løfter armen, for å se hva det kan være, og da faller klokken av armen og ned på bordet. Det viser seg at skruen i ett av leddene har falt ut, og det er denne som stikker meg i albuen (på innsiden av skjorten). Da jeg løfter opp klokka, for å se om jeg kan skru den inn igjen umiddelbart, skjer det samme på andre siden av låsen.

Jeg mistenker at urmakeren ikke har satt i "motparten" på stiften, for å spare arbeid dersom lenken måtte forkortes/forlenges ytterligere, og deretter glemt det helt ut etter at jeg prøvde klokken på. Urmakeren hevder, på sin side, at skruene må ha skrudd seg ut. Det finner jeg ikke særlig troverdig, da det ikke er spor etter skruene noe sted, og jeg ville ha lagt merke til det tidligere, dersom skruene var på vei ut.

Det var i hvert fall en liten påminnelse om alltid å sjekke arbeidet man får utført. På den annen side skal det jo sies at jeg ikke betalte noe for tjenesten, og jeg har uansett ikke noen "hard feelings" overfor vedkommende urmaker. Feil kan gjøres, og det gikk heldigvis bra denne gangen. Men, grøss og gru dersom klokken hadde falt i brosteinen en sen og fuktig aften...

.. eller om det hadde vært Smurfen og så ned i brosteinen?

Takk for påminnelsen, dette er nok noe man bør ha litt mer noia for enn vi kanskje tror.

Godt å høre dette gikk bra i hvert fall!

Ja det er viktig å sjekke, alle kan gjøre feil og spesielt når det går fort unna.

Selv gjør jeg det meste selv når det gjelder slikt, har kjøpt forskjellig utstyr for å åpne av baklokk, presse ut pinner i lenker etc et sett med skikkelige urmakerskrujern kommer godt med, nesten alt av slikt utstyr betaler seg selv når du har brukt det en gang eller to.

Når jeg skrur klokker er det viktig å ha en god arbeidsposisjon, ha godt lys og god tid :D

Ja det er viktig å sjekke, alle kan gjøre feil og spesielt når det går fort unna.

Selv gjør jeg det meste selv når det gjelder slikt, har kjøpt forskjellig utstyr for å åpne av baklokk, presse ut pinner i lenker etc et sett med skikkelige urmakerskrujern kommer godt med, nesten alt av slikt utstyr betaler seg selv når du har brukt det en gang eller to.

Når jeg skrur klokker er det viktig å ha en god arbeidsposisjon, ha godt lys og god tid :D

Normalt gjør jeg slikt selv, men det var brukt plenty med loctite, i tillegg til at man må bruke skrujern på begge sider. Da foretrekker jeg å få en urmaker til å gjøre det.

Veldig leit å høre, men i hvert fall godt å høre at klokken er uskadet. Som du sier, et fall ned på brostein hadde lett blitt en helt annen historie.

Takk, en god påminnelse for meg etter at tyskerslegga gikk i gulvet - det gikk verst utover gulvet. Jeg hadde ikke strammet skruene godt nok etter rembytte.