Klokke til tenåringen?

Medlem
13. mai 2014
Innlegg
870
Sted
Drøbak
Hei alle!

Eldstemann fyller 16 år, og i den anledning ser jeg for meg at han får sitt første mekaniske ur. Planen min var egentlig at han skulle få arve min Speedy reduced, men har landet på at han får vise seg voksen nok til å ta vare på tingene først. Kjedelig å gå på en smell med sin første skikkelige klokke.

Budsjett bør ikke overstige 3000 i alle fall, men bør jo være mulig å finne noe kult for den summen? Så langt har jeg vurdert Seiko SKX modellene som veldig aktuelle, men tar gjerne i mot andre gode forslag.

Ha en fortsatt finfin mandag!
 
SKX eller Monster tror jeg er safe bet. Alternativt har du jo Orient Mako eller Orient Ray.
 
478104d1311542108-youre-girl-next-door-p1030397.jpg


Hadde satset på seiko sumo selv om den blir litt over budgett! :)
 
Kjøpte selv en skx007 når jeg var i den alderen, og bedre klokke skal man lete lenge etter.
Vil kanskje til å med gå så langt og si den kanskje er min favoritt, enda cv'en sier jeg har rolex, omega og breitling på samvittigheten.
 
Takker for innspill. Var en tur innom Protid for en titt, men ingen av Seikoene som er nevnt var tilgjengelig.. SKX007 kunne skaffes, til den nette sum av ca 3500. Dette må vel anses som ran? Disse går vel for en drøy 1000 lapp på nett?

Så over til ett opplagt spørsmål, hvor handler jeg en Seiko på nett? Kom over ett innlegg på WUS hvor rakuten ble nevnt. Er dette noe å satse på? Noen som har erfaring med denne siten?

Takk igjen for hjelp og innspill.
 
Takker for innspill. Var en tur innom Protid for en titt, men ingen av Seikoene som er nevnt var tilgjengelig.. SKX007 kunne skaffes, til den nette sum av ca 3500. Dette må vel anses som ran? Disse går vel for en drøy 1000 lapp på nett?

Så over til ett opplagt spørsmål, hvor handler jeg en Seiko på nett? Kom over ett innlegg på WUS hvor rakuten ble nevnt. Er dette noe å satse på? Noen som har erfaring med denne siten?

Takk igjen for hjelp og innspill.

http://www.creationwatches.com/ er raskere enn lynet, men jeg ville revurdert 007, en SUMO ser så mye tøffere ut.
 
Så over til ett opplagt spørsmål, hvor handler jeg en Seiko på nett? Kom over ett innlegg på WUS hvor rakuten ble nevnt. Er dette noe å satse på? Noen som har erfaring med denne siten?
Det vanlige svaret er Creation Watches for Seiko som selges på det brede asiatiske markedet (de billigste) og enten Seiyajapan, C-Watch eller Higuchi Inc for Seiko som selges kun på det japanske hjemmemarkedet (de dyrere opp til de skikkelig dyre).

Sumo er vel billigst fra de japanske 3.
 
Redigert av en moderator:
Ok, litt av en jungel denne Seiko verdenen.. Sumo gir ingen tydelige treff, men tror kanskje jeg har funnet den dere henviser til. Eller er jeg helt på bærtur?

Sumo?

http://www.creationwatches.com/prod...x-diver-6r15-automatic-sbdc001-200m-1740.html

Hva er i tilfellet forskjellen ifht denne? Ser de utseendemessige forskjellene, men stiller de noenlunde likt ellers?

http://www.creationwatches.com/prod...atic-divers-srp493k1-srp493k-srp493-4673.html

@Mathfjeld @Edward @crown guard @rmixxx

Hovedforskjellen mellom Stargate og Sumo må være urverket og lenkekvalitet.

Jeg har prøvd begge klokkene, og en kamerat av meg har en Stargate.

Stargaten er definitivt en flott klokke med pene detaljer, og den tåler bank (etter mine observasjoner :) )

Jeg tror dog jeg hadde lagt på de kronene det kostet opp til en Sumo. Forskjellene kan virke små, men du får en lenke av bedre kvalitet, et urverk som kan trekkes opp for hånd (noe 7s26/7s36 verket til stargate ikke kan), hacking (mulighet til å stoppe sekundviser da du stiller klokken), og en helhetlig bedre byggekvalitet.

Når dette er nevnt, så vil jeg si at begge dine kandidater passer godt til en tenåring, og er av god kvalitet i forhold til pris.

Litt "potato, tomato" dette her! :)
 
Redigert av en moderator:
Takker @crown guard. Akkurat den info jeg var på jakt etter. Jeg får la tanken modnes noen dager, strakk budsjettet fra begynnelsen av men den blir (forhåpentligvis) nok tatt bedre vare på om den koster litt.
 
