Klokkeeksperiment - dugnad.

Jeg mener at det blir en litt for stor variabel i denne testen til at den kan kalles nøyaktig uten veldig mange test-eksemplarer. Det som dog kunne blitt morsomt å teste er hvor lenge et velkjent verk (si 3135/3135) vil gå fullt opptrekk. Her kan man da legge inn i hvor lenge det er siden klokken sist var på service/var kjøpt, og se en interessant senkning i gange-tid iht. årene som har gått.

Eller hva med forskjellene på gangreserven med "påkoblet" chrono vs. non-chrono. Her hadde cal. 1861 vært en god kandidat. :confused:

Bare noen løse tanker! :)

@Greg din gamle IWC holdt ut 12 timer og 17 minutter etter 1 time med moderat aktivitet (ble litt bilkjøring osv som gjorde at armen ble holdt forholdsvis i ro i perioder).

Urverk: IWC cal 80111

Redigert av en moderator:
@Greg Min 1967 modell 1570/1575 (bruker disse om hverandre, da Rolex gjorde det samme, men det er dato og egentlig en 1575) ga 15 timer, 4 minutter og 35 sekunder etter en times bruk.

Dette er supert folkens. Jeg har vært på ferie denne uken også - derfor lite aktivitet fra min side. Nå begynner jeg med jobb og vanlig liv fra i morgen - skal sette meg ned og se på tallene som tikker inn her, og mange takk for bidrag. :)

9 timer, 25 minutter, 58 sekunder ca. Men det føltes som en mye mindre aktiv time med opptrekking, så nesten overrasket over at det var så mye.

Samme klokken i går: 17 timer 32 minutter. Riktignok med en time og fem minutter på hånden. Liten sykkeltur, is og kaffedrikking. Sykkelturen utgjør nok forskjellen..

"Kina Sub" - Kinesisk militærur

PLA Marine special diving automatic.

Miyota 21-Jewel mechanical automatic movement
--> 8,5 timer.

Jeg har hatt klokken siden mai 2013.
Jeg kjøpte klokken fra eier nummer 2, som hadde hatt klokken et par
år. Hvor lenge første eier hadde hatt den er usikkert. Han hadde kjøpt
den i forbindelse med et opphold i Kina for "noen år tidligere". Det
er ikke tatt noen service på urverket.

WP_20140308_09_39_44_Pro.jpg

:cool:

Tissot PRS 516

Jeg fikk nå testet min Tissot PRS 516.

Klokken var ny 15 mai 2009, og jeg kjøpte den 14 september.

Den har vært brukt i rotasjon med andre, så den er ikke mye brukt. Det har ikke vært service på urverket.

Urverket er ETA 2436.
Etter en times "bruk" gikk klokken i 13:40 minutter!
WP_20140206_12_01_13_Pro.jpg

Det virker som mye!?
Ved leilighet prøver jeg en gang til.

Omega cal 3220 (ETA 2890-A2) - Speedy Reduced

Etter en time som inneholdt handling, litt bil og henting i barnehage tikket den videre i 6 t 52 min.
Mener bestemt denne er fra 2007, ligget i boksen uten å være mye på armen fra 2009 og frem til våren 2014.

Ikke målt nøyaktighet, men Kanskje på tide med en service her?

Tissot Carson Powermatic 80 - med vel en times lavaktivitetsbruk og litt startrekk igår formiddag fra 10:30 --> stoppet etter ca. 48 timer.

Men dette finner jeg noget usannsynlig sammenliknet med de andre verkene tidligere, så en mer nøyaktig test vil skje :) @Greg

Er jo veldig spennende verk da, så gjør det gjerne igjen @Skovdahl. Kanskje dette er et superverk :)

Dugnad fra Breitling SuiperOcean Steelfish

Jeg har nå testet min SuperOcean Steefish. Breitling Calibre 17. (Basert på en eller annen ETA. Modellen uten chronograph.)

Klokken hadde full service i oktober/november og ble testet nå med en time på armen.

Første gang gikk den i 11:30 timer. Det var litt mye, syntes jeg, så jeg lot den gå ut en gang til og testet igjen. Da til 13 timer (12:50 for å være nøyaktig). OK, etter service så går denne veldig fint, med andre ord.

Ikke helt i tråd med eksperimentdesignet, men beslektet: jeg har to windere av samme merke/modell, og fire klokker som hadde stoppet i dag tidlig. Bestemte meg derfor for å kjøre et bittelite forsøk.

De fire utvalgte urverkene var 2824, sw200-1, 9015 og 7750.

Eksperimentet gikk utformet slik at klokke A og B ble satt i winderen som automatisk spinner klokkene 14 runder høyre, så snur og spinner dem venstre nye fjorten runder. Så fikk de gå til de stoppet, tiden notert, og eksperimentet gjentatt men de byttet da winder. (Den ene går ørlite raskere enn den andre, men antallet snurr per syklus er lik, så det burde ikke ha noe å si.)

Klokke C og D fikk samme behandling, men de ble kun trukket "med solen", da andre veien ikke hjelper mye på 9015 og 7750.

Resultatet overrasket meg meget. Veldig stor forskjell. Tenkte først at en av dem gikk gjennom datoskifte, men sjekket og ingen gjorde det. Hadde stilt alle på 1200 formiddag før jeg begynte.

15963926880_528150664c_b.jpg

Åpenbar forskjell på en- og toveis opptrekk. Får en time ekstra ut av ti min på winder. Er de så.mye mer effektive de enveisverkene?

Og minst like åpenbar forskjell på 2824 og sw200-1. (C65 har sellitaverk, SQ20 har eta.)

B18 med Miyota og C9 med Eta7750 er relativt like. Det virker som om winder B trekker bedre, noe jeg ikke helt forstår da den går ca 5% saktere rundt, men går akkurat like mange runder.

En annen observasjon er at alle gikk mye lenger på det første opptrekk. Rart, eller bare tilfeldigheter av noe slag?

Åpenbar forskjell på en- og toveis opptrekk. Får en time ekstra ut av ti min på winder. Er de så.mye mer effektive de enveisverkene?

Ikke overraskende det, litt snodig at mange "moderne" verk bare trekker opp i en retning. Eterna kom med det i 1948... ( hvis man ser bort fra kronografer og lignende komplikasjoner). :)

Er bare en av trådene jeg skal gjøre mer ut av i det nye året. Masse bra informasjon her nå. Takk.

:) :) :)

Ingen som har testet Sistem.51 urverket her ser jeg. Har 87 timer på det etter 90 omdreininger. Ventet til den stoppet, vendte den 90 ganger og fikk da 87 timer ut av den. DET er imponerende tall. Tror det verket snart tar over i mange Swatch group klokker.