Klokke for sjeiker, nyrike russere og andre ukritiske typer

Medlem
26. april 2009
Sted
Oslo
Denne klokken synes jeg er helt utrolig lekker :D , http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... reaId=2030.

I annonsen står det at nyprisen er 531 000kroner!! Herreminjævlahatt! Hva er det som gjør at denne klokke er dobbelt så dyr som f.eks denne ny http://www.briljantwatches.com/no/viewi ... 389&gid=25, skjønner at denne "bare" er laget av hvitt gull, men herregud! Manuelt verk og chronograph til over en halv mill!! Det er en sinnsyk verden! Denne virker jo overpriset selv b :mrgreen: lant Pateks egne ur :eek:

Man må jo være kokkobananas for å betale 531 000kroner for den lille klumpen av edelt metall! :mrgreen:

Jeg reagerer ikke på en eventuell annen-håndspris - styrt av liten etterspørsel o.l. :D Det jeg synes var sinnsykt er at den ut fra butikk koster 531 000kroner. Synes det er et grelt eksempel på de latterlige marginene i klokkebransjen - kanskje særlig i det aller dyreste segmentet :evil: .

Keiseren har fått seg nye klær. De er riktig nok i platina, men de er jævlig gjennomsiktige :D

xe3l skrev:
:

Man må jo være kokkobananas for å betale 531 000kroner for den lille klumpen av edelt metall! :mrgreen:

Det er jo stort sett bananas å betale mer enn kr. 800 for en klokke i det hele tatt. alt annet er nesten alltid dårlig økonomi. Heldigvis handler denne hobbyen mer om følelser enn hva som strengt tatt er økonomisk forsvarlig.

[/quote]

Det er jo stort sett bananas å betale mer enn kr. 800 for en klokke i det hele tatt. alt annet er nesten alltid dårlig økonomi. Heldigvis handler denne hobbyen mer om følelser enn hva som strengt tatt er økonomisk forsvarlig.[/quote]

Mitt utgangspunkt er som regel at det ikke har noe å si hva ting koster, det som betyr noe er hva du kan få igjen for tingen dersom du vil/kan/må selge den. Kan man kjøpe en klokke til en halv million og det finnes folk som vil betale 600 000kroner er det jo ikke noen dum plassering. Om man taper 250 000kroner ved et eventuelt salg og man ikke synes det gjør noe fordi man er søpplerik eller lam i hodet, så go ahead!

Poenget mitt var at Patek 5070P virker helt corny priset ny fra butikk, når man sammenligner med andre Patek modeller eller andre mer eller mindre blodprisede merker.
Man skal kanskje ikke helt undervurdere behovet for å vise at man er en steinrik, vellykket krøsus med et stort lem (eller var det motsatt :D ), ei heller skal man undervurdere enkelte personers selvmotsigende og påtatte behov for å fremstå som diskrét og dannet når man samtidig bruker et gambisk statsbudsjett på håndleddspynt for herrer. :mrgreen:

Prisen på platina forklarer nok en del av kostnadene her. bare sammenlign med andre klokker som er laget av dette svinedyre mineralet så ser du at denne klokken ikke er i noen særstilling.

Prisen på platina forklarer nok en del av kostnadene her. bare sammenlign med andre klokker som er laget av dette svinedyre mineralet så ser du at denne klokken ikke er i noen særstilling.

