Klokkemarkedet ift børs/økonomiske tilstander

Medlem
20. okt. 2011
Innlegg
203
Sted
Oslo
Hei!

Litt søkt tema kanskje, men har sittet og lurt på hvordan klokkemarkedet vil gå i forhold til børsene i verden, samt de økonomiske tilstandene.
Nå som mange i oljebransjen mister jobben så vil forbruket kuttes ned betraktelig og dermed blir vel også "klokkekontoen" nærmest slettet i nettbanken for de fleste. Noen som har noen formening om bruktmarkedet på klokker vil "kjenne" dette? Vil det noen gang bli vanskelig å selge en Sub til fornuftig(markedspris) pris? Noen med lengere fartstid som husker hvordan markedet var under finanskrisen?

Phil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Rolex bruktmarkedet er veldig avhengig av økonomien i Asia og USA.
De "vintage" på Rolex og Panerai eksplodert fullstendig de siste først og fremst
Selv om det er kjedelig å linke til annet forum - så gjør jeg et unntak - da den tråden er nyttig å lese for å besvare ditt spørsmål:

Vintage Rolex market during Great Recession of '08/'09?

Rolex bruktmarkedet er veldig avhengig av økonomien i Asia og USA.
De "vintage" prisene på Rolex og Panerai eksplodert fullstendig med Kina sin økonomiske fremgang og de "ny rikinger" fra Asia.
Jeg lest en del ganger at der(i Asia) er det "status" for businessmenn å ha eldre klokker av kjente varemerker som ser litt slitten ut og har mye patina : Det gir et inntrykk av "lang erfaring", " elder visdom", "dynasti" etc...
En del tyverier i norske og europeisk museer angående eldre kinesisk gjenstander var bestilt fra Asia og hadde lignende motivasjoner.

En debattant på din link sier :"eBay was when everything took off, late 1990, early 2000..."
Og der har han ett poeng også... Det er kjent at noen auksjoner gikk til taket med kjøperne fra Asia som hadde "ingen grense". Auksjonhusene opplevde det samme og galskapet spredt seg verdens over pga spekulering.
Skulle økonomien krympe kraftig i Asia, ville prisene mest sannsynlig ro seg skikkelig ned.

Men også, de siste årene, en del studering på markedet viser til at USA tok over salgene i kvantitet på ny Rolex klokker foran Asia.
På samme tid i Asia gikk det opp med Patek-P, V.C og "high-end" salg.
Trendene skifter...Økonomien også er noe som skal skifte.
 
Morsom tråd på TRF @Loevhagen and, mark my words ... I noticed yours der også :)

The truth is, if the markets go and tank big, it doesn't matter where you put your money. Watches, stocks, bonds, cars, gold, real estate, dollar bills, they all become useless if the market really tanks. So, put the money where you enjoy it, because it is all a house of cards built on the market economy underneath. If that goes, everything goes with it...
Skikkelig gladstemning på noen der inne.
 
Føler mye handler om valuta, ser jo bare nå som kronen har blitt svakere hvordan prisene har tatt helt av. Går det andre veien blir det billigere igjen osv. Er ingen ekspert på slik, men dette er det jeg har lagt merke til.
 
Jeg som aldri klarer å bestemme meg for hvilken klokke jeg egentlig sparer til, venter på et skikkelig krakk! Jeg holder dog ikke pusten...

Samtidig vurderer jeg å stikke i butikken for å kjøpe en ubrukt måneklokke før de blir enda dyrere:confused:
 
Markedet har gått sakte men sikkert oppover for brukte Rolex.
I lys av den pågående krisen vil jeg råde dere alle til å selge unna alt dere klarer nå mens dere har sjansen.
Deretter kan dere kjøpe alt, og mer til, tilbake igjen om et par år for en billigere penge...:p
Selg selg!!!
 
Føler mye handler om valuta, ser jo bare nå som kronen har blitt svakere hvordan prisene har tatt helt av. Går det andre veien blir det billigere igjen osv. Er ingen ekspert på slik, men dette er det jeg har lagt merke til.

mener bestemt de tok av før kronen gikk i dass
 
Det kommer vell litt annpå hvor dyp krisen blir vil jeg tro, finanskrisen 08-09 var nok ikke så dyp som krisen etter jappetiden noen ti år før. Etter jappetiden ble det ihvertfall billig, å klokkeprisene raste her hjemme på berget. Jeg kjøpte spikerstål for bursdagspengene til 13 års dagen min, konfirmasjon,bursdag,jul.
Det var rett og slett Happy days for en vordende klokkenerd. :)
 
Finnes det noen tidsserier som viser utvikling i klokkepriser brukt vs. nytt (feks. per merke/modell). Det hadde jo vært veldig interessant å se på i seg selv, men også mot kronekurs, gullpris (for klokker i gull) og mot Oslo børs/verdens-indeks. Ingenting hadde vel vært bedre enn litt hard-facts bak alle meninger! Hadde jo også hatt potensiale til å bli en klassisk jappe-indikator! Mine 2 cents er at brukte, finere klokker nå er overpriset. Prisstigningen de siste par-tre årene virker å være for høy. Tatt i betraktning at de økonomiske framtidsutsiktene er vesentlig mer usikre (hvertfall her på berget), tror jeg en jappeindikator hadde blinket rødt. Et luksusgode på lanken er liksom ikke så interessant hvis du akkurat har blitt permittert. Dette var min synsing: tanker rundt dette, eller er det noen som har slike tidsserier?