Klokkemerker og historie(juks(?))

Labbos

Støttemedlem
Medlem
4. des. 2020
Innlegg
686
Sted
Bærum
Perezcope er en kjent figur for de fleste av oss. Mannen er nok omstridt for mange, særlig med tanke på tidvis ganske så voldsomme påstander om alt fra merker generelt sett, til avsløringer av påståtte fakes/franken i høy prisklasse på større auksjonshus. Dette er ikke en diskusjon om hans karakter

De siste årene har mye av fokuset hans vært på Panerai, og deres lemfeldige omgang med historiske sannheter.
I det siste derimot har han hatt et par interessant artikler om Blancpain og deres forhold til historien.

Først ut var en artikkel som mer eller mindre konkluderer med at Rolex, ikke Blancpain, var først på markedet med "den moderne dykkerklokken"
Les her
I det store bilde er dette mindre interessant, i alle fall for min del, all den tid tidshorisontene vi her snakker om er særs små og nærmest av semantisk betydning.
Videre er det slik jeg forstår ingen tvil om hvem som først var ute med én-veisroterende bezel - noe som tross alt kan hevdes å være ett av, om ikke det viktigste elementet i en dykkerklokke slik vi forstår de i dag.

Mer oppmerksomhet vekker derimot den nyeste artikkelen, som nærmest framstår som et karakterdrap, på Blancpain.
Den kan leses her, og kommer med noen oppsiktsvekkende påstander hvis følger kan være ikke ubetydelige for merkets renommé hvis de viser seg korrekte. Dog jeg har mine tvil om denne vises noen oppmerksomhet i klokkverdens "mainstream media"

I mine øyne er slik historieforfalskning (med den forutsetningen at påstandene holder vann) særs alvorlig.
Klokkemarkedet og deres produsenter legger mye vekt på egen "provenance" og historie. Flere modeller/merker selger nesten utelatende på dette (looking at you Omega).
Når (om) dette viser seg å være oppspinn minsker det i mine øyne verdien av produktet betraktelig uavhengig av den objektive kvaliteten.

Uansett interessant og tilsynelatende veldokumentert lesing for de som ønsker å ta seg tiden!

Tanker?

20240728-timeline-blancpain-rayville-advertisements-from-1900-to-1956.jpg
 
Lang interessant lesning dette han har fremlagt nå. Moser & Cie har jo en god reklame på denne «problematikken». For meg som alltid har holdt BP veldig høyt er det forsåvidt uvesentlig. Har man hjerne så vet man at BP er knappe 40 år og lager svært gode ur, i hver sin ende av skalaen tool-dress.

At industriens største spindoctor «ga gass» ved relaunch kan man ikke klandre han for men som nevnt mange steder; det er ikke historie som avgjør kvalitet. Noe siste 30 år vist til gangs.

Så blir det intr hva om noe PR-veggen til BP gjør i fortsettelsen. Imens kan vi håper han setter seg ned med Rolex også :).
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos og UJU
De fleste klokkemerker har hatt et litt lemfeldig forhold til historiske fakta. ;)
Ikke la det stoppe deg fra å handle den klokken du mener passer best til din eventyrlige/ eksklusive/ sofistikerte/ dekadente/ (sett inn adjektiv) livsstil.
Mange merker har gjenoppstått fra de døde med nye eiere, nye modeller og (gisp) nye historier. :eek:

Blancpain har i det minste på CV'en at de aldri har laget en eneste quartzklokke. (såvidt jeg vet) :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
For meg som alltid har holdt BP veldig høyt er det forsåvidt uvesentlig. Har man hjerne så vet man at BP er knappe 40 år og lager svært gode ur, i hver sin ende av skalaen tool-dress.
Helt enig, kvaliteten er udiskutabelt helt prima, som jeg nevner også - objektivt fantastiske klokker. Derfor blir det litt kleint når pr-avdeling bygger imaget på en oppkonstruert historie.

Ikke la det stoppe deg fra å handle den klokken du mener passer best til din eventyrlige/ eksklusive/ sofistikerte/ dekadente/ (sett inn adjektiv) livsstil
Absolutt ikke! Synes fortsatt no-rad er noe helt radikalt (hø hø) kult! Dog blir nok aldri aktuelt for meg
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Uansett interessant og tilsynelatende veldokumentert lesing for de som ønsker å ta seg tiden!

Absolutt.

Også en interessant fotnote:

Update August 30, 2024
Before hitting the publish button for this article, I came across the information that Favre Leuba is very old too. There is an apprenticeship contract of young Abraham Favre dating from 1718, and according to the brand, Favre was officially recorded as watchmaker in Le Locle in 1737. However, Favre was trained by watchmaker Daniel Gagnebin (1697 – 1735), and the Gagnebin&Cie brand exists to this day, making it even older than Favre Leuba. Looks like I will have to go down this new rabbit hole next. There go another three months of my life.

Jeg har aldri hørt om Gagnebin, men ser nå at de lager ganske pene dressklokker til ca 10 000 kroner.
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos og seiltid