Klokke til mellom 10-25k?

Pros-13.jpg


Frode.

Den klokken der er så sinnsykt fet, Frode! Drømmen min er å kjøpe en SD å gjøre samme mod som du gjorde på denne! Norges kuleste no-date, uten tvil!
 
Hvorfor foretrekker du 14060 fremfor 14060m? Hvis jeg ikke husker mye feil er den eneste forskjellen at verket er litt forbedret i 14060m, mener noen en gang sa at m-en står for modified. Er det egentlig noen andre forskjeller?


14060 kom på markedet i 1989, samme året som 16610
Denne hadde 'bevegelsen' 3000. I tillegg har den tritium lume (med unntak av modellene helt på slutten av 90-tallet mener jeg). Jeg mener også at østerslenka var marginalt tynnere

14060M kom i 2001. Klokka hadde da fått 3130 verket (litt mer effektiv rotor, full bridge og kanskje noe mer...)
Tritium var nå luminova.

I 2007 ble denne sendt for COSC sertifisering og fikk da den velkjente Superlative bla bla teksten i tillegg til ROLEX ROLEX ROLEX.

Så med mindre en er veldig opphengt i tritium vs luminova er det vel heller for del fleste COSC eller non-COSC som er spørsmålet fremfor 14060 vs 14060m - altså før eller etter 2007 modell?

Og min er en 2006 modell, dvs M, men ikke COSC :)
 
Det var en glimrende redegjørelse, raga!
Jeg vil bare tilføye at min '91 Explorer også har cal 3000, men med cosc.
Mao er verket som sitter i eldre 14060 helt glimrende verk.

Kjøp en brukt Explorer/Explorer II/Submariner. Da blir du lykkelig! (Ja, jeg sa lykkelig.)
 
Eller kjøp en Doxa professional 4000T og bli lykkeligere.

Se : doxawatches.com

Stein
 
Var i samme båt (max 25k) for litt siden og liker klokker som tåler litt tøff bruk, men som fortsatt går fint til dress og finstas. Synes Rolex Submariner er en nydelig klokke, iallefall den gamle versjonen uten bling-skrift i bezelen. Noen mennesker blir dessverre litt fordomsfulle når de møter noen med Rolex, her er Omega et fint alternativ som iallefall ennå ikke gir folk fullt så stereotype assosiasjoner rundt bæreren. Heller ikke så mange som spør "er den fake"..
Er helt utrolig fornøyd med med min Seamaster Planet Ocean 42mm... Er med på dykking, fjellklatring, sandstrender, downhillsykling, på jobb, på date, på byturer etc.etc....
En klokke du aldri trenger å ta av blir en god "venn"!
-Ultrapresist og ganske vedlikeholdsfritt coaxialt urverk, vanntett til 600m, og classy tidløst ;) 50talls inspirert utseende med spennende veksling mellom høyglanspolerte og børstede stålflater.
Varmt anbefalt! og ser urverket.no har den til 23650,- :D





:cool:

-Og med en gummirem (Citizen Aqualand funker bra), Hirsch lær eller alligator og et par nato eller zulu-remmer fra Maratac har du 5-6 relativt forskjellige klokker i én! ;)
 
Tenkte bare å nevne for trådstarter at det ligger ute et par 5513 og en 14060 på Finn...
Pris= >25k. Bare nevner det jeg... Ikke noe press...
 
Takker så meget for mange bra svar, men som jeg nevnte i åpningen av tråden så er jeg ganske grønn på området,
så "Så med mindre en er veldig opphengt i tritium vs luminova" sier meg ikke så mye, hehe.
Jeg må ha en klokke som føles riktig, en som jeg aldri trenger ta av, verken på jobb, trening eller kalas.
Jeg må innrømme at den rolexen ikke er så værst, men en gang jeg var innom en urmaker å pratet litt om diverse klokker, var han av den oppfatning at rolex var mer poppulært på grunn av navnet en uret i seg selv.
 
Så lurte jeg bare på, går det bra å kjøpe klokke uten "papirer" hva er den største faren med dette? er papiren for å
dokumentere ekthet?
Da kan en eventuelt ta med uret til en urmaker å få bekreftet ektheten eller?
Er det eventuel mulig å få tak i nye papirer, fra eventuelt Rolex el. Omega
Synes det er litt rart at folk eventuel kaster eller somler vekk papirer på klokker i denne prisklassen.
Jeg har ennå papirene på min Tissot til 4000 som jeg kjøpte for snart 6 år siden.
 
En tur til urmaker anbefales absolutt dersom du kjøper uten norske papirer!
Kvaliteten på mange replicaer er nå så god at du skal være ganske håpløs klokkenerd for å avsløre forskjellen uten å åpne klokken. (Falt for fristelsen et par ganger i min spede klokkesamlerbarndom...) -Håper jeg har gjort opp for mine synder ved å kun kjøpe ekte vare de siste årene... ;)
Ps. Replica selgerne leverer også fake salgspapirer, bruksanvisning, boks, segl, etc..
Caveat Emptor! :cool:
 
At Rolex er gode på markedsføring tror jeg det er liten tvil om.
Men å si at de kun selger på navnet er vel å ta vel hardt i.

Rolex har laget noen av de største klassikerne vi har i dag. De har stått for, hva jeg mener, er selve definisjonen av hvordan en Diver skal se ut, med sin Submariner. Bare se hvor mange andre klokker som ligner i utseendet.

Skal du være 100% sikker på kjøpet ditt går du for 14060 eller 14060M.
Jeg er kanskje motstrøms, men jeg synes Planet Ocean er et kjedelig alternativ mot en Rolex Sub.
 
Bare minner oss på at trådstarter ville holde seg i området 37-40mm. En Explorer I f.eks hadde nok sikkert likevel kunne sneket seg inn på lista over kandidater med sine 36mm, men en Planet O med sine romslige 42mm er muligens i største laget?
Hva med klokka til Stoltenberg (og noen TS-medlemmer) Omega Aqua Terra. En av de aller flotteste Omega klokkene spør du meg. 39mm er jo perfect. Du får en ny for litt over 25k

AquaTerra01.jpg


Omega_Seamaster_Aqua_Terra_0002.jpg


http://www.urverket.no/omega-seamaster-aqua-terra-c-1_141.html