Klokke med viser som går én runde i døgnet (GMT-klokke?) til under 2000

Medlem
13. april 2013
Hei alle sammen. Jeg er på leting etter et nytt armbåndsur (første på 7-8 år, så beklager om jeg ikke henger helt med på terminologi og diverse), og tenkte dette forumet kanskje var stedet å spørre.
Fordi jeg stort sett bruker 24-timers-formatet muntlig (og fordi det er praktisk i jobben min) har jeg lyst på en klokke som har en viser som bruker 24 timer på én runde. GMT-klokker har visstnok det, har jeg forstått det rett. Etter diverse anbefalinger har jeg fått sansen for denne Golana Areo Pro 300. Er det noen her som har erfaringer med Golana (eller enda bedre - den konkrete klokka) eller har anbefalinger til gode alternativer i samme prisklasse?

GMT er ikke det samme som en 24-timersklokke. GMT viser en ekstra tidssone, mens en 24-timersklokke som du sier går en runde rundt skiven på 24 timer i stedet for vanlige 2 ganger. Glycine Airman er vel den mest populære for entusiaster av denne type ur, men den koster fort 10-15K. I din prisklasse blir det lett å finne noe fra f.eks. russland hvis du skal ha en automatisk, og på quartz er jeg helt blank hva som finnes, men sikkert noen her som kan hjelpe. :)

Her er f.eks to russiske fra eBay:
AVIATOR MECHANICAL 24 HOURS 2623/1225830 2623-1225830 | eBay

USSR RAKETA 24 HOURS, WORLD TIME, SOVIET MEN'S WRISTWATCHES, 19 Jewels, 1980's | eBay

Denne fra Alpha er jo ganske kul og kommer garantert innenfor budget, usikker på kvaliteten her dog:
A6.jpg

Velkommen til forumet :)

Redigert:
Hvis du vil ha miligheten til å se "military time" på en klokke kan jo en "military" klokke også være brukanes?

F.eks : Hamilton Kakhi
H70455533-1.jpg

Ellers hadde jeg sett på seiko 5 serie med 4r37 verket. Disse har 24timers visning!

Tjaa, det er jo et quartsur, i en prisklasse der det stort sett er hipp som happ men de har jo en tendens til å virke bra i årevis. Jeg synes designet er bra, hadde den hatt et mekanisk 2893 ville jeg sett nærmere på den. Mekaniske GMT under 2000,- finnes nok fra østen, men jeg har ikke sett noe slikt. Edit: Men det har Crown Guard! :)

GMT er ikke det samme som en 24-timersklokke. GMT viser en ekstra tidssone, mens en 24-timersklokke som du sier går en runde rundt skiven på 24 timer i stedet for vanlige 2 ganger.

Nå kan jo en GMT-klokke også ses på som en 24-timers klokke med ekstra 12-timersviser. Bare å sette GMT-viseren til lokal tidssone og venne seg til å se på den.

Kinesiske Perpetual har en rimelig GMT-modell, har sett flere slike her inne. Vet dessverre ikke hva de koster men det vet Google :)

Tusen takk for mange gode innspill! Og takk for velkomst!

Jeg har også kommet over noen Raketa-klokker på eBay. Det er forsåvidt akkurat det jeg leter etter, men siden dette blir så å si mitt første armbåndsur føles det mer trygt å kjøpe nytt.

Nå kan jo en GMT-klokke også ses på som en 24-timers klokke med ekstra 12-timersviser. Bare å sette GMT-viseren til lokal tidssone og venne seg til å se på den.
Det er planen hvis jeg kjøper en GMT-klokke. Og Golanaen jeg linket til bør vel fungere til det? Men som crown guard snakker om er det kanskje "military"-klokker jeg burde se etter? Eller finnes det noen bedre samlebetegnelse på denne typen klokker (altså klokker hvor hovedviseren bruker 24 timer på én runde)?