Tror nok JonasV er inne på noe her.
Et eksempel fra siste IWC katalog: Da Vinci Chronograph i stål kr. 102 000, samme klokke i rose gull kr 184 000, i hvit gull kr. 208 000, og i platina kr.
376 000. Nøyaktig samme modell altså bare i ulike metaller. Platina-kassen koster det dobbelte av gull-kassen.

xe3l skrev:
...når man samtidig bruker et gambisk statsbudsjett på håndleddspynt for herrer. :mrgreen:

Nå nå. Det gambiske statsbudsjettet var i fjor på 3.771.000.000 dalasi, eller NOK 757.971.000. De færreste på Tidssonen er i den ligaen ;)

Jeg fastholder mitt standpunkt: uret er jævlig overpriset :mrgreen: . Her er enda et Patek ur som etter min mening understreker mitt poeng : http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... reaId=2030

Klokke med dag, dato, måned, powerindikator og månefase, med helgull lenke - til en nypris på 335 000kroner! Så forbaska dyrt er ikke platina, og 5070P har bare manuelt verk, skinnrem og en kjip liten chronograph :mrgreen: .

xe3l skrev:
Jeg fastholder mitt standpunkt: uret er jævlig overpriset :mrgreen: . Her er enda et Patek ur som etter min mening understreker mitt poeng : http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... reaId=2030

Klokke med dag, dato, måned, powerindikator og månefase, med helgull lenke - til en nypris på 335 000kroner! Så forbaska dyrt er ikke platina, og 5070P har bare manuelt verk, skinnrem og en kjip liten chronograph :mrgreen: .

Platina er minst dobbelt så dyrt som gull. En urkasse av platina består av 95% ren platina i motsetning til 18 k gull, som "bare" er 75% gull, resten er sølv og kobber. (18 k hvitt gull er 75% gull, 12.5% platina og resten sølv og kobber)

Det er ikke noe mindreverdig med et manuelt opptrukket urverk! Mange samlere mener at manuelle urverk er edlere en automatiske verk. Urverket i 5070P er et av de beste chronographverkene som finnes.

Det finnes fortsatt mennesker som verdsetter diskret eleganse, kvalitet og godt håndtverk, og som er villige til å betale hva det koster. Andre vil ha mer status for pengene, og velger en trendy overdimensjonert klokke (med diamanter), slik at alle kan se hvor "vellykket" de er.

xe3l skrev:
Her er enda et Patek ur som etter min mening understreker mitt poeng

Synes ikke at eksempelet understreker poenget: du sammenligner epler og appelsiner her.
Det er bare en ting som er relevant: prisforskjellen mellom en 5070 ( J, R eller G) og en 5070P, og da er jeg forholdsvis enig med deg i at platinautgaven behøver ikke å være såpass mye dyrere enn gullutgavene.

deBalzac skrev:
xe3l skrev:
Jeg fastholder mitt standpunkt: uret er jævlig overpriset :mrgreen: .

Platina er minst dobbelt så dyrt som gull. En urkasse av platina består av 95% ren platina i motsetning til 18 k gull, som "bare" er 75% gull, resten er sølv og kobber. (18 k hvitt gull er 75% gull, 12.5% platina og resten sølv og kobber)
Prisen er da ikke så voldsomt påvirket af forskellen mellem stål - guld - og platin - den stiger generelt for alle ure med x gange materiale prisen. Man skal altså ikke købe platin eller guld til omsmeltning ved at købe ure :)
vh

Ikke at det betyr så mye, men i hvitt gull mener jeg at det brukes palladium og ikke platina. Men jeg er ikke 100% sikker, så jeg tar ikke på meg slosshanskene hvis du fremdeles står på ditt. :)

HerrUr skrev:

Ikke at det betyr så mye, men i hvitt gull mener jeg at det brukes palladium og ikke platina. Men jeg er ikke 100% sikker, så jeg tar ikke på meg slosshanskene hvis du fremdeles står på ditt. :)

Du har rett, jeg var litt rask, hvitt gull inneholder paladium, ikke platina. Platina har kjemisk symbol Pt, paladium Pd :)

Patek Philippe er noe av de beste klokke investeringene man kan gjøre. Kjøper man riktig ur (dvs. med litt komplikasjoner og gjerne i platina) så kan verdien på denne dobles eller mere på 5-10 år ! Problemet er at inngangs prisen på disse klokkene gjerne starter på 300k og oppover.

Men har man pengene, og er klokke interessert, løp og kjøp PP !

Regards