Klokke råd?

Medlem
30. okt. 2017
Sted
Oslo
Hei alle, jeg er ny her. Har lenge tenkte å kjøpe meg en fin klokke, disse koster jo som kjent penger. Så derfor vil jeg ikke bruke penger på "tulleklokker", motemerker som er overpriset og som ikke gir noe igjen i ren "klokke glede verdi". Jeg har kommet over et merke jeg synes har noen fine klokker, men vet ikke om urverket og alt det tekniske er verd prisen. Eller om det er et "bra" merke.

Derfor mine venner, retter jeg spørsmålet til denne samlede gjengen med kloke hoder med mye erfaring.

Hva tenker dere om Bermont klokkene? http://www.bremont.com

Alle råd tas i mot med stor takk :)

Jeg er ingen klokke samler eller klokke fantast, ønsker en bra/kul/fin klokke som er nogenlunde vedr prisen.

Bremont går for å være bra og solide klokker, men kanskje bittelitt overpriset.
Dette er de forøvrig ikke alene om, så la ikke det stoppe deg.
Ellers finnes det mange eksklusive og svært kompliserte japanske og tyske klokker som kan koste deg en enebolig, og som du uten skam kan la gå i arv til barnebarna.;)

Edit: Skjønner at når du sier "urverk" så mener du selve klokka. Med urverk menes selve "motoren" på innsiden. Såvidt jeg har sett har Bremont brukt sveitsiske ETA-urverk i klokkene sine tidligere. Usikker på om de har begynt å produsere egne urverk.

Redigert:
Hei, takk for svar :) har "forelsket" meg litt en en klokken så da er det godt mulig jeg går for den. "Urverk" tja, jeg mente kanskje at dersom det var noen noen billig enkle urverk så er det greit å vite, for da er det alt rundt man betaler for og dette leder meg videre til å tro at kanskje den ikke er verd prisen. Tror det var noen sånt jeg tenkte, har uansett fått bra svar.

Vedr. urverk så fant jeg dette.

MOVEMENT
Modified calibre 11 ½''' BE-36AE automatic chronometer, 25 jewels, glucydur balance. Anachron balance spring, Nivaflex 1 mainspring, 28,800 bph, 38 hour power reserve, Bremont moulded and skeletised decorated rotor.

På en annen web side står det:

Inside of the MBII is the Bremont caliber BE-36AE automatic chronometer. This movement has at its base an ETA 2836-2, which has been highly finished and tuned by Bremont to achieve Chronometer status.

Men en ETA 2836-2, sier meg egentlig ikke så mye. Vet du noe mer om det?

EDIT:

Nå ble jeg litt usikker, googlet litt og fant at ETA 2836-2 brukes i klokker fra kr 5000.- til rundt 12000.- noen få dyrere. Jeg tror riktignok ikke de rimeligere klokkene hadde modifisert urverk til å få Chronomenter status. Men likevel, forholdsvis "rimelig" urverk.

Da skjønner jeg hva du mener med at de er litt overpriset.

Redigert:
ETA er en Sveitsisk urverks-produsent med historie tilbake til 1856. ETA 2836-2 er i bunn og grunn det samme som et ETA 2824-2 bare med dag og dato. ETA 2824-2 er kjent som "arbeidshesten" blandt sveitsiske urverk og finnes i veldig mange forskjellige klokker. Et robust og godt urverk med mye historie (men vil nok ikke regnes som "high end").

ETA-verk er rimelige og gode hyllevare urverk som brukes i et utall merker.
Både dyre og billige sådan.
Mange produsenter modifiserer i større eller mindre grad disse urverkene, og døper dem om.
Eksempler på dette er Breitling, og IWC.
(Kanskje i mindre grad nå som ETA-verk kun blir distribuert innen Swatch-konsernet)
Fordelene er at de er solide og driftsikre, samt at mange urmakere kan ta service på klokken.
Bakdelen er at du som klokkeentusiast får et noe kjedelig, og lite ekslusivt verk.

Hmm...både positivt og "negativt" ref ekslusivitet. Jeg har også vurdert pilot klokkene fra Breitling og IWC så hvis de også bruker ETA-verk kan jeg like godt kjøpe den Bremont jeg virkelig har lyst på, enn å forsøke å like en fra Breitling og IWC. De to sistnevnte klokke merkene er kanskje litt mer eksklusive enn Bremont, men det for så være.

