Klokke 5-6K, hva finnes egentlig i dette segmentet?

Medlem
25. juli 2013
Hei,
lenge har lenge tenkt på å kjøpe en SKX007, har laget en tråd om det også. Dette er en av de penere klokkene i dette segmentet synes jeg.
I dag var mamma og pappa på Ø. Thomassen på Strømmen. Der så de på en Certina DS Action Diver i blå og titan.

Jeg er egentlig på utkikk etter en i stål/sort.
Jeg turte ikke å bestille noen av klokkene, da jeg er veldig lite kjent i denne prisklassen. Synes også klokken ser litt pinglete ut, til tross for at den er 1mm større. Jeg skal innover å se på klokken i morgen, det kan godt hende at den er helt knall, men dette kan først avgjøres etter å ha sett på den.

Fikk opplyst at den kostet et sted mellom 5-6k over telefon, dette er mye penger for meg, og jeg vil helst gjøre det rette kjøpet.

Derfor vil jeg se på et par andre klokker også, har selvfølgelig noen krav:
-Veldig skeptisk til noe annet enn sort/stål, da dette skal være en beater og skal gå sammen med alt av klær. Derfor er blå klokker utelukket. Det er også klokker som stiller i samme klasse som orange sumoer :)
-Det skal være en diver, omtrent samme størrelse og tykkelse som SKX007.
-Det skal gå an å sette på forskjellige reimer, slik som NATO og skinnreimer om det måtte ønskes.
-Leveres på stållenke.
-Gjerne noe det ikke går tretten av på dusinet, men dette er ikke en dealbreaker.
-Selv om å kjøpe brukt er noe jeg elsker, er dette uaktuelt denne gangen.
Jeg kommer sikkert med flere kriterier ettersom forslagene kommer :p

Tittet litt på Glycine, synes de har mange fine klokker, dog ingen som går inn under mine kriterier.

Håper noen kan si noe om urverkene som sitter i de forskjellige urene, også Certinaene jeg postet.

Er veldig takknemlig for svar,
SuperSaxy

Edit: Chronograph er jeg vanligvis ikke så fan av, men overbevis meg gjerne :D

Edit#2: Linkene fungerte selvfølgelig ikke,
-Blå Certina http://www.certina.ch/collection/mens-automatic-collection/ds-action-diver-3-hands#m=6
Ikke aktuell, med mindre jeg faller helt for den i morgen.
-Titan: http://www.certina.ch/collection/mens-automatic-collection/ds-action-diver-3-hands#m=2
Tror ikke det blir denne heller.
-Sort/stål: http://www.certina.ch/collection/mens-automatic-collection/ds-action-diver-3-hands#m=1
Den mest interessante akkurat nå.

Redigert:
Tja.. Noe fra Steinhart da? Om du skal kjøpe nytt.
Sånn designmessig holder vel disse seg godt, spesielt om du velger noen av de klassiske diverne.

Uansett ville jeg nok fulgt med på børsen her inne.

Du har denne da: DS Action Diver - 3 hands | Certina

Certina er vel så vidt jeg ved Swatch eid. Det betyr at det nok sitter et ETA 2824 i denne. Trygt og godt verk som sitter i langt dyrere klokker også.

I det prissegmentet du snakker om og må kjøpe hos forhandler er det vel stort sett Tissot eller Certina som finnes.

longines-hydroconquest-L3.642.4.56.6_MED.jpg

7100,-
longines-conquest-L3.656.4.56.6_MED.jpg

6400,-

@sirop Steinhart Ocean 2 er en klokke jeg liker veldig godt, etter å ha sett på bilder. Hvor kan må få tak i disse, og hvor mye koster en O2?

@benbjo Var den jeg prøvde å linke til, men ser ikke ut til å ha fungert. Skevet litt om den i førstepost :) Skal innover å se på den i morgen. Hvordan er den i forhold til en SKX007?

@Talisker Joda, den øverste som er mest interessant. Designmessig, ser den ikke så forskjellig ut fra Certinaen. Litt for dyr dessverre :/

Hvordan er ETA 2824-verket. Hacking, handwinding? Hvordan holder den tiden? Hvordan er det iforhold til 7S26-verket?

