Klokke som går for sakte

Medlem
5. nov. 2018
Sted
Kristiansand
Hei, har en Seiko skx007 som rett og slett går for sakte, vi snakker minutter i døgnet. Hva kan være årsaken til dette, og er det mulig å fikse uten at det koster mer enn hele klokka?

Det hørtes voldsomt ut. Klokken er kanskje blitt magnetisert, isåfall er det en kjapp og billig fix som de fleste urmakere burde kunne ordne. Rundt 150-200kr tror jeg det ligger på.

Hvor gammel er klokken, og hvor kjøpte du den?

Hvor gammel er den? Skjedde det plutselig? Går den stabilt feil? Kan være behov for service, kan være det er magnetisert, eller det kan bære den trenger en justering. Dra til din lokale urmaker, så får du hjelp:)

Redigert:
Hei, har en Seiko skx007 som rett og slett går for sakte, vi snakker minutter i døgnet. Hva kan være årsaken til dette, og er det mulig å fikse uten at det koster mer enn hele klokka?

Hadde en sånn som plutselig fikk spinnvilt, ett min i urmakers antimagnetmaskin fikset den. Har også en Hulk til service da den plutselig gikk noen min sakte i døgnet. Ingen fasit, men prøv magnet først.

Eller kjøp deg en demagnitizer på eBay, til 65 kroner.
En klokke som er magnetisert går altfor fort. Altfor fort. Ikke sakte. :)

The most common effect of a magnetic field on a wrist or pocket watch is to cause the watch to run fast. ... The magnetic field can actually cause the individual coils to stick together, having the effect of shortening the spring and thereby speeding up the watch.

https://wornandwound.com/watches-and-magnetization/

• Liker
Reaksjoner: seikoskar
En klokke som er magnetisert går altfor fort. Altfor fort. Ikke sakte. :)

The most common effect of a magnetic field on a wrist or pocket watch is to cause the watch to run fast. ... The magnetic field can actually cause the individual coils to stick together, having the effect of shortening the spring and thereby speeding up the watch.

https://wornandwound.com/watches-and-magnetization/

Hvis service er eneste utvei er det trolig rimeligere å kjøpe ny klokke:( Ville uansett sjekket magnetisering først.

Det hender at de rimelige urverkene til Seiko får en raptus ( sinkus her ;)) etter å ha fått seg en ubetydelig smell. Balansen henger seg opp på et vis.
Noen som enkelt fikses av en urmaker :)