Klokke skal kjøpes ved fødsel - gis i gave senere

Å kjøpe en mekanisk gjenstand for å la den bli liggende ubrukt i 15-18 år synes jeg høres ganske unødvendig ut. Den vil potensielt bare tape seg i verdi, og i verste fall være helt "ute". Det er mye som kan endre seg på 18 år. Hva om det kommer en ny quartz-krise? Da ville jeg i alle fall brukt klokka selv, som noen er inne på her.

Et alternativ er jo å sette pengene inn på en (sperret) konto. Kan jo gi kontoen eget navn, eller noe. Så kan du bruke summen, pluss rentene, til å kjøpe det som er er mest aktuelt når den store dagen kommer.

Ville absolutt ikke satt pengene på en konto over så mange år, men heller et bredt indeksfond e.l. Da er det mulig å få noe igjen.
 
Klart jenter kan få klokke. (Selv om akkurat denne tråden handler om en gutt) Min datter fikk en Oyster Perpetual 36 (og smykke for at det skulle bli rettferdig) når hun kom til verden og min sønn ble markert med en BLNR. Valgte Rolex siden det er konservativt. Mtp tidsperspektivet føltes det fornuftig. Min samboer og jeg bruker dem daglig (jeg roterer, mens hun bruker den fast) For oss er det selve poenget at de skal være godt brukt med masse historie minner og assosiasjoner den dagen de skal gis videre. I tillegg gir de oss som foreldre gode følelser nå som vi "låner" klokkene. Synes ikke jeg kunne forsvart det om de bare skulle blitt liggende i boksen. Da ville jeg nok vurdert å vente og heller kjøpe nytt, evt investert i fond slik som andre allerede har nevnt.
 
Kan fortelle om min erfaring.
Jeg fikk og mine søskenbarn fikk den samme klokke til konfirmasjonene våre. Husker ikke helt hvilken klokke det var men vi følte at det var en "gammelmanns" klokke. Vi endte opp med å bytte den.
Den klokken jeg byttet med er også for lengst byttet ut.. Det jeg likte når jeg var 14-18 var ikke det samme som jeg likte når jeg var 25 og definitivt ikke det samme som jeg liker i dag som voksen.
Men det kan hende at jeg hadde brukt den om jeg ikke var den klokkefanatikkeren jeg er i dag. Men da er jo litt av poenget bort, hvis man kjøper en så eksklusiv gave som mottakeren ikke bryr seg særlig om.
Jeg er enig med de andre om å putte pengene i et fond. Så kan de kanskje ta pengene ut som voksen og kjøpe klokke selv?