Klokke nr. 2?

Medlem
30. mai 2012
Hei,

Jeg kjøpte, etter en stund tenking og god hjelp fra dere, en Certina ds action titan for vel et år siden:

pr6LGPL.png

Jeg regnet med å være happy med denne, og bare denne. Det vil si, jeg er svært fornøyd med valget, men så har det gått med meg som mange andre her inne, at det begynner å friste med flere mekaniske uro_O

Jeg har ikke økonomi til å dra på med en Rolex eller Omega etc, selv om jeg gjerne skulle gjort det:)

Det uret jeg sikler på nå er en Longines Conquest GMT, med blå skive.

qHMvn8d.jpg

Synes den er utrolig lekker og ligger i det prissjiktet jeg leter i, dog i det øvrige sjiktet. Så at @acnorway hadde en flott omtale av denne klokken for en tid tilbake, og fikk ikke mindre lyst på den etter å ha lest dette:) Synes generelt at Longines "symbolet" er lekkert, og etter ha arvet 2 armur og et lommeur, alle Longines fra min bestefar, er det hyggelig å kunne videreføre "kjærligjeten" til Longines(Selv om dette ikke skal være avgjørende selvsagt....)....

Ser for meg at Longinesen, som også @acnorway var litt inne på, blir sittende på med orginal lenke, mens jeg på Certinaen kan variere med litt reimer/nato etc....

Så til deres tilbakemeldinger. Synes dere denne Longinesen ligger for "tett" opptil den Certinan jeg allerede har bruksmessig/utsendemessig /bruksområde i og med at de begge er "sportye". Synes dere jeg heller bør velge en annen klokke med annet bruksområde? Vet at dette blir mitt personlige valg og at dere ikke kan velge for meg, men takknemlig for tilbakemeldinger fra dere erfarne rever som har kjøpt et par klokker en vinterdag før:eek:

Og hva er deres generelle syn på Longines og denne klokka, hva slags "rykte" har dette merke?

Jeg ville spart 5 laks til og gått på en brukt Omega SM300. lnginesen er en investeringsmessig katastrofe (også kalt dogshit klokke), Omegaen er det ikke.

@2JHead er inne på noe når det gjelder verdi ved et videresalg. Ny Longines vil nok tape seg en deldeg . Så hvis du tror du kommer til å selge det videre så kan det være lurt å tenke på brukt, ev å vente tålmodig på et skikkelig salg noe sted. Men sett bort fra det økonomiske syns jeg de to klokkene er en god kombo. Du får en klokke som går til litt penere antrekk enn Certinaen gjør. Du får en annen farge, en annen "komplikasjon" med gmt, og ikke minst et datovindu heeeelt ute i enden av skiva. Og så får du en klokke det ikke er så mange av. Nei hvis du vil ha nytt, og det der er i øvre del av prissjiktet ditt så syns jeg du er på sporet. Det viktigste er at du liker den når du har den på håndleddet.

Enig med de andre her.

Gå for en Omega istad. De koster ikke mye mer etter pruting. Eller gå for en brukt Datejust. Eller en brukt glashütte, forbeholdt å få den en stund og stilren modell.

Man må ikke kjøpe en longines når man her og nå ikke har råd til en Omega eller rolex.

Hvis absolutt Longines, kjøp en brukt LLD.

De andre har sikkert rett når det kommer til annenhåndsverdien på Longines i forhold til Omega osv... Men jeg er veldig glad i Longines og den Conquest'n er nydelig og absolutt ett ur jeg selv har lyst på. Kvalitetsmessig så er vel heller ikke Longines noe bak Omega da begge er swatch group merker og bruker mye ETA urverk. Men økonomisk sett kan det jo lønne seg og se etter en brukt en. Med mindre du aldri tenker og selge den videre, da ville jeg kjøpt den ny.