Takker for svarene :)

Redigert av en moderator:
@sirop Steinhart Ocean 2 er en klokke jeg liker veldig godt, etter å ha sett på bilder. Hvor kan må få tak i disse, og hvor mye koster en O2?

@benbjo Var den jeg prøvde å linke til, men ser ikke ut til å ha fungert. Skevet litt om den i førstepost :) Skal innover å se på den i morgen. Hvordan er den i forhold til en SKX007?

@Talisker Joda, den øverste som er mest interessant. Designmessig, ser den ikke så forskjellig ut fra Certinaen. Litt for dyr dessverre :/

Hvordan er ETA 2824-verket. Hacking, handwinding? Hvordan holder den tiden? Hvordan er det iforhold til 7S26-verket?

Takker for svarene :)

Har nevnte Certina, og den bærer nå ganske stort på armen i forhold til andre klokker jeg har i rundt samme størrelse. Og den er jo en del hakk vassere enn er Seiko SKX007 når det gjelder det meste imo:) Selvfølgelig er den jo en del dyrere også, men er en ypperlig beater i nevnte prisklasse:) ETA 2824 er et meget godt uverk fra ETA med hack, hutigstilling av dato, manuell winding og det du trenger! Mulig å regulere disse verkene ganske så bra vis det trengs etter innkjøring:) 7S26 er et billig urverk, uten hack funksjon, manuell winding og går generelt ganske fort om du ikke har litt flaks med ditt eksemplar:p

Har også hatt øverste Longines klokken, bare med selv bezel og skive, og den er ganske så lik Certinaen, urverk, prestanda osv (er samme erier på de to merkene).

Redigert av en moderator:
Redigert:
Jeg må nesten benytte anledningen til å snakke opp SKX007 også, da jeg selv har denne på jubilee lenke og er en av de klokkene jeg har hatt som har gitt meg mest eierglede. Jeg har også hatt Longines HydroConquest som avbildet over.

Takker for responsen folkens :)

Hva med denne? http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/steinhart-ocean-one-17874/

Da får du jo til og med penger til overs som du kan sette på klokkekontoen ;)

Absolutt et flott alternativ. Skal ikke legge skjul på det, men er jeg ganske åpenbart at SKX007 er inspirert av en Submariner. Akkurat den klokken kunne jeg fint tuslet rundt med, men førstørrelsen på Steinharten var litt drøy dessverre.

Har nevnte Certina, og den bærer nå ganske stort på armen i forhold til andre klokker jeg har i rundt samme størrelse. Og den er jo en del hakk vassere enn er Seiko SKX007 når det gjelder det meste imo:) Selvfølgelig er den jo en del dyrere også, men er en ypperlig beater i nevnte prisklasse:) ETA 2824 er et meget godt uverk fra ETA med hack, hutigstilling av dato, manuell winding og det du trenger! Mulig å regulere disse verkene ganske så bra vis det trengs etter innkjøring:) 7S26 er et billig urverk, uten hack funksjon, manuell winding og går generelt ganske fort om du ikke har litt flaks med ditt eksemplar:p

Har også hatt øverste Longines klokken, bare med selv bezel og skive, og den er ganske så lik Certinaen, urverk, prestanda osv (er samme erier på de to merkene).

Det er godt å høre! Var klar over dette med urverkene, men det som er viktigst er nøyaktighet. Er fult klar over at man ikke får nøyaktighet som et atomur i en mekanisk klokke, men så nøyaktig som mulig er jo greit. Litt tidligere i dag, var jeg nesten sikker på at det Certina var noe for meg. Men så kom jeg til å tenke på opplevd kvalitet, SKX'en er tross alt et ur til under 2000kr. Har du begge? Kan du legge ut et bilde av de to på samme bilde, eller si noen ord om hvordan klokkene føles? Havner jeg på Certina, skal jeg uansett ha en SKX en gang i fremtiden, mulig det blir en 009 for variasjon da :)

Longinesen ser mer eller mindre lik ut som Certinaen (til en viss grad), jeg vet mange sikkert er uenig, men tror ikke det blir den. Bear in mind, har ikke prøvd noen av klokkene.