Igjen, takk for gode forslag! Godt å få tenke seg nøye om og researche alternativene før en kjøper noe som skal henge på hånda hver dag :)

Tusen takk for mange gode innspill! Og takk for velkomst!

Jeg har også kommet over noen Raketa-klokker på eBay. Det er forsåvidt akkurat det jeg leter etter, men siden dette blir så å si mitt første armbåndsur føles det mer trygt å kjøpe nytt.

Det er planen hvis jeg kjøper en GMT-klokke. Og Golanaen jeg linket til bør vel fungere til det? Men som crown guard snakker om er det kanskje "military"-klokker jeg burde se etter? Eller finnes det noen bedre samlebetegnelse på denne typen klokker (altså klokker hvor hovedviseren bruker 24 timer på én runde)?

Igjen, takk for gode forslag! Godt å få tenke seg nøye om og researche alternativene før en kjøper noe som skal henge på hånda hver dag :)

Nei, nei. Den hamiltonen jeg linket til har ingen viser som går en runde pr 24 timer, men man kan lese klokken som følger:
Fra 0001 hundre timer til 1200 hundre timer på den ytterste "tallrekka", og fra 1300 hundre timer til 2359 hundre timer på den innerste tallrekka.

Viserene beveger seg som normalt på en klokke, men "avlesningen" av militær tid blir noe enklere.

Selvfølgelig hadde GMT vært å foretrekke, men med et budgett på 2k hadde jeg satset på en slik klokke som jeg nevner.
Mindre som kan gå galt, og til rundt 2k vil jeg tro at en ETA 2824-2/2836-2 dreven klokke er å få tak i.

EDIT:

Denne kan jo bli din (link) for 2173NOK på Creation Watches (link).

H64455533_wrist.JPG

På innsiden tikker ETA 2834 som er en versjon av Eta 2824-2 med "day complication" på utsiden av datoen.

Urverket er ihvertfall velkjent og godt utprøvd gjennom mange år, og klokka er det ingenting å utsette noe på heller.

Løp å kjøp!

Redigert:
ori_gmt1.JPG

I din prisklasse ville jeg ha letet etter denne. Selv om det er en homeage til verdens cooleste klokke, så er den Rolexen ikke lenger i produksjon. Det er solid mekanikk, til og med inhouse urverk.

Takker for flere forslag! Og litt 101 om klokker :)
Jeg har også kommet over Orient FFE06001B og Orient CFE04001B som ser ut til å kunne gjøre jobben. Den Hamiltonen ser heller ikke dum ut, crown guard. Hva tror du om den i forhold til de jeg linket til nå? Jeg ville jo foretrekke en klokke med den ekstra viseren (for å kunne se to tidssoner samtidig), men hvis jeg klarer meg uten det virker Hamiltonen som et godt alternativ.

Jeg har også kommet over Orient FFE06001B og Orient CFE04001B som ser ut til å kunne gjøre jobben. Den Hamiltonen ser heller ikke dum ut, crown guard. Hva tror du om den i forhold til de jeg linket til nå? Jeg ville jo foretrekke en klokke med den ekstra viseren (for å kunne se to tidssoner samtidig), men hvis jeg klarer meg uten det virker Hamiltonen som et godt alternativ.

Ikke det at Orient på noen måte er dårlig og du må ikke han inntrykket at det bare er sveitserene som lager gode klokker, men urverket i Hamiltonen er bombesikkert valg.

*Lett å få tak i deler hvis noe skulle gå galt.

*Vil tro at det er mer nøyaktig. Hvis ikke kan disse ETA 28XX verkene (standard grade) justeres til å gå nokså nøyaktig. Ikke innenfor COSC standard mtp. temperatur og posisjon, men til hverdagslig bruk er ca+-7 sekunder ikke urimelig å få til.

*Enklere å få service på da det trengs. Sikkert urmakere i Norge som tar service på Orient verk også, for veldig komplisert er det ikke, men "alle" urmakere med litt respekt for seg selv skal kunne ta service på et ETA 28XX verk.

