Klokkekjøp fra Sveits: Skal VAT (Value Added Tax) betales?

Medlem
27. okt. 2011
Innlegg
12
Jeg vurderer å bestille en klokke direkte fra Sveits.
Prisene er oppgitt med/ uten 19% VAT (Value Added Tax).
I hvilke tilfeller skal VAT betales/ ikke betales ved privat import til Norge?
Vil forsendelse fra Sveits til Norge kvalifisere for fradrag av VAT?

Er det noen som kan reglene for dette, gjerne også med eksempler fra andre land som kan være aktuelle for privat import av klokker?
 
Jeg vurderer å bestille en klokke direkte fra Sveits.
Prisene er oppgitt med/ uten 19% VAT (Value Added Tax).
I hvilke tilfeller skal VAT betales/ ikke betales ved privat import til Norge?
Vil forsendelse fra Sveits til Norge kvalifisere for fradrag av VAT?

Er det noen som kan reglene for dette, gjerne også med eksempler fra andre land som kan være aktuelle for privat import av klokker?

Var ikke VAT rundt 8% i Sveits ?
 
Jeg oppfatter at spørsmålet er: Får jeg trukket fra VAT ved kjøp av klokke fra Sveits om den skal sendes til Norge?

Hvis det er slik at nettsiden opererer med priser ink/eks VAT vil jeg mene at svaret er ja!
 
Jeg beklager om spørsmålet mitt var uklart formulert, men innlegget over konkluderer helt riktig.
Slipper jeg å betale 19% sveitsisk VAT hvis jeg kjøper en klokke som sendes/ eksporteres til Norge?

Jeg antar det kanskje er noen guruer her som også vet litt om avgiftsreglene rundt dette innen eu/eøs generelt?
 
Her er reglene enkle. Kjøper du en ny klokke i Sveits for å importere den til Norge kan du få fratrekk for den sveitsiske VAT, den summen som du da betaler + frakt må du betale 25% moms på ved importen til Norge.
 
Det er ikke noen vits i å gå rundt grøten her. Kjøper du en klokke over nett blir du belastet med norsk merverdiavgift som er på 25% av klokkens kjøpsverdi. Vet ikke nøyaktig hvordan det fungerer rent praktisk, men jeg antar at du må betale denne avgiften når du henter klokken på posten.

Vet ikke hvordan det er med Sveits, men i Frankrike så har jeg hørt at en ikke får igjen mva. på kjøp før en kan vise at en har betalt mva. i Norge.


Melding fra admin: Fjernet et avsnitt i ditt innlegg, da dette var i strid med våre regler ift. lovbrudd.
Lovbrudd
Lovbrudd, eller råd, tips eller annen informasjon som oppfordrerer eller kan benyttes til å fasilitere lovbrudd, skal ikke diskuteres. Dette inkluderer unndragelse av merverdiavgift.

Regler for bruk av Tidssonen.no
 
Det er ikke min hensikt å lure seg rundt hverken grøt eller merverdiavgift. Jeg har privatimportert klokker flere ganger tidligere, og merverdiavgift blir som regel automatisk håndtert av transportør, enten dette er Posten, FedEx, Jetcarrier, eller andre.
Derimot har det syntes å være noe mer tilfeldig om jeg har sluppet å betale eksportlandets VAT.
Spørsmålet handler altså ikke om norsk mva, men de regler som gjelder rundt å slippe å betale eksportlandets avgifter, i dette tilfellet Sveits.
 
VAT i Sveits er 7.6 %. Hvis du tenker på å kjøpe fra nettside trekker de aller fleste automatisk fra momsen når de sender til utenfor sin landegrense. Da sørger feks fedex for å tolle pakken inn. Det er også fult mulig å få igjen VAT fra frankrike og. Jeg gjør dette relativt ofte den andre veien da jeg bor i Sveits og det er helt uproblematisk, men husk at fedex, ups osv tar en "fee" for å fortolle varen, type 200-300 kroner.
 
Så ikke din siste der timeless. Er fult mulig i henhold til regelverket i sveits så da er det bare opp til om butikken tilbyr det