Rett over budsjett men jeg ville absolutt gått for denne. Ja vet den kommer uten lenke men kjøper du med lenke kommer den uansett til å stå på noe annet det meste av tiden. Denne kan du kjøpe fra Norge sånn at faren din ikke friker ut også:)
glycine-combat.jpg

Denne er dødstøff folkens!
Combat SUB Automatic Stealth, 42mm (Lagervare) - Glycine Watch, Swiss Automatic Watches, Airman, Incursore, Lagunare, Combat, F104

Var veldig keen på Glycine for litt siden. Men dette skal være en av to klokker (ved siden av en G-Shock), så den må nesten være litt mer formell, enn det Combat SUBene til Glycine er. Ikke missforstå, godt mulig det blir en Glycine etterhvert også :)
Falt for denne litt tidligere i år, helt til jeg reflekterte over hvilke kriterer jeg har til neste klokke. :p
Combat SUB Automatic Golden Eye, 42mm (Lagervare) - Glycine Watch, Swiss Automatic Watches, Airman, Incursore, Lagunare, Combat, F104

Jeg må nesten benytte anledningen til å snakke opp SKX007 også, da jeg selv har denne på jubilee lenke og er en av de klokkene jeg har hatt som har gitt meg mest eierglede. Jeg har også hatt Longines HydroConquest som avbildet over.
Har lenge vært keen på å gå til anskaffelse av en SKX007 (begynte vel å lese om den i 2012 en gang ;)), men som nevnt over er det fortsatt pappa og mamma som bestemmer i heimen, og de er ikke helt trygge på å handle fra utlandet. Og ja, jeg har prøvd, du aner ikke hvor mange timer jeg har plaget de med dette :) Hahah

Hvordan vil du si Longinesen eller andre dykkere i samme prisklasse føles, i forhold til SKX'en?

Er jeg alene om å tro at flere har klokker som ligner på Certina Action DS Diver (mulig rekkefølgen på ordene ble litt feil :D), tenker ikke på klokkeinteresserte, men kvartklokken mannen i gata bærer.
Litt av poenget med et mekanisk ur er jo å distansere seg fra han som kjøpte en kvartsklokke til 10k++

Igjen, takker for svar!

+1, Da det kommer til SKX007. Har eid en nå en stund, og selv om jeg behandler den som dritt bare går den og går den!

Noe jeg ikke skjønner er hvorfor ikke Seiko Sumo er nevnt?

P1030397.jpg

Må jo passe helt ypperlig, og her snakker vi MYE klokke for pengene.

Du får den nok ikke butikk-ny i Norge til budsjettet, men hvis du klarer å overtale far i huset hadde jeg bestilt fra "Creation" med en gang!

SEIKO Prospex Diver 6R15 Automatic SBDC001 200M

Review av klokken (link)

+1, Da det kommer til SKX007. Har eid en nå en stund, og selv om jeg behandler den som dritt bare går den og går den!

Noe jeg ikke skjønner er hvorfor ikke Seiko Sumo er nevnt?

P1030397.jpg

Må jo passe helt ypperlig, og her snakker vi MYE klokke for pengene.

Du får den nok ikke butikk-ny i Norge til budsjettet, men hvis du klarer å overtale far i huset hadde jeg bestilt fra "Creation" med en gang!

SEIKO Prospex Diver 6R15 Automatic SBDC001 200M

Review av klokken (link)
Fin klokke, virker litt mer eksklusiv enn SKX-en, men jeg synes den blir litt uproporsjonert med mindre lenke og større kasse enn SKX'en?
Er sikkert bare meg, men tror den vil se litt drøy ut på mine håndledd :confused:

Takker for responsen folkens :]Absolutt et flott alternativ. Skal ikke legge skjul på det, men er jeg ganske åpenbart at SKX007 er inspirert av en Submariner. Akkurat den klokken kunne jeg fint tuslet rundt med, men førstørrelsen på Steinharten var litt drøy dessverre.

Nå er vel forstørrelsen på en sub mye mer "drøy" enn steinharten ;)

Har selv en Longines conquest GMT og er veldig fornøyd med den. Kan absolutt anbefale dette merket videre.

