Klarer du å se hvordan balansen jobber. Er dekkstein øverst skikkelig på plass? Den andre er jo under skiven, så da får du ikke sett det så lett. Har du tilgang til urmaker som kan bare se på den, evt kjøre en runde i timegrapher? Kan få en del informasjon av dette. Hvor bor du? Evt send klokken til meg for en diagnose hvis du vil.
Er det manual winding på denne (kjenner ikke modellen) eller kun automatisk. Det med power reserve kan være problemer med automatikk. Det er ikke usannsynlig at fjæra på balansen kan ha hoppet ut av rykkerlåsen. Klokker med hovedfjær som har røket vil rett som det er gå en stund, hvis bruddet er litt mer midt på. Sett klokker gå flere timer med røket hovedfjær.
Sannsynlig problem for at den går sakte kan være at balansefjær har hoppet ut av rykkerlås.
Du må ha lupe, så høy forstørrelse som mulig og se nøye etter om fjær sitter inni rykkerlås. I tilfelle du ikke vet hva jeg mener (du tar jo verket ut så noe peiling har du tydeligvis, men skriver nå uansett, så ikke dialogen strekker seg ut enda lenger tidsmessig
) så er balansefjær slik: Den sitter ytterst fast i noe som kalles pitonfestet. Det er enden på fjæra. Denne kan på de fleste ur flyttes frem og tilbake, og påvirker haltingen. litt lenger inn på fjæra, ca pluss minus 30? grader fra pitonfestet sitter rykkerlåsen. Vi er fortsatt på ytterste del av balansefjær hvis det skulle være noen tvil. Den har to tapper som peker nedover mot skiven, og fjær går mellom disse to tappene. Armen til rykkerlåsen kan skyves frem og tilbake for å regulere hastighet på uret. Har fjær hoppet ut og står på (sannsynligvis) den ytterste tappen, så er egentlig rykkerlåsen ute av drift, og fjæren jobber i sin fulle lengde. Det vil gi maks teoretisk sakking for denne fjær hvis alt annet ellers er ok. Sekundviser kan også stoppe i glasset, og ikke kun i minuttviser, men dette har du kanskje motbevist hvis du lot verket gå utenfor kasse. Er ikke lenge siden jeg fikset en klokke som stoppet samme sted etter et fall, hvor sekundviser tok i glasset i hvert fall.