Hmm...både positivt og "negativt" ref ekslusivitet. Jeg har også vurdert pilot klokkene fra Breitling og IWC så hvis de også bruker ETA-verk kan jeg like godt kjøpe den Bremont jeg virkelig har lyst på, enn å forsøke å like en fra Breitling og IWC. De to sistnevnte klokke merkene er kanskje litt mer eksklusive enn Bremont, men det for så være.

Hei,

jeg er ikke spesielt godt kjent med merket Bremont, men det ser ut til at de har en del spennende modeller jeg liker utseendet på. Wright Flyer var lekker:

bremont-wright-flyer-watch-white-gold.jpg

Du spør «om urverket og alt det tekniske er verd prisen», og om det er et "bra" merke.

I utgangspunktet bør du kjøpe det du liker, og jeg har ingen grunn til å tro at Bremont ikke lager klokker med god kvalitet. ETA-urverk er solide saker, om ikke så spennende – og det er vel grenser for hvor mye man bør betale for en klokke med et rimelig standardurverk.

Det kan nok også stilles spørsmål ved om klokker i prisklassen over kr. 5-10 000,- i det hele tatt er verdt prisen – men siden dette er et klokkeforum er vel svaret ja :D

Dersom du er usikker på hva du vil ha kan det være en idé å kjøpe brukt, så blir verditapet ikke så galt dersom du ombestemmer deg og får lyst på noe nytt. Det er dessverre ikke til å komme utenom at mange flotte klokker fra mindre produsenter har et grisete verditap, på tross av god design og kvalitet. Selv store og kjente merker som Breitling og IWC kan ha et ganske heftig verditap....

Lykke til med valget!

Takk for råd :). Det hander kanske om å kjøpe med hodet eller hjerte. Denne gangen blir det kanskje hjerte, det jeg har lyst på. :). Blir nok, bra så lenge den viser tiden :D

Nye klokker med ETA kan variere veldig i pris, så du betaler en del for eventuelle tilpasninger som er gjort på standardverket og ikke minst: design, finish og brandet. Ei klokke med ETA kan f.eks. koste alt fra 5000 til 50.000 og mer.

ETA er solide saker, og en stor fordel er at du kan gå til en uavhengig urmaker og få en service for en relativt rimelig penge.

Et in-house verk (utviklet og produsert av merket selv) er mer eksklusivt og gir mange en bedre "følelse", men ofte betaler du en del mer for det på kjøpstidspunktet og ikke minst: Når du skal ha service. Da må du gå til forhandler (eller sende det til fabrikken). Det monopolet som fabrikken har da gjør at du fort betaler en del ekstra.

Konklusjon: Det er vel ikke noe som er mer riktig enn det andre her. Gå for den klokka du liker og som du har budsjett til. Men tenk også på service- og levetidskostnaden.

Har Bremont AD i Norge?

Jeg vil anbefale deg til å stikke innom ulike urmakere for å teste litt og kjenne på armen. Det er fryktelig dumt å kjøpe noe, spesielt fra utlandet, som koster så mye og så liker man det ikke.

Har Bremont AD i Norge?

Jeg vil anbefale deg til å stikke innom ulike urmakere for å teste litt og kjenne på armen. Det er fryktelig dumt å kjøpe noe, spesielt fra utlandet, som koster så mye og så liker man det ikke.

Hei, nei. Ikke som jeg vet om. Jeg hadde tenkt å kjøpe den "in person" i London. Og se/kjenne/vurdere den når jeg holder den i hånden. Som du sier det er ikke sikkert jeg liker den på hånden.

Nye klokker med ETA kan variere veldig i pris, så du betaler en del for eventuelle tilpasninger som er gjort på standardverket og ikke minst: design, finish og brandet. Ei klokke med ETA kan f.eks. koste alt fra 5000 til 50.000 og mer.

ETA er solide saker, og en stor fordel er at du kan gå til en uavhengig urmaker og få en service for en relativt rimelig penge.

Et in-house verk (utviklet og produsert av merket selv) er mer eksklusivt og gir mange en bedre "følelse", men ofte betaler du en del mer for det på kjøpstidspunktet og ikke minst: Når du skal ha service. Da må du gå til forhandler (eller sende det til fabrikken). Det monopolet som fabrikken har da gjør at du fort betaler en del ekstra.

Konklusjon: Det er vel ikke noe som er mer riktig enn det andre her. Gå for den klokka du liker og som du har budsjett til. Men tenk også på service- og levetidskostnaden.

Takk for godt og nyttig svar. Høres veldig riktig ut det du skriver vedr. valg og er glad for å lese at ETA er et urverk som er lett og reparere og kjent. Så får heller det "eksotiske" være.