Ikke helt i tråd med eksperimentdesignet, men beslektet: jeg har to windere av samme merke/modell, og fire klokker som hadde stoppet i dag tidlig. Bestemte meg derfor for å kjøre et bittelite forsøk.
De fire utvalgte urverkene var 2824, sw200-1, 9015 og 7750.
Eksperimentet gikk utformet slik at klokke A og B ble satt i winderen som automatisk spinner klokkene 14 runder høyre, så snur og spinner dem venstre nye fjorten runder. Så fikk de gå til de stoppet, tiden notert, og eksperimentet gjentatt men de byttet da winder. (Den ene går ørlite raskere enn den andre, men antallet snurr per syklus er lik, så det burde ikke ha noe å si.)
Klokke C og D fikk samme behandling, men de ble kun trukket "med solen", da andre veien ikke hjelper mye på 9015 og 7750.
Resultatet overrasket meg meget. Veldig stor forskjell. Tenkte først at en av dem gikk gjennom datoskifte, men sjekket og ingen gjorde det. Hadde stilt alle på 1200 formiddag før jeg begynte.
Åpenbar forskjell på en- og toveis opptrekk. Får en time ekstra ut av ti min på winder. Er de så.mye mer effektive de enveisverkene?
Og minst like åpenbar forskjell på 2824 og sw200-1. (C65 har sellitaverk, SQ20 har eta.)
B18 med Miyota og C9 med Eta7750 er relativt like. Det virker som om winder B trekker bedre, noe jeg ikke helt forstår da den går ca 5% saktere rundt, men går akkurat like mange runder.
En annen observasjon er at alle gikk mye lenger på det første opptrekk. Rart, eller bare tilfeldigheter av noe slag?