*Hamilton klokken er mer klassisk en Orientene du linket til. Røft og tøft er kult, men Hamiltonen vil kunne passe litt flere anledninger.

*Base verket i Hamiltonen (2824-2) er noe som bruker i langt dyrere klokker. Breitling, Tag Heuer etc. På ingen måte tro at Hamiltonen vil være like nøyaktig eller "rafinert" da dette ofte er top grade eller chronometer grade verk, mens det sitter et standard verk i Hamiltonen, men dette sier noe om holdbarheten for min del. (Link til lesestoff)

For meg er Hamiltonen et soleklart valg, men følg hva du selv vil. Det er DU som skal han klokke her. Ikke meg, eller noen andre her inne.

Redigert:
Selv om den ikke har noen mulighet til å vise en 2. tidssone så tror jeg du har overbevist meg, crown guard. Det er jo en ganske så lekker klokke også. Men er det Creation Watches som er the place to go? Eller kan det være smart å punge ut et par hundrelapper ekstra for å få kjøpt den hos en eventuell norsk forhandler? Da hopper kanskje prisene i været?

Selv om den ikke har noen mulighet til å vise en 2. tidssone så tror jeg du har overbevist meg, crown guard. Det er jo en ganske så lekker klokke også. Men er det Creation Watches som er the place to go? Eller kan det være smart å punge ut et par hundrelapper ekstra for å få kjøpt den hos en eventuell norsk forhandler? Da hopper kanskje prisene i været?

Her er nok Creation Watches veien å gå ja.
gratis frakt, og blir levert på døren etter 4 virkedager.
Har selv god erfaring med de etter 2 klokkekjøp hos de. Raske og serviceminded.

I dette tilfellet er det nok penger å spare på å kjøpe over nett. Vet ikke nøyaktig pris på den Hamiltonen jeg linket til fra Creation, men en veiledende pris på rundt 4-4,5k vel jeg tippe.
Alle Creations sine klokker selges med 2 års garanti eller 1 års garanti fra produsentens sin side, så ingen fare her.

Dette er en klokke jeg tror du bli fornøyd med.

Husk unboxing!

Jeg skrev en gang en review av en Orient GMT, les den her.

Blitt noen klokke på deg @haldorsen ?

Redigert av en moderator:
Jepp. Jeg gikk for Hamiltonen. En flott klokke! Jeg har gått med den i fire dager nå. Takk for hjelpen!

Men: da jeg våknet i dag hadde det skjedd noe snodig. Vinduene for dato og ukedag virker "off" (jeg ser bare "SATURD" av "SATURDAY", og kun "7" av "27"), og nå ligger klokka over to timer bak tida (den stod på kvart over åtte når klokka egentlig var halv elleve). Men den går fremdeles, så det virker som den ikke har stoppet helt opp.

Jeg får forresten heller ikke til å stille dato og ukedag (jeg skrur, men ingenting skjer), men det er ikke noe problem å stille de vanlige viserene.

Noen tanker om hva som kan være galt? Bare å sende den i retur?

bNR5bSC.jpg

Jepp. Jeg gikk for Hamiltonen. En flott klokke! Jeg har gått med den i fire dager nå. Takk for hjelpen!

Men: da jeg våknet i dag hadde det skjedd noe snodig. Vinduene for dato og ukedag virker "off" (jeg ser bare "SATURD" av "SATURDAY", og kun "7" av "27"), og nå ligger klokka over to timer bak tida (den stod på kvart over åtte når klokka egentlig var halv elleve). Men den går fremdeles, så det virker som den ikke har stoppet helt opp.

Jeg får forresten heller ikke til å stille dato og ukedag (jeg skrur, men ingenting skjer), men det er ikke noe problem å stille de vanlige viserene.

Noen tanker om hva som kan være galt? Bare å sende den i retur?

bNR5bSC.jpg

Ok, en huskeregel da man skal stille klokke er at man IKKE stiller dato/dag mellom klokken 2000-0400. Da kan man ødelegg mekansmen som "slår over" dato/dag.

