Klokke-newbie, snart 40, trenger tips

Medlem
30. april 2014
Hei alle!

La meg bare først få applaudere forumet her, det er virkelig inspirerende. Hadde aldri trodd for to uker siden at jeg skulle sitte og lese side opp og side ned på et klokkeforum, men så lurte plutselig min bedre halvdel på hva jeg ønsket meg til min 40-års dag (januar 2015), og da var klokke noe som kom opp som ett av flere alternativer. Jeg har ikke brukt klokke på 20 år, men tenkte at en klokke jo kunne være fint å pynte seg med, og etter å ha lest litt her på forumet er egentlig klokke nå det eneste jeg ønsker meg.

Derfor kommer nå en ny tråd med spørsmål om tips, for selv om det er mange andre slike tråder her vil jeg gjerne ha min egen. :)

Så hva er kriteriene? Vel, når det gjelder pris må det nok dessverre begrenses oppad til 15.000,-, men om noen har gode tips til dyrere godsaker er det bare å komme med det, da det jo forhåpentligvis kommer en 50-års dag etterhvert også. Også er det jo bare strålende om drømmeklokka koster mye mindre selvsagt.

Klokka jeg ser etter skal helst passe bra til både dress og pen hverdagsoutfit. Har ikke planer om å bruke den til hverken dykking eller når jeg sporter. Liker pent fremfor kult, men begge deler er alltid best. Ser for meg sort skive, men det er ikke hugget i stein.
Rem i lær, og har vel tenkt brun, men ser at folk her inne lager noen fantastiske remmer, så farge er ikke så farlig.

For å gi et inntrykk av hva jeg liker må jeg si jeg synes Stowa Chronograph 1938 er lekker. Om folk har erfaringer/synspunkter på denne vil jeg gjerne høre.

Takk på forhånd!

Hva med en Orion fra Nomos Glashutte?

nomos1800cx9.jpg

Velkommen!!

Standardsvaret her er:
1. Brukt omega Speedmaster professional (kjøp her på sonen)
2. Brukt omega seamaster professional automatic 41 mm, helst sverdvisere.
3. Evt spar til du har 30k og kjøp brukt Rolex Submariner :)

Du finner selvsagt mye annet fint hos Nomos, Hamilton, Certina, Longines mfl
Se for øvrig subforumet Startgropen, der finner du 1001 tips, svar og innspill som vil passe deg.

Bare husk at det må være mekanisk urverk (ikke Quartz)!

Lykke til! :cool:

Det må jo bare bli Speedmaster.
For meg høres det ut som du skal ha et tidløst ur som fungerer i de fleste settinger. Da er jo Speedmaster en selvskreven klassiker og grunnmuren i (nesten) enhver klokkesamling. 15.000 for et velholdt eksemplar er nok vanskelig, men ikke umulig. Legger du på 2-3000 til (hahaha) har du gode muligheter for å finne en godbit. Og det er da selvsagt 3570.50 vi snakker om.

Takk for gode (og dyre...) råd, veldig pene klokker. Likte Speedmaster gitt, så dette kan bli dyrt for frua. Men for en som ikke kan detta, hvorfor er det selvsagt at dere snakker om 3570.50?

Kort fortalt fordi det er den direkte etterfølgeren til den originale "måneklokka".
Det man kan være oppmerksom på er at denne klokken har glass av pleksiglass. Dette gjør da at den er mer utsatt for riper, men ikke mer enn at det er lett å polere bort og er sådan ikke noe problem til vanlig bruk. Dersom det kan hende at den får litt medfart (turbruk, skifte dekk, hogge ved, knuse stein, skyte bjørn osv) kan man vurdere 3573.50 som har safirglass. Pleksiglasset ser derimot bedre ut i mine øyne og er selvsagt mer tro mot originalen. :)

Dersom det ikke er et ur du har kjennskap til fra før er det bare å ta internett (og forumet fatt) og begynne å lese.

Og ikke minst, velkommen skal du være! Før du vet ordet av det kommer du til å være alvorlig syk. :)

Redigert:
Stowaen du lenker til er kjempelekker, men må si meg enig med de andre her: Speedmaster er et bedre valg kontra denne. Prøv å legge ut en WTB på Sonen å se om du får napp. Hadde selv kjøpt en Speedy Pro for lenge siden, dersom det ikke var for at jeg en gang i tiden vil arve en av far.