Redigert av en moderator:
Uansett hva du velger, tror jeg at safirglass hadde vært en av kriteriene ihvertfall. Basert på meg selv når jeg var 16, så mener jeg det er er påkrevd :p

Og da er dessverre SKX-serien utelukket, ennå så gode klokker!
Enig, men safirglass er en smal sak å få fikset i etterkant om man synes det er innafor å "tukle" med klokka.
 
Der har jeg dessverre ikke noen god erfaring.
Først fucker Harold i Hong Kong opp pakningen under installasjon, så klokken ikke er vanntett. Så bytter urmaker 1 pakning og alt er OK en liten stund. Så fucker urmaker 2 opp antirefleksbelegget så innsiden av glasset er tåkete. Så bytter urmaker 1 til enda et nytt safirglass - som han fucker opp antirefleksbelegget på under installasjon.

Mao har jeg brukt altfor mye penger på en SKX007 som er i mine øyne i en dårligere forfatning enn originalt. Jeg bytter aldri til safir igjen.
 
Seiko'ene er tøffe!
Selv fikk jeg en Tissot i konfirmasjonsgave, den gang.... :cool:

Tissot er også et godt aleternativ, og litt mer spesielt merke, enn "det vanlige" Seiko. Til din prisklasse så er nok Seiko det som gir most-value-for-the-money. En rotating beazel er også tøft og nyttig! Det vil en 16åring sette pris på.

Med den bruk en 16åring vil kunne gi klokken, så kan det nok være greit å slå til for 3500 hos en lokal urmaker. Du kan nok forvente litt bedre service hvis (eller mer sikkert "når") klokken får behov for litt omsorg.... Det er også godt å støtte litt opp om lokale krefter! :cool:
(Jeg har alltid vært litt sær der....) :cool:

En annen fordel med å handle hos en lokal urmaker vil være at det vil lettere kunne friste Jr til å svinge innom der og ta en titt på andre gode kommende handler! Det er nyttig for å vekke (og vedlikeholde) interessen! Urmakeren vil yte mer når en gammel kunde kommer innom, enn om "en som handlet på nettet" kommer innom. Han vil bare bruke butikken for å se, og så gå et annet sted (les nettet) for å handle! Det blir ikke noe fortjeneste for urmakeren av det!

:cool:
 
Her er jeg uenig! Dobbelt pris for å etablere et kundeforhold er det ikke verdt i denne prisklassen. Forventer uansett å bli godt og profesjonelt tatt i mot hvis jeg går til en urmaker for å kjøpe service eller reparasjon...
 
Her er jeg uenig! Dobbelt pris for å etablere et kundeforhold er det ikke verdt i denne prisklassen. Forventer uansett å bli godt og profesjonelt tatt i mot hvis jeg går til en urmaker for å kjøpe service eller reparasjon...

SERLIG hvis man har kjøpt en klokke fra et stort merke (noe "alle" klokkene til Bjerke er.) Jeg føler at merkene bør stille strenge krav for en urmaker å være AD for de. Det burde være en selvfølge da man kjøper klokker til 5-6 siffrede summer at produsenten skal sikre at kunde får en god, rask og rimelig opplevelse uansett hvor klokken er kjøpt, og hvilken AD man henvender seg til.
 
Takker for mange gode synspunkter. Får konsultere litt med Jr, det viktigste er at uret blir brukt og så sære som tenåringer kan være så er det kanskje lurt med en liten kvalitetskontroll før kjøp.

@petterhg - Enig med deg vedr Tissot, har selv hatt et par men innenfor budsjett på 3-4K så ser jeg egentlig ikke helt hva som funker som en tøff ungdomsklokke. Mye fint i T serien, men det er quartz og det er uaktuelt. Poenget er å se om det finnes en interesse for automatiske, som far sin ;)

@boenna_69 - Helt enig med deg der! Man får ikke noe dårligere forhold til en forhandler basert på at varen ikke er kjøpt der. Ser for meg en kundemottaker på Erik Arnesen eller Møller som nekter en kunde service på en A6 fordi han har importert den fra Tyskland. Men, jeg ser poenget i forhold til garantier og Norsk reklamasjonsrett. Men eksempelvis en SKX007 koster altså 3598 hos Protid, altså omtrent 3 gangern i forhold til hva de er mulig å få tak i på nett. Med andre ord kan klokka gå i fullstendig 3 ganger før det ville lønt seg å handle lokalt. Hadde derimot prisdifferansen vært en 5 hundring eller en 1000 lapp, så hadde situasjonen vært en helt annen.
 
Redigert av en moderator:
Slettet

Leste ikke langt nok i tråden før jeg svarte
________________________________

Edit - igjen:

Sumo er råtøff. Om budsjettet tilsier det (husk m.v.a) så lar du junior velge, basert på bilder - og ikke pris. Husk at disse klokkene er store. Sumo er 1mm mindre. Det høres lite ut, men kan få betydning om gutten har litt smale håndledd.
 
Redigert: