Klokke og sykkel

Medlem
29. jan. 2015
Innlegg
122
Beklager om dette er feil underforum.

Jeg er temmelig ny i klokkegamet, og har en temmelig ny speedmaster professional kjøpt ny i år.
Nå som våren har komme har jeg funnet frem hybridsykkelen for å komme meg til og fra skolen i byen.
Når jeg sykler går det naturligvis mye støt og vibrasjoner gjennom armen, og der sitter jo min speedy.
Vil dette, under normal sykling i byen, gjøre noe særlig skade på urverket? Bør jeg ta av klokken og legge i lomme eller sekk under sykkelturen? :)
 
Tåler klokken din tur/retur månen, tåler den fint litt sykling i urbane strøk:)

Kos deg med den, og bruk den for det den er verdt!
 
Her er to ting som jeg liker så veldig godt ved dette forumet.

1 Å kunne undre seg over alle mulige ting som har med klokker å gjøre.
2 Å få hyggelige, velbegrunnede og endatil dokumenterte svar.

Litt mer til tema: jeg syklet også til jobb i dag. Syntes ikke det er behagelig med klokke på armen som, når det er risting, slår mot håndbakken. Tenker klokken tåler det bedre enn meg.
 
Nå da sykkelsesongen er i gang har jeg etablert en kontorklokke. Og når jeg trekker på meg sykkeltricot etter arbeidsdagens slutt byttes klokka i en eldre Garmin 310XT.
 
Jeg vet ikke hvor hardt dere andre her inne sykler eller trener, men min erfaring er at klokkene tåler mer enn jeg utsetter dem for gjennom året. Selvfølgelig tar jeg mer hensyn til dressklokker og muligens også Patek'en, men sportsklokkene får bli med på alt. Speedyen holder jeg unna stranden, men bortsett fra det overlever den nok meg forutsatt periodisk vedlikehold. Nedenfor er utdrag av testen Nasa presset den gjennom for en mannsalder siden. Den bør tale for seg selv...


The most rigorous trials

1. High temperature
48 hours at a temperature of 160°F (71°C) followed by 30 minutes at 200°F (93°C). This under a pressure of 5.5 psia (0.35 atm) and relative humidity not exceeding 15%.
2. Low temperature
Four hours at a temperature of 0°F (-18°C).
3. Temperature-Pressure
Chamber pressure maximum of 1.47 x 10-5 psia (10-6 atm) with temperature raised to 160°F (71°C). The temperature shall then be lowered to 0°F (-18°C) in 45 minutes and raised again to 160°F in 45 minutes. Fifteen more such cycles shall be completed.
4. Relative humidity
A total time of 240 hours at temperatures varying between 68°F and 160°F (20°C and 71°C) in a relative humidity of at least 95%. The steam used must have a pH value between 6.5 and 7.5.
5. Oxygen atmosphere
The test item shall be placed in an atmosphere of 100% oxygen at a pressure of 5.5 psia (0.35 atm) for 48 hours. Performance outside of specification, tolerance, visible burning, creation of toxic gases, obnoxious odours, or deterioration of seals or lubricants shall constitute failure to pass this test. The ambient temperature shall be maintained at 160°F (71°C).
6. Shock
Six shocks of 40 Gs, each 11 milliseconds in duration, in six different directions.
7. Acceleration
The equipment shall be accelerated linearly from 1 G to 7.25 Gs within 333 seconds, along an axis parallel to the longitudinal spacecraft axis.
8. Decompression
Ninety minutes in a vacuum of 1.47 x 10-5 (10-6 atm) at a temperature of 160°F (71°C) and 30 minutes at 200°F (93°C).
9. High pressure
The equipment to be subjected to a pressure of 23.5 psia (1.6 atm) for a minimum period of one hour.
10. Vibration
Three cycles of 30 minutes (lateral, horizontal, vertical), the frequency of varying from 5 to 2,000 cps and back to 5 cps in 15 minutes. Average acceleration per impulse must be at least 8.8 Gs.
11. Acoustic noise
130 db over a frequency range of 40 to 10,000 Hz, duration 30 minutes.

The results

Only the OMEGA Speedmaster passed. At the time, NASA’s testers wrote, “Operational and environmental tests of the three selected chronographs have been completed; and, as a result of the test, OMEGA chronographs have been calibrated and issued to three members of the GT-3 (Gemini Titan III) crews.”