Klokke på veggen?

Medlem
20. juli 2009
Hei, jeg håper at noen har noen gode innspill.

Jakter etter en klokke til veggen, ikke et veggur fra Ikea. :!:

Allikevel tror jeg design er mer viktig enn urverket, men om det finnes en kombinasjon så er det meget bra.

Skal henge over tv´n som er en syltynn sort sak - derfor tanken på design. Et mekanisk gjøkur blir altså feil.

Mottar gjerne gode innspill. Hva har du i stua?

Jeg har lenge hatt lyst på et Mondaine Swiss railway veggur, dog har jeg vel primært tenkt på kjøkkenet. Tipper det kan bli litt stilkrasj over flatskjermen din :) Det var en tråd som omtalte disse for en stund siden, tråden ble trigget av at noen hadde sittet og sett på vegguret på Oslo S, der den flytende sekundviseren stopper i et par sekunder samtidig som minuttviseren skifter momentant. Så vidt jeg har forstått har Mondaine-veggurene denne funksjonen, i kraft av å være en replika av de originale. (Må ta forbehold om at jeg ikke har sett dette selv.)

Msilver40_big.jpg

Ellers fant jeg en norsk (svensk?) site med et heftig utvalg av veggur. Blant annet Arne Jacobsens klassikere, samt de nevnte Mondaine-urene.

Henning Koppel-klokken (Georg Jensen) vist lenger oppe er fin. Ellers er jo Nelson sine klokker klassikere. F.eks sunburst. Haugevis av modeller å velge mellom.

Mye artig å finne på vintagesjapper også. Selv har jeg en oransje Krups på kjøkkenet:
5377029884_45101f72ae.jpg

Chelsea Ships Bell henger i stuen min. Et klassisk skipsur som ser likedan ut i dag som det gjorde for hundre år siden. En mekanisk klokke med en herlig svak tikk-takk lyd som høres når det er stille i stue. Jeg kjøpte min direkte fra fabrikken i USA med en ferdig påmontert svart treplate. Kassen er i messing men jeg valgte varianten med krombelegg for å tone ned litt det maritime. Er kjempefornøyd og synes den er en perle i stuen. Diameteren er ca 18cm, men den fåes i tre størrelser.

p1020340d.jpg

Over TVen sa du? Selvsagt, viktig å ha noe lekkert å se på i reklamepausene;)

p1020339y.jpg

Takker for innspillene her, det finnes jo utrolig mye men...

Qlocktwo frister, men jeg er redd den blir vel "harry" i lengden.

Kona sa seg enig i Herr Ur sitt forslag, så da blir det i den retningen det går. :roll:

Dette er jo det kuuleste vegguret da. Dog ikke spesielt presist. Men til det har du armbåndsuret ditt.

catena_bike_chain_clock.jpg

En voksen mann med altoppslukende klokkeinteresse kan da vel ikke være tilfreds med et ur utstyrt med et 35-kroners biltemakvartsverk? Det du trenger er et ordentlig mekanisk veggur. Slike er ikke vanskelige å finne på loppemarkeder eller brukthandlere, og de fleste er såpass grove og enkle at en gjennomsnittelig flink urmaker med standsmessig delelager og verktøy klarer å få det tilstrekkelig i orden. Setter du en slik i tvrommet vil du ende opp med å skru av fjernsynet for å lytte til den flotte tikkingen og nyte synet av sekundviseren som på grunn av slepegangen beveger seg svakt bakover for hvert hakk fremover. Nydelig. Eller, om du lever sammen med noen som mener gamle veggur er for gamle mennesker (snøft), kan du gjøre som jeg: Kjøp et veggur fra Erwin Sattler, og hva du ellers måtte ha på veggene dine vil blekne i sammenlikning. Jeg har denne lille varianten, bare med arabiske tall, men på et eller annet tidspunkt blir det nok en større kalendermodell.