Klokke verktøy

Medlem
3. juni 2011
Innlegg
29
Sted
Nordwesten
Nå skal jeg ikke påstå at jeg er noen urmaker, og har heller ikke noe utdannelse om klokkefaget. Men jeg ser på meg selv såpass - at jeg kan greie og få til "de enkle" tingene som batteriskift, bytte reim/lenke og eventuelt bytte pakninger og o-ringer selv.

Så jeg har bestilt inn litt klokkeverktøy så en slipper og knøle med pinsett, nål, små skrujern etc. Men jeg har to spørsmål, for jeg er på jakt etter et verktøy som en kan bruke selv til å bytte glass (f.eks oppgradere til ripe-fritt safir) Er det noen her på TS som har noe verktøy og anbefale til dette formålet?

Videre så er det dette med trykktesting - ser du kan få fatt på apparat fra USA til rundt 3000 USD, men dette blir ikke aktuelt. Men derimot så kan man få tak på billigere løsninger fra Kina, er det noen av dere som også trykktester deres egne klokker her?
 
Ta en titt på bloggen til Krille, han har lagt ut noen fine bilder hvor han bytter glass på en Seiko. Husker dog ikke om han skrev noe om verktøyet...
 
Første verktøyet kom i dag i posten - en ball som brukes til og få komme til urverket etter det jeg har skjønt. Dog så kunne vel denne strengt talt blitt kjøpt på BR leker da den er en liten gummiball som kan brukes som badeleke til små barn....

f6cb2861.jpg
 
Som Mathfjeld nevner, så har jeg byttet glass på en rimelig Seiko. Det var helt problemfritt, men man må være litt nøyaktig og tålmodig. Jeg hadde god bruk for et lite stativ til å holde klokka fast i:

P1060591.jpg


Og en presse for å presse glasset til kassen:

P1060603.jpg


Ut over det brukte jeg dobbeltsidig teip for å åpne baklokket, en lommekniv for å få av bezelen og en pinsett for å løfte ut verket. En tannpirker for å løsne krona fra verket kommer også godt med.
 
Verktygslåda`n fikk ei tang i dag, sendt fra det store utlandet til og skru av lokket til urverket på urkassa!

Et par tre ting til nå - så begynner det og komme seg! :D

85b0a1f7.jpg
 
Låner tråden litt :)

Kunne tenkt meg et lite sett med de mest vanlige verktøyene, er det meste her man trenger:

http://www.ebay.com/itm/20-Piece-De...ltDomain_0&hash=item3cbfa061f3#ht_4541wt_1164

Da kommer man jo under 200kr grensen og slipper alt moms/gebyr tullet.

Det finnes jo flere lignende sett på ebay.

Bruksområdet er til å demontere klokker slik at man kan rengjøre dem og event fikse(som bytte batteri/glass/reim osv)
 
Jeg kjøpte et billig sett på nett, og det funker utmerket til justering av lenker og åpning av baklokk (på billige quartsklokker ved batteribytte).

Skulle jeg begynt med noen større inngripen i klokkene ville jeg nok spandert noen kroner ekstra i verktøyet!
 
Skulle jeg begynt med noen større inngripen i klokkene ville jeg nok spandert noen kroner ekstra i verktøyet![/QUOTE]

+1! Jeg kjøpte et sånt billigsett første gang, men kvaliteten var elendig. Til justering av lenke og litt sånn funker det greit, men ellers er det ikke mye å skryte av. Skal du gjøre noe mer seriøst bør du uansett ha noe bedre, så det er smartere å bare legge de pengene i før enn senere dersom det er tilfelle. Bergeon er knallbra, tror vel det er benkmerket innen bransjen, men prisene er vanskelige å svelge. Men etter min erfaring er det sånn at det du til å begynne med bør investere i er et skikkelig skrutrekkersett, en skikkelig baklokkåpner (dette gjelder spesielt hvis du har klokker du er redd for å lage merker på, de billige er ganske grovt utførte), en Bergeon 6767 og en god viser-fjerner. Da har du et godt grunnlag, og mange av de andre tingene opplever jeg at det ikke er så viktig med!
 
Takk for tips folkens!

Jeg søkte litt på Bergeon, sikkert veldig bra verktøy, men er som du sier litt vanskelig å svelge den prisen. Da er det lettere å begynne med et billigere sett og så kan man se om man faktisk bruker det, gjør man kke det så er det lettere å legge det bort når det har kostet så lite, skulle det være noe man liker så kan man jo bytte ut et og et verktøy i bedre kvalitet når man ser hva man bruker mest.

Har dere en link til det dere bestilte?