Klokke skal kjøpes ved fødsel - gis i gave senere

Medlem
23. aug. 2013
Innlegg
20
Sted
Stavanger
Vi venter vårt første barn rett på nyåret ,og i den anledning så har jeg (hvis gutt) lyst å kjøpe en klokke på fødselsdagen som skal gis enten i konfirmasjonsgave eller ved myndighetsalder. Har lyst å kjøpe en tidløs klassisk klokke som holder seg godt både designmessig og verdimessig. Har ikke bestemt meg for budsjett enda, men tenker et sted mellom 15 og 25k. Har selv Seamaster AT og LLD så de er utelukket. Noen som har tips til klokke? Den må selvsagt være automatisk og ikke altfor stor.
 
  • Liker
Reaksjoner: BosseSvenson
For en fantastisk gave! Når det gjelder tidspunkt å overrekke klokken vet jeg med meg selv at den ville blitt mye mer verdsatt på 18 års dagen min en i konfirmasjonen fordi man endrer seg veldig på de årene og lettere ser historien/verdien bak en sånn gave når man er er noe eldre enn i konfirmasjonen.

Når det gjelder hva slags klokke som skal kjøpes har jeg ikke all verdens med forslag, men ville vurdert en Tudor Black bay kanskje?
 
Hvilken 15 år gammel klokke er fortsatt pen?

Det finnes mange. men en de klokker som var "hete" for 15 år siden er ikke nødvendigvis like kule nå. Jeg hadde kanskje gått nærmere 25k enn 15 om fremtidig verdi er viktig.

Dette er jo en gave kanskje først og fremst med apell til ens egen klokkemani.. jeg vet ikke helt om jeg hadde likt meg selv som 15-åring med en klokke til 25k på armen (ja, pluss 15 år KPI da..) ;)
 
Nobel tanke. Imidlertid usikker på suksessraten. Ser det er flere her som sier de kjøper en klokke som skal gis til arvingen en gang i fremtiden. Det er ikke sikkert arvingen ønsker ei klokke som er "gammel" når den tiden kommer.

Planen kan imidlertid gå bra hvis man oppfostrer arvingen til å like mekaniske armbåndsur. Det lar seg selvsagt gjøre, for barn er lettpåvirkelige - frem til tenårene. Da kan ting fort slå andre veien.

Gratulerer med barn på vei - og mitt kjedelige råd er at du heller putter beløpet du har tenkt å benytte på et armbåndsur inn på et fond og la det stå der i 15+ år og se om du ikke da helle kan kjøpe et nytt armbåndsur til (gutten?) da. Det er jo kjekt at gutten også får et armbåndsur han liker selv...
 
Vi venter vårt første barn rett på nyåret ,og i den anledning så har jeg (hvis gutt) lyst å kjøpe en klokke på fødselsdagen som skal gis enten i konfirmasjonsgave eller ved myndighetsalder. Har lyst å kjøpe en tidløs klassisk klokke som holder seg godt både designmessig og verdimessig. Har ikke bestemt meg for budsjett enda, men tenker et sted mellom 15 og 25k. Har selv Seamaster AT og LLD så de er utelukket. Noen som har tips til klokke? Den må selvsagt være automatisk og ikke altfor stor.

En flott tanke! Jeg ville gitt den videre ved fylte 18år og da gjerne med innskripsjon for mer affeksjonsverdi! :)
En klokke som sikkert holder seg i design om 18-20år vil jeg tro må være Rolex Datejust.





Lykke til med valget og den forestående fødselen! :)
 
Har vært inne på tanken selv, men @Loevhagen har et godt poeng. Hvis jeg går til innkjøp av birthyear klokker til guttene mine, vil det være klokker som jeg liker og bruker frem til de får dem en gang, hvis de setter pris på dem. Sub og Datejust er vel klassikere. Men ikke til prisen som nevnes
 
Har vært inne på tanken selv, men @Loevhagen har et godt poeng. Hvis jeg går til innkjøp av birthyear klokker til guttene mine, vil det være klokker som jeg liker og bruker frem til de får dem en gang, hvis de setter pris på dem. Sub og Datejust er vel klassikere. Men ikke til prisen som nevnes


Datejust er godt innenfor (brukt), bare å vite hvor man skal lete. (ikke overpriset Finn selgere) Men om en 18 åring syns 36mm om 18 år er jo et vanskelig spørsmål. Sette pengene i fond, og deretter ta med tenåringen på klokkehandel kan jo være en god idé. Men når jeg var 18 så hadde jeg ikke i nærheten nok kunnskap til å ta et fornuftig valg. Så mitt tips er å kjøpe en klassiker og oppdra gutten til å like den modellen man har kjøpt ;) Hehe
 
Hvorfor kan ikke jenter få klokke, alle dere snakker bare om gutter her?
Eller for å reformulere litt. Er det sånn at det er en gjengs oppfatning at klokker er så mye guttegreie at det ikke er vits i å inkludere jenter i sånne planer som diskuteres her?

mvh
LarsB
 
Har vært inne på tanken selv, men @Loevhagen har et godt poeng. Hvis jeg går til innkjøp av birthyear klokker til guttene mine, vil det være klokker som jeg liker og bruker frem til de får dem en gang, hvis de setter pris på dem. Sub og Datejust er vel klassikere. Men ikke til prisen som nevnes

Jeg vil selvsagt velge noe jeg liker selv - og som jeg vil bruke ved store anledninger. Det er heller ikke krise om klokkeinteressen ikke kommer - da er det jo bare å beholde den selv. Ser at budsjettet nok må opp litt - men har ikke lyst å bruke så mye mer enn 30k på klokke - og ideelt sett ønsker jeg å kjøpe nytt for å få en birthday/birthyear klokke.
 
Hvorfor kan ikke jenter få klokke, alle dere snakker bare om gutter her?
Eller for å reformulere litt. Er det sånn at det er en gjengs oppfatning at klokker er så mye guttegreie at det ikke er vits i å inkludere jenter i sånne planer som diskuteres her?

mvh
LarsB
Fordi trådstarter sier hvis gutt.
 
Er vel noe i det med opplevelsen av å få noe man har sett far bruke gjennom hele livet, det er jo poenget med Patek-reklamene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Anders
Av nysgjerrighet, hvordan er det med vedlikehold hvis klokken skal ligge i boksen sin i nesten fire "serviceintervaller"?
 
Birthyear-ur er overvurdert, selv blant den bittelille gjengen som vet hva det betyr. Etter min oppfatning. Dog skal det sies at jeg har jeg et syn på "vintage" som kanskje ikke er mainstream på TS.
 
Å kjøpe en mekanisk gjenstand for å la den bli liggende ubrukt i 15-18 år synes jeg høres ganske unødvendig ut. Den vil potensielt bare tape seg i verdi, og i verste fall være helt "ute". Det er mye som kan endre seg på 18 år. Hva om det kommer en ny quartz-krise? Da ville jeg i alle fall brukt klokka selv, som noen er inne på her.

Et alternativ er jo å sette pengene inn på en (sperret) konto. Kan jo gi kontoen eget navn, eller noe. Så kan du bruke summen, pluss rentene, til å kjøpe det som er er mest aktuelt når den store dagen kommer.
 
Enig i at det er mange usikkerhetsfaktorer som gjør en i utgangspunktet vakker plan risikabel. Da mine to eldste døtre ble 18 fikk de selv avgjøre om de ville ha klokke i gave, og begge ville. Så fikk de selv velge en de likte, innenfor et budsjett. De valgte svært forskjellig. Begge bruker klokken sin daglig, flere år etter.