Klokkecafé – løst og fast om klokker

"Når det følger en leddsetning med som etter pronomenet («de som ...»), lar mange være å bøye pronomenet fordi de føler at de som er en fast forbindelse:

Tsaren benådet de som ikke var med på attentatet. (De er objekt for benåde.)

Tsaren måtte bøye seg for de som han hadde hersket over. (De er styring til for.)

Det er akseptabelt å skrive de som i slike tilfeller."

Dog likevel; setningen min var ufullstendig i utgangspunktet. Jeg skylder på internett.

Sorry nei, muligens den kom ifra klokkeTrond. Uansett nok long gone nå, friske priser på batman JLC i Asia da så regner med den er solgt der. Tilhørte visstnok en Sopranos skuespiller

Jo , han som spilte ralph. Han var gift med janice , søstra til Tony. Jævelig dryg type ! I serien var han også ekstremt opptatt av gladiator filmen ( for de som husker en spesifikk scene)

"Når det følger en leddsetning med som etter pronomenet («de som ...»), lar mange være å bøye pronomenet fordi de føler at de som er en fast forbindelse:

Tsaren benådet de som ikke var med på attentatet. (De er objekt for benåde.)

Tsaren måtte bøye seg for de som han hadde hersket over. (De er styring til for.)

Det er akseptabelt å skrive de som i slike tilfeller."

Dog likevel; setningen min var ufullstendig i utgangspunktet. Jeg skylder på internett.

Støttes!
Men hva med denne:

Det må vel hete "opptatt av noe", både i entall og flertall på bokmål?

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/de-er-glad-landet-sitt-eller-de-er-glade-landet-sitt/

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Lilac
Tror den biten er valgfri, om jeg forstår meningsinnholdet i linken. For meg høres det fullstendig merkelig ut å ikke flertallsbøye adjektiv.

Men trøtt nå. Får ta opp tråden ved en senere anledning.
Dette er utenfor mitt fagområde, og jeg vet ikke hva som er fasit her, men for meg skurrer det å si eller høre: "De er opptatte av... " eller "Vi er opptatte av....".
Samtidig ville jeg samsvarsbøyd 'opptatt' dersom det var plassert som adjektiv direkte tilknyttet substantivet.
For å bruke et eksempel som holder seg til tema i tråden: "Noen av Tidssonens medlemmer er opptatt av opptatte klokker."

Som vanlig uttrykker Per Egil Hegge problemet og løsningen tydeligere enn meg:
http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=5004

Hvis man er usikker, så kan man jo gjøre det på begge måter :):
samsvar.JPG

Hver gang jeg kjøper en klokke, så kjøper jeg riktig merke fordi jeg tenker at vist ingen vil kjøpe den, så vil jeg bruke den selv."

Vis vedlegg 122328

Ser den og høyner med den nokså avslørende episoden da han måtte bytte glasset på sin Breitling som kostet 9000 kroner. Var ikke noe problem egentlig, da det gikk på innboforsikringen. På oppfølgingsspørsmålet var det dog ikke lett å forklare hvordan dette hadde skjedd, all den tid den ikke var mistet på flisene, men på et teppe :cool:

Da jeg likevel satt i bilkø og hadde lite annet å drive med så hørte jeg gjennom hele episoden. Jeg liker dedikasjonen. Han får (etter min mening) noe ufortjent kritikk for sin 'versjon' av galskapen. En galskap som han virkelig spisser og minner meg om måten andre takler/ikke takler andre fristelser på (spill, alkohol, damer etc). Den mest hyperaktive av programlederne gjør sitt beste i å jazze opp hovedpersonens egenskaper, og i flere tilfeller gjør han selv et poeng i å male ut om sin egen kunnskap.

Oppsummert er dette noe nytt og litt spennende, kanskje mest fordi det kommer i det mediumet det gjør. har blitt mer og mer glad i å høre på pod, men om andre temaer. Kanskje @Jon Henrik kan vurdere å dra i gang en sonepod? Hadde garantert gjort seg bedre enn Apegruppa Oter ;)

• Liker
Reaksjoner: Sinn og Ringeklokke
Hørte mannegruppa sin podcast nå.. ikke inntrykk om klokkeglede jeg sitter igjen med her, nei..
Fast hver gang jeg har lagt ut klokker på Finn, fra deltaker i podcast:

hva er laveste du kan gå hvis jeg kjæper den idag?;)
jeg jobber på gardermoen så vi kunne fåttt til idag

Har valgt styre unna, hvis jeg skal selge via honorert mellommann finner jeg den personen/firmaet selv o_O

Prøvde podcasten og det er noe av det dårligste jeg har hørt på lenge. Broilere med lite peiling på hva de snakker om. Hørte bare 10min men fikk blant annet med meg at du kan kjøpe en Seiko og få solgt den til det dobbelte på Klokkeriet. En av programlederne kjøpte 40 nye klokker i fjor. Ikke rart ingen AD vil skrive meg opp på noen liste.

Vil anbefale denne podcasten som du både får som ren podcast og videopodcast på Youtube. Anbefaler absolutt video for de viser frem klokkene de snakker om. Programlederen kan være litt slitsom men Cameron Weiss som er fagmannen er virkelig morro å høre på. Egner seg spesielt bra for nybegynnere.

I episode 40 har han besøk av en guttunge som jobber for NASA og har designet og laget sin egen veldig spesielle klokke. Anbefale alle å ta en titt på den. Ganske mye mer spennende enn en rød- og blåfarget Rolex spør du meg.

Redigert av en moderator: