Klokke i stekeovn

legg for Gs skyld ikke hele klokken inn, det vil ødelegge alle pakninger, tørke ut verket osv.
skive + visere er vel mulig. tror det skal la seg gjøre å søke frem forsøk på andre forum.
lykke til!
 
10-20 år i sammenhengende sterkt sollys gjør antagelig samme nytten ;) men ikke helt sikkert fordi lumen i dag lages av annet enn rolex brukte på 60-70-tallet og det er ikke sikkert sollys klarer å få det nye til å forandres. men det vet jeg ikke. :cool:
 
Hæ....riktignok er jeg ny på dette med klokker, men kan noen forklare hvorfor i svarte man putter klokken i ovnen? :confused:

Gjerne med bildeeksempler.

Og hvorfor gi en ny klokke en vintage look? Hvorfor ikke bare kjøp seg en ekte vintage klokke isteden? Dette lukter det kinesisk Daytona av.
 
Hæ....riktignok er jeg ny på dette med klokker, men kan noen forklare hvorfor i svarte man putter klokken i ovnen? :confused:

Gjerne med bildeeksempler.

Og hvorfor gi en ny klokke en vintage look? Hvorfor ikke bare kjøp seg en ekte vintage klokke isteden? Dette lukter det kinesisk Daytona av.

Alle kan ikke like det samme vet du :) Noen vil gjerne ha en ny modell men at den skal ha en vintage look, da hiver de den gjerne i vaskemaskinen for å få den slitt å go for så å bake skive og hender, helt normalt :D
 
Alle kan ikke like det samme vet du :) Noen vil gjerne ha en ny modell men at den skal ha en vintage look, da hiver de den gjerne i vaskemaskinen for å få den slitt å go for så å bake skive og hender, helt normalt :D

Fair nok! Og hvis man ønsker en >40mm klokke med vintage look, så er det lite å velge i blant vintage klokker. Medmindre man har råd til en tidlig IWC portugieser. Så da er det greit, men regner med man ikke gjør dette med klokker med kjøpsverdi over 1000,-. Eller?

Jeg hadde blitt glad hvis du kunne legge ut før/etter bilder av prosjektet ditt iveland. Jeg trenger fortsatt opplysning :D
 
Fair nok! Og hvis man ønsker en >40mm klokke med vintage look, så er det lite å velge i blant vintage klokker. Medmindre man har råd til en tidlig IWC portugieser. Så da er det greit, men regner med man ikke gjør dette med klokker med kjøpsverdi over 1000,-. Eller?

Jeg hadde blitt glad hvis du kunne legge ut før/etter bilder av prosjektet ditt iveland. Jeg trenger fortsatt opplysning :D

Å joda! Folk gjør dette gjerne med eldre rolex modeller for å øke salgsprisen noe da en fin patina ofte trekker prisen litt opp. Det er en viss person på Rolex forumet som er kjent for å gjøre dette om jeg ikke tar helt feil :)
 
Å joda! Folk gjør dette gjerne med eldre rolex modeller for å øke salgsprisen noe da en fin patina ofte trekker prisen litt opp. Det er en viss person på Rolex forumet som er kjent for å gjøre dette om jeg ikke tar helt feil :)

Oj, godt å vite. Jeg som daglig sikler på vintage klokker. Dette var overraskende utvikling på tråden, men god læring. Takk!
 
Han det siktes til er aldri avslørt for dette IIRC og han er heller ikke diskreditert i vintagemiljøet, men det skader ikke å være forsiktig :)
 
Noen baker mens andre kjøper en Black Bay:cool:

Hør, hør ;)

P5242037.jpg
 
Jeg hadde blitt glad hvis du kunne legge ut før/etter bilder av prosjektet ditt iveland. Jeg trenger fortsatt opplysning :D

Her ser du en original skive og visere på en Skx007
skx0075wu.jpg


Her ser du samme klokke, men bakt i ovn. Denne har i tillegg byttet glass.
Det er ikke så enkelt å se nyanseforskjellene på bildet, men det merkes på hånden. Kommer selvfølgelig også ann på tid i ovnen!
7d890f3c.jpg
 
Takk bulle86. Ser nyansene greit nok hvertfall. Forventet egentlig en større forskjell etter steking, og ser også poenget nå. Hvor lang tid tror du klokken ville brukt på å komme dit uten hjelp? 2 år - 10 år?

Hva gjør dette med gjensalgsverdi på en såpass ny klokke? Opplyser man om det ved salg?
Selvfølgelig skal ikke en ny original klokke ha patina som tilsvarer 20 år, men er det noe som avslører naturlig patina vs stekepatina?
 
Her ser du en original skive og visere på en Skx007
skx0075wu.jpg


Her ser du samme klokke, men bakt i ovn. Denne har i tillegg byttet glass.
Det er ikke så enkelt å se nyanseforskjellene på bildet, men det merkes på hånden. Kommer selvfølgelig også ann på tid i ovnen!
7d890f3c.jpg

Takker! Det er akkurat denne klokken jeg tenker på å "hive" i ovnen.

Fant du en tutorial på nettet eller testa du deg fram?
 
Hva gjør dette med lumen?

Ærlig talt vet jeg ikke helt sikkert, da jeg kjøpte klokken ferdig moddet. Har derfor ikke kunnet sammenligne, men basert på bilder vil jeg anta at den er noe svekket.

Takk bulle86. Ser nyansene greit nok hvertfall. Forventet egentlig en større forskjell etter steking, og ser også poenget nå. Hvor lang tid tror du klokken ville brukt på å komme dit uten hjelp? 2 år - 10 år?

Hva gjør dette med gjensalgsverdi på en såpass ny klokke? Opplyser man om det ved salg?
Selvfølgelig skal ikke en ny original klokke ha patina som tilsvarer 20 år, men er det noe som avslører naturlig patina vs stekepatina?

Jeg mener man helt klart skal opplyse om alt ved en klokke som ikke er originalt. Men her finnes det nok mange som foretrekker raske penger fremfor ærlig framtreden. Dog gjelder det nok dyrere objekter enn en skx007 :) (les: vintage Rolex o.l.)

Jeg er ingen ekspert på patina på klokker, men fra et annet "fag" hvor patina er meget utslagsgivende for pris så er det jevnhet som er et stikkord. Det og at man stoler på selger.

Takker! Det er akkurat denne klokken jeg tenker på å "hive" i ovnen.

Fant du en tutorial på nettet eller testa du deg fram?

Jeg kjøpte av Rsvei her på TS. Tar ingen av æren selv :)
 
Jeg syntes folk skal få gjøre hva de vil med sine klokker.... Grensen går når man ikke opplyser om
"fake" patina ved videresalg.Legger ved bilde av en 26 år gammel sliter med naturlig patina:p

DSCN0256.jpg