Enhver WIS med respekt for seg selv har enten en Rolex Sub eller en Omega Speedy i samlingen. Helst begge deler, selvfølgelig:)

Jeg har hatt Stowan du kikker på, finfin klokke, men kvalitetsmessig er det etter min mening et ganske stort steg opp til feks en speedmaster. Da tenker jeg på ren byggekvalitet, finish, opplevelse av å trekkke klokken osv. "Heldigvis" koster den ene mer enn den andre så det er noe fornuft i dette.

Mitt forslag er som de andre 3750.50. Kjøp til natoremmer og en alligator og du har tre klokker i en, utrolig hvordan speedyen endrer karakter fra lenke til rem. For meg er pleksi tingen, det bryter lyset på en helt spesiell måte.

Siden det nå har kommet alt for mange svar uten et eneste bilde så tillater jeg meg å supplere med noen bilder av min Speedmaster 3570.50 :eek:

v4OQa5s.jpg

LMDXJi6.jpg

VPhc6vA.jpg

WM6tpSQ.jpg

LWpoeI9.jpg

vsAQWU3.jpg

3K84RvA.jpg

DSC_1939_1_zps595ab821.jpg

DSC_1780_1_zps28e3cd25.jpg

Med en Speedy har du klokke for alle anledninger ;)

Speedmaster er helt klart et godt alternativ, men vil også tilføye Rolex Datejust.

Pusher grensen bittelitt nå (husk å legge på 25% på prisen i annonsen) Men hva med en birthyear DJ?

http://www.chrono24.no/rolex/dateju...øk&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Nydelig klokke som er så klassisk som du får den. Burde også være muligheter for å finne en billigere modell, hvis man følger litt med i markedet, kan fint få en DJ fra 70-tallet for under 15k

Lykke til med valget av klokke:)

Datejust er NJAIS, men.. Ah. Se da. :cool:

*Enable-mode*

21CAC681-8015-46F0-806B-34A2328A71EE_zpsuygrocrz.jpg

image_zps14d4e7a2.jpg

95C1C32C-BFA0-4433-B495-EDD52EFC4C35_zpsxgcctsdf.jpg

IMAG0683-1-2_zpsa786450a.jpg

Men ja, det kryr jo av Speedmastere her på sonen så ikke akkurat det man skiller seg mest ut med.
Nesten saueflokktendenser kan det nok påstås, men det er en grunn til det. Join the dark side, we have cookies. ;)

Hehe, takk for mange gode råd, og ikke minst fete bilder! Har allerede startet å spare, for jo mer jeg tenker på det jo mer blir jeg overbevist om at en gammel Speedmaster hadde kledd meg sinnsykt bra. Sånn ca. hvor mye må man regne med og måtte gi for en pen 1965-1969?

Hehe, takk for mange gode råd, og ikke minst fete bilder! Har allerede startet å spare, for jo mer jeg tenker på det jo mer blir jeg overbevist om at en gammel Speedmaster hadde kledd meg sinnsykt bra. Sånn ca. hvor mye må man regne med og måtte gi for en pen 1965-1969?

Her tenker jeg at @SpaceCowboy kanskje kan gi et godt svar :)

Redigert av en moderator:

Hva? Ikke Nomos? ;)

Anbefaler at du "tester ut" en 3570 (ny) eller en 145.022 fra seint 60-tall og utover før du går pre-moon. Dette vil være innenfor ditt budsjett også (ca. 15-20.000 avhengig av tilstand). Jo lenger ned på 60-tallet du går, jo dyrere blir det.

Selv landet jeg på en 1969-modell med et 861-kaliber som inngangsport. P.t. har jeg klart å begrense med til to Speedies, men har hatt flere... ;) Disse 69-modellene går fort for en ca. 20', klarer du deg med en 145.022 fra 70-tallet burde disse være tilgjengelig for ca. 15-18'.

Skal du gå for vintage vær nøye med å støtte deg på ekspertisen her på forumet. Ikke kjøp ei klokke uten at du har fått vurderinger fra våre eminente og kompetente medlemmer. :)

Nomos var kjempefin den altså, men har fått fot på Speedmaster nå... :)

Noen spesielle steder man burde følge med for å se om det dukker opp en god deal, i tillegg til her på forumet?