Klokkekjøp i utlandet

Medlem
13. mars 2010
Innlegg
27
Jeg befinner meg for tiden i tyskland, og vurderer å kjøpe en ny klokke - tag heuer eller omega. Ser det at det er flere tusen rimeligere for enkelte modeller.
Et par spørsmål: I klokkebutikken, fikk jeg beskjed om at de fyller ut en konvolutt som jeg tar med meg på flyplassen, og vips får jeg tilbake 15% (momsen). Det er forsåvidt greit.
Når jeg så kommer tilbake til Norge, og om jeg ikke glemmer å betale toll, hvor mye vil da legges på?
Enn om jeg glemmer det? Jeg blir jo aldri stoppet i kontroll :)
 
Tysk mva må du jo ha igjen. En klokke på armen er viktig når man er ute å flyr, man lever jo i tiden og må følge med.

Å drasse bokser og papirer er jo unødvendig, de kan man jo sende hjem til seg selv så sparer man plass i i bagasjen til noen gode viner.
 
Det blir iallefall en langt billigere klokke enn å kjøpe den i Norge.
Å få igjen tysk MVA, er det noe jeg kun kan få gjort på flyplassen før jeg reiser ut av landet? Enklest og greiest på flyplassen, kanskje?
 
Tysk moms får du igjen på flyplassen, og så betaler du selvsakt norsk moms når du kommer til Norge.;)
 
Blir det rapportert til norge/sendes refund-sjemaet til norske myndigheter/tollvesen at man har fått igjen mva på flyplassen før en forlater f.eks. tyskland? Hva hvis en "glemmer" å si ifra i tollen når en kommer til norge, vil en da uansett risikere å få en faktura pålydende norsk mva i etterkant?

I følge Global Refund (eller hva de nå heter) så kan en få det tilbakebetalt i cash på flyplassen.
 
Jeg har forstått det slik at det ikke blir rapportert til norske myndigheter.

En annen ting jeg har tenkt litt på, det er om man velger å sende boksen og papirer som følger med klokken hjem i posten. Tollvesnet åpner de fleste pakker, og de tenker vel slitt når de ser en klokkeboks og papirer og ingen klokke? :p
 
Det er kun mellom EU land at man kan benytte seg av Global Refund. (derfor ikke Norge desverre):twisted:
http://www.globalrefund.com/default.asp?viewFolderId=-6882&viewDocumentId=6882


JCE

Der tror jeg du tar feil:
http://www.globalrefund.com/default.asp?viewFolderId=-11407&viewDocumentId=11407 skrev:
Who is entitled to shop Tax Free?


As a foreign visitor you can get VAT/GST refund on the purchases that you export from the country you are visiting. To be entitled to a refund within the European Union (EU) you have to reside outside of the Union.

Les mer på FAQen deres.
 
Dette stemmer ikke nei, benyttet meg av dette mange ganger. Bare å kjøre på:D
 
Mulig jeg har misforstått, men det er vel heller slik at man mellom EU-land ikke kan trekke fra merverdiavgift/salgsskatt?

Altså er det mellom EU og land som står utenfor, og mellom landene utenfor som eventuelt ikke har noen bilateral avtale, at man kan kreve mva/salgsskatt refundert. Noen land som f.eks. USA tilbyr riktignok ikke muligheten for selgere å trekke fra skatten.

Som noen tidligere har poengtert kan en butikk også forestå dette arbeidet selv, slik at man unngår kostbare gebyrer til Global Tax Refund eller andre som driver med denne virksomheten :)
 
Hva med å kjøpe klokken på flyplassen?
Der kan de jo trekke fra momsen med en gang så slipper du å vente på at global refund skal bruke lang tid på tilbakebetaling, og ta gebyrer i samme slengen.
Når jeg har spurt i butikkene på flyplassen jeg har reist hjem fra er de villige til å trekke fra siste rest av lokal moms hvis jeg handler.:)