Jeg ville spart 5 laks til og gått på en brukt Omega SM300. lnginesen er en investeringsmessig katastrofe (også kalt dogshit klokke), Omegaen er det ikke.
Litt nysgjerrig på hvorfor du karaktiserer Longines som "dogshit" klokke? Blir litt feil hvis det kun er annenhåndsverdien du legger til grunn, føler jeg ihvertfall :) Longines er jo absolutt ett kvalitetsmerke og i strategien til Swatchgroup virker det som de reposisjonerer Longines opp mot hvor Omega var, når de nå prøver og føre Omega ennå høyere opp på rangstigen...

Negativt ord, skjønner det. Det kommer fra Archieluxuryvideoene, som jeg er en stor fan av (yep, I said it). Poenget hans - og mitt - er at det ikke spiller noen rolle om kvaliteten er god og designet er flott så lenge det er snakk om en mellomklasseklokke uten noe godt gammelt dna, typisk tissot, longines, breitling, oris, certina, seiko, nomos, you name it. Klokken forsvinner i mengden sammen med pengene til kjøperen.

Negativt ord, skjønner det. Det kommer fra Archieluxuryvideoene, som jeg er en stor fan av (yep, I said it). Poenget hans - og mitt - er at det ikke spiller noen rolle om kvaliteten er god og designet er flott så lenge det er snakk om en mellomklasseklokke uten noe godt gammelt dna, typisk tissot, longines, breitling, oris, certina, seiko, nomos, you name it. Klokken forsvinner i mengden sammen med pengene til kjøperen.

Tror du må lese deg opp på litt historie.

Tror du må lese deg opp på litt historie.

This. Å kalle Longines for dogshit er jo helt håpløst. Anerkjent merke med masse historie. Ja, annenhåndsverdien kan være lav. Ville kanskje sett på brukt eller om du kan finne en til en god pris.

Litt usikker på nyprisen på denne nå. Antar rundt 11k. Det er ikke galt det generelt sett mtp urverket og merket. Et ulempe med urverket er at klokken blir ganske tykk. Prøv den på og sjekk om det plager deg!

• Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Utifra hva jeg har lest er historien til Longines både lang og god. Bra kvalitet og midt på treet i Swatch hierarkiet, mellom Certina / Tissot og Omega. Dessuten så er det for folk flest ( tror jeg og ihvertfall for meg ) ansett som ett high end merke , dog ikke så high end som Rolex og Omega. Longines er absolutt flotte ur som man kan være stolt av og som hvis man tar vare på det kan leve videre i generasjoner :)

• Liker
Reaksjoner: R.Haug
Fint at det er noen av dere som setter pris på Longines;) I min omgangskrets har jeg fått forståelsen av at dette er kvalitet og et bra merke;)

Men har fått med meg som @wreckmaster nevner at det ikke er like high end som Rolex og Omega.

Dette med annenhåndsverdi er dog et poeng, så sikkert lurt med bruktkjøp:)

Gikk hardt ut er klar over det. Seff har merkene jeg ramset opp hIstorie. Men det hjelper fremdeles ikke klokken i første post. Ikke at den har bra kvalitet og ser bra ut heller. Poenget mitt var at når man har en fungerende bra klokke og likevel kjøper en til + snakker om det på klokkeforum da kan det hende at man er på vei til å bli WIS og når det begynner å nykke i flippefoten er det greit å ha noe som er gangbart i bruktmarkedet.

• Liker
Norge generelt er relativt snevre når det gjelder hva vi "aksepterer" som skikkelige klokker. Finnes så mye spennende, men ja. Det kan hende man må svelge et lite tap i blandt (stort)

Jeg synes man skal kjøpe det man har lyst på, og ikke bry seg så mye om hva andre synes eller gjensalgsverdien. Å gå på en økonomisk "smell" eller to er en viktig del av reisen - og gjør kanskje at valgene blir lettere i fremtiden.

Ellers synes jeg Longinsen det vises til er fin, om ikke annet litt vel lik Certina'n. Kanskje det er på tide å prøve noe annet, gjerne litt utradisjonelt?

Jeg synes Longinesen er flott. Ikke tenk på hva du eventuelt skal kunne selge den for. Det er din smak som teller. Dessuten flott med blå skive når du ikke har det fra før.

• Liker