Skal vi se om klokka er ødelagt eller ikke? :)
*Trekk Krona ut til det helt ytterste hakket som stiller tiden. Still tiden til klokken 6, samme om det er klokken 06 eller 18.
*trykk krone helt inn igjen.
*trekk krona ut ett hakk (trekk opp hovedfjæra med 20-30 "fremogtilbake")
*trekk krona ut ett hakk til. nå kan du stille dato/dag.
*roter kronen MED klokka, for å stille dagen. bare havn på en tilfeldig dag i mai en gang
*roter kronen MOT klokka, og still dagen til noe tilfeldig.
*trekk kronen helt ut igjen, og skru tiden fremoverhelt til dag/dato byttes

Se om det fungerer. Hvis dag/dato nå bytter helt kan du stille klokka til normal tid/dag/dato og smile resten av dagen.
Hvis ikke får du sende klokken tilbake og satse på at det ikke er du som får skylden.. :/

Lykke til.

Takk for tipset. Jeg får ikke helt til å følge step-by-step-guiden din.

*Trekk Krona ut til det helt ytterste hakket som stiller tiden. Still tiden til klokken 6, samme om det er klokken 06 eller 18.
Dette går fint. Check.

Check.

Når jeg trekker krona ut ett hakk kommer jeg til den funksjonen som stiller dato og dag. Dato får jeg stilt, men dagen vil ikke flytte på seg. Men jeg tror jeg trekker opp hovedfjæra ved å la krona stå helt inne og så skru.

Som sagt stiller jeg dato/dag ved å trekke ut krona ett hakk. Men selv etter å ha trekt opp hovedfjæra får jeg ikke flytta på dagsvisninga.

Dette er faktisk mulig - hvis jeg skrur tiden fram til mellom 2-3 bytter den dag. Men der stopper den også opp mellom to dager - f.eks. på "AY SUND" i stedet for "SUNDAY"

Jeg tipper det blir reklamasjon / reparasjon på denne. Men CreationWatches virker veldig professjonelle, så dette går nok bra. Forhåpentligvis kan jeg få et norsk Hamilton-verksted til å se på det, så fraktprisen blir overkommelig.

Husker jeg rett har jeg forresten ikke stilt dato/dag mellom kl 2000 og 0400, men dette er jo god kunnskap å ha med seg videre :)

Redigert:
Takk for tipset. Jeg får ikke helt til å følge step-by-step-guiden din.

Dette går fint. Check.

Check.

Når jeg trekker krona ut ett hakk kommer jeg til den funksjonen som stiller dato og dag. Dato får jeg stilt, men dagen vil ikke flytte på seg. Men jeg tror jeg trekker opp hovedfjæra ved å la krona stå helt inne og så skru.

Som sagt stiller jeg dato/dag ved å trekke ut krona ett hakk. Men selv etter å ha trekt opp hovedfjæra får jeg ikke flytta på dagsvisninga.

Dette er faktisk mulig - hvis jeg skrur tiden fram til mellom 2-3 bytter den dag. Men der stopper den også opp mellom to dager - f.eks. på "AY SUND" i stedet for "SUNDAY"

Jeg tipper det blir reklamasjon / reparasjon på denne. Men CreationWatches virker veldig professjonelle, så dette går nok bra. Forhåpentligvis kan jeg få et norsk Hamilton-verksted til å se på det, så fraktprisen blir overkommelig.

Husker jeg rett har jeg forresten ikke stilt dato/dag mellom kl 2000 og 0400, men dette er jo god kunnskap å ha med seg videre :)

Off, tror du har fått en "mandagsklokke" ja. Men jeg hadde nok sendt klokka tilbake til creation, eller funnet en AD hvis mulig. Creation sender deg nok bare en ny klokke, hvis ikke så har de eget verksted hvor de nok kan ordne opp i sakene.

Meget kipt at dette skjedde nå som du hadde fått deg skikkelig klokke da! :/ Føler med deg! :(