Tja. Jeg tror planen min for 2023 var å ta vare på det jeg hadde, heller enn å investere i noe nytt. Så har skjedd - jeg har sendt farfars herlige gamle Certina DS på service og fått den igjen, fortsatt like herjet og slitt på utsiden - den ble brukt til ALT, både feltarbeid for E-verket, fiske, snekring og whatnot - men med et nysmurt og overhalt hjerte...
Ellers har ingenting blitt solgt, ingenting blitt kjøpt.
Planen for 2024 blir nok mye av det samme; jeg har en Seamaster GMT og en Sinn 656 som begge nærmer seg servicebehov, begge holder tiden godt - men det er 15 år siden sist de har blitt utsatt for mer enn en trykktest hos urmaker; snart tid for litt TLC.
Om man skal drømme?
Tja. Det finnes jo et par ønsker der ute, noen mer oppnåelige enn andre:
Jeg har lenge hatt lyst på en Credor GCLP993; i fjor var det liiii-iike før jeg slo til på en, det hjalp ikke at
@chrbir hadde lagt merke til samme ur og foreslo at jeg burde kjenne min besøkelsestid.
Uansett - en Credor, produsert kun av venstrehendte jomfruer i en vestvendt åsside langt utenfor folkeskikken, på oddetallsdager i januar, kun montert i det naturlige lyset fra fullmånen, osv, osv - joda, dette er en innstegsmodell (kommer på godt sør om 100' ferdig momset), men fortsatt laget med den fanatiske hangen til perfeksjon som Seiko er tilbøyelige til i den øvre enden av produktsortimentet - og absolutt ikke noe du ser hver dag! (Med mindre du har en på håndleddet, såklart.)
Hvis de skulle ringe fra Hamar og forkynne at jeg har blitt millionær ut av det blå (Det ville VIRKELIG være ut av det blå, siden jeg ikke har levert en lottokupong noensinne!), så er det jo en hel del som frister. Gralen har i årevis vært en Patek Philippe 5196R, men om det plutselig skulle være noen hundre tusen jeg ikke hadde regnet med å få inn i privatøkonomien som plaget meg, tror jeg fortsatt jeg ville ringt til Christensen og hørt om de kunne bestille meg en Eichi II. Se på dette, da! Bare se!!!:
Med det sagt, så tror jeg nok 2024 blir nok et år med vedlikehold av det jeg har - men om vi får en kontrakt vi går og fisker etter, kommer store deler av senhøsten 2024 til å bli tilbrakt i Japan, og gudene må vite hva som kan skje om jeg plutselig befinner meg hos en japansk urmaker med lommene fulle av utenlandstillegg og overtid...