Klokker == crack?

Medlem
17. okt. 2017
Sted
Jakobsli
Hei

Jeg er ny på forumet og begynner å bli stygt redd for at klokker er noe slags satans verk etter å ha kjøpt min første mekaniske klokke, en Hamilton Field Khaki. Er ikke så råflott av meg så satset på klokke til en fornuftig pris men er allerede litt engstelig for å skulle få altfor lyst på en Omega Speedmaster.

Jeg er nok i overkant glad i klokka mi allerede og kona ser litt rart på meg når jeg refererer til den som min 'mekaniske lille venn'. Det er neppe sunt at jeg flere ganger hver dag ser hvor mange ekstra sekunder klokka har hentet i forhold til 'eksakt tid' (ca 4-5 sekunder for rask hver dag).

Finnes det noen Horology Anonymous eller noe sånt hvis kredittkortet begynner å brenne i lomma mi en dag jeg surfer på urverket eller andre online-butikker?

Det er fullstendig uaktuelt for husfreden å plutselig sitte med en Breitling. Da måtte jeg gjemt penger en periode og holdt klokka skjult fra hele slekta.

Det gikk 6mnd mellom at det eneste uret jeg eide var en digital Casio (som jeg forøvrig har på hånden nå) til jeg hadde kjøpt og solgt et par mekaniske ur og satt med Rolex på lanken. Aldri si aldri :confused:

Jeg har i frykt for egen økonomi holdt meg unna dette djevelens verk av et forum over lengre perioder ved flere anledninger, for hver gang jeg titter inn her så skjelver lommeboka i baklomma. Kan ikke være sunt.
Det skal sies at interessen for mindre kjente, ofte billigere merker stiger etterhvert som interessen stiger. Trangen til å ha noen av de store merkene på håndleddet stiger kanskje like mye, men å lære å sette pris på det som fortjener oppmerksomhet, fremfor det som kanskje er mer populært er absolutt fornuftig. Til tross for at overpriset masseprodusert trehånds spikerstål med urverk som hører hjemme hos riksantikvaren er forferdelig fristende :rolleyes:

For min del har Speedmaster vært det foreløbige end-gamet i et par år nå, men interessen og økonomien har gått litt i bølgedaler så det har ikke blitt noe av. Etter en fornuftig barndom der jeg ikke fikk alt jeg pekte på, og gjerne måtte spare opp selv så har jeg lært meg å like det å lengte og vente, og synes ofte det er nesten mer moro enn å faktisk gå til anskaffelse av det jeg lengter etter. Så jeg har koset meg godt med å titte på bilder i lang tid nå, men.... Denne sykdommen er vanskelig å bekjempe.. ;)

Er litt forutinntatt i forhold til Rolex. For flashy for meg.

Rolex er for flashy, men du er redd du kan ende med en Breitling? :D

Apropos tråden her. Hvor er asylet? Er det en tråd, eller bare en talemåte? Eller er det noe heeelt annet? :rolleyes:

@GauteL Jeg mistenker at du allerede er fortapt. Eneste svake mulighet til å holde vanviddet under kontroll er at du straks sletter brukerkontoen her og aldri kommer tilbake.

Eller du kan omfavne galskapen og begynne å spare.

• Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy og acnorway
Velkommen til Asylet!
Det nok av fine klokker du kan glede deg over i fremtiden!

9

Rolex er for flashy, men du er redd du kan ende med en Breitling? :D

Apropos tråden her. Hvor er asylet? Er det en tråd, eller bare en talemåte? Eller er det noe heeelt annet? :rolleyes:
Jeg har vel ikke peiling på hvor flashy Breitling er :p. Problemet er at jeg ikke er bruktbilselger, men forsker og god sosialist. Kan ikke kjøre Rolex da! Har bestilt kommunistklokke istedenfor.

Jeg har vel ikke peiling på hvor flashy Breitling er :p. Problemet er at jeg ikke er bruktbilselger, men forsker og god sosialist. Kan ikke kjøre Rolex da! Har bestilt kommunistklokke istedenfor.

Sosialister skyr som kjent Rolex ;)
20171103_175320.png

20171103_175337.png

Politisk korrekte sosialdemokrater blir jo noe annet....
20171103_175453.png

Som den gode liberalisten jeg er (mitt liv, mitt valg), har jeg og bestilt meg en kul Kommunistklokke! :D:D

s-l1600-7.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel og GauteL
Hei

Jeg er ny på forumet og begynner å bli stygt redd for at klokker er noe slags satans verk etter å ha kjøpt min første mekaniske klokke, en Hamilton Field Khaki. Er ikke så råflott av meg så satset på klokke til en fornuftig pris men er allerede litt engstelig for å skulle få altfor lyst på en Omega Speedmaster.

Er i samme situasjon. Kjøpte en Seiko SARB033 fordi jeg trengte en dress klokke. Måneden etter kjøpte jeg en SKX009 og sparer opp til en Omega Seamaster (ikke bestemt meg om jeg skal vil ha en 300m eller Planet Ocean). Speedmaster er også på lista. Og det er et par Seiko, Tissot, Hamilton, Junghans som jeg lyster etter. For å ikke snakke om Grand Seiko Snow Flake... så mange klokker, så lite penger... :cool:

Velkommen. Dere vil etterhvert forstå at det ikke er noen annen vei ut av uføret, enn å gi etter for sine høyst ulogiske lyster og "behov" ("jeg må jo ha en dykker og en dressklokke..og en beater..og en chrono..og en....."). Grensene for hva dere syns er greit å bruke på en klokke vil etterhvert flytte seg. Plutselig en dag syns du at noen og seksti tusen var en jævla god pris på den Rolexen.

Dere vil også merke at dere etterhvert vil begynne å se på håndleddene til folk dere møter, og at dere helt ubevisst dømmer folk litt etter hvilken klokke de har.

Nok en gang - velkommen til asylet, og vær klar over at her får dere ingen gode råd MOT galskapen, bare det motsatte.