Det er kjekt å se at vi har en viss diversitet på forumet i hva 2022 forhåpentligvis bringer.
På den ene siden har vi de av oss som søker «en dyrere klokke» og på den andre siden de av oss som vil ha en «noe annerledes klokke».
Jeg vet ikke om de to tilnærmingene kan relateres til yrkeskarrierene vi de facto alle har (bevisst eller ubevisst), der enkelte av oss tilstreber neste hierarkiske nivå i organisasjonen - eller de av oss som ser etter mer faglig bredde og kunnskap; flerfaglighet. Det ene er ikke mer riktig enn det andre, men det angir uomtvistelig noen veivalg underveis.
Tilbake til valg av armbåndsur: Nå snakker vi kun ett kalenderår her, og vi skal ikke tillegge for mye vekt på det ene eller det andre. Allikevel, er klokkefora som Tidssonen og andre ganske stilistiske i og populistiske i tilnærmingen innen hobbyen og farget av brukerene (heldigvis). Det finnes ikke noe rett eller galt her, så derfor er denne spesifikke tråden verdifull - da den belyser ulike tilnærminger.
Personlig så er 2022 et år der jeg vil oppleve «flerfaglighet» -> fantastiske armbåndsur, som har fokus på finish, og ulike urverk, som forflytter viserne over en fantastisk utformet urskive.
Mange av dere forstår da, at jeg snakker om Grand Seiko.
Heck, gjennom 2021 har jeg til og med anskaffet en GS med 9F-Quartz urverk. Det var definitivt ikke på noen short-list i årene før 2021.
Det er nettopp dette som er det fantastiske med Grand Seiko. De har Spring Drive, Hi-Beat, Quartz, «Automatic» og «Manual Wind». De tilbyr med andre ord en fantastisk plattform for høyt artisan-produserte armbåndsur til alle som elsker armbåndsur - og sikrer også en akseptabel tilgjengelighet.
2022? Joda, det er ingen tvil - det blir å rette søkelyset på mer Grand Seiko. 2020 ga meg innsikt og eierglede med SBGA407. 2021 fulgte på med SBGH273 og SBGN005.
2022? Definitivt flere GS.