Når det gjelder å distansere seg fra quartz så mener ihvertfall jeg at det er litt pointless. Quartz passer for noen og mekanisk passer for noen. Poenget er vel at du skal ha en klokke som du trives med.

Nå er vel forstørrelsen på en sub mye mer "drøy" enn steinharten ;)

Har selv en Longines conquest GMT og er veldig fornøyd med den. Kan absolutt anbefale dette merket videre.

Når det gjelder å distansere seg fra quartz så mener ihvertfall jeg at det er litt pointless. Quartz passer for noen og mekanisk passer for noen. Poenget er vel at du skal ha en klokke som du trives med.

Ikke det jeg tenkte på. Mener at den likner litt for mye på en Sub, etter min mening :)
Så bra, kan jo titte på de, men prisen var nok litt for stiv for meg.

Fin klokke, virker litt mer eksklusiv enn SKX-en, men jeg synes den blir litt uproporsjonert med mindre lenke og større kasse enn SKX'en?
Er sikkert bare meg, men tror den vil se litt drøy ut på mine håndledd :confused:

Hva har du i omkrets rundt håndleddet? Så lenge det ikke er helt på jordet går det nok bra. Husk at størrelse på papiret ikke er alt. Jeg selv kan ikke fatte og forstå på hvilken måte min 48,8mm Breitling SA er større en Helson SD 45mm.
Om ikke syntes jeg shark diveren ser større ut!

Så størrelse på papiret er ikke alt! :)

16,5cm :(

Redd for at SKX007 og DS-en blir for stor?

G-shocken måler vel 46mm tror jeg, men det er jo en helt annen klokke, med mindre "urskive" hvis det kan kalles det på en digital?

Er DS Action Diver laget av titan, tenker på den sorte modellen.

16,5cm :(

Redd for at SKX007 og DS-en blir for stor?

G-shocken måler vel 46mm tror jeg, men det er jo en helt annen klokke, med mindre "urskive" hvis det kan kalles det på en digital?

Er DS Action Diver laget av titan, tenker på den sorte modellen.

Tja, 16,5 er jo i grunn ikke så alt for ille. Absolutt innenfor for en skx007, og tror sumo hadde gått helt fin også. Men du skal jo selvfølgelig være komfortabel selv da!

648627d1331418870-sumo-skx007j-quality-secondcomparison.jpg

Sumoen er større, men helt på trynet tror jeg ikke det hadde sett ut.

Tja, 16,5 er jo i grunn ikke så alt for ille. Absolutt innenfor for en skx007, og tror sumo hadde gått helt fin også. Men du skal jo selvfølgelig være komfortabel selv da!

648627d1331418870-sumo-skx007j-quality-secondcomparison.jpg

Sumoen er større, men helt på trynet tror jeg ikke det hadde sett ut.

Klippet fra WUS:
(16,5 cm=6,5 inch)

My wrist is 6.5". I had a Sumo (since sold) and my first reaction after opening it was that it was rather small. I guess I had gotten used to wearing some pretty big watches that measure 44mm~46mm and 15mm+ thick, so the Sumo did not seem like a big watch at all. I think whether or not it's too big depends on what the wearer thinks. I personally think it's fine as long as the lugs don't overhang my wrist.

Here's a wrist shot of the Sumo I had:
DSC02747.jpg

6.5" wrist here...and the Sumo fits beautifully...
the lugs curve down in just the right spot for it to not fit too big...

Love the watch...

This is my first post on WUS but this is a subject where I can actually contribute
I have a 170mm wrist (about 6.7") and I was also a bit concerned about wearing a 45mm watch. I actually played around with my sons play-doh to get an idea of how it would look I decided it would work and have not regretted getting the Sumo as it fits nicely very much thanks to the curved lugs. It hugs my wrist more than sits on top of it, if that makes any sense.
I agree with Klesk about the clasp though, for us with smaller wrists it would have been better if the folding part (sorry, I don't know the proper term either) had been slightly shorter. At least for me it's not an issue but I can see how it can be and more so the smaller your wrist is.

Attached is a crappy pic of it on my 170mm wrist.
111663d1213944516-sumo-small-wrist-img_2106.jpg

Edit: La til litt. :)