Her er en liten oppdatering ang klokker benyttet i Luftforsvaret. Her velges et tema som gjør at man legger hode på huggestabben og rumpeballene strammes for første hugg. Ingenting av det jeg skriver i denne tråden er vel harde fakte, men mer litt synsing etter hvert som jeg har fått tilgang på informasjon fra tidligere ansatte og kollega i Luftforsvaret.
Det kan virke som om Luftforsvaret på 50-tallet benyttet gamle kronografer fra Movado og Ebel for flygende personell. Det har også dukket opp et eksemplar av Kronometer Stockholm. Det har vært vanskelig å finne noe sikker informasjon for bruken av disse klokkene i Luftforsvaret, men to uavhengige kilder mener disse ble benyttet i luftoperativ tjeneste. Det at to forskjellige Movado, med referanse 19038, kan spores tilbake til to forskjellige redningsutstyrslager for flyutstyr på baser i Norge, kan være med å forsterke mistanken. De to har serienr 3349 og 3367 gravert på utsiden av kassen. Dette vil trolig si at det kun er produsert 17 identiske ur/kasser i mellom de to. At begge har gravert Luftforsvarets logo og har så nært serienr kan tyde på at de er kjøpt inn på samme tidspunkt. Urmaker Ossur Solheim, som jobbet hos Alf Lie og hadde Movado back in the days, mener å huske at Movado ble brukt som Kongens ur. Kongens ur ble/blir typisk utdelt til beste elev ved for eksempel Sjøkrigsskolen. (etter en lengre prat med Simen Solvold så kunne han bekrefte at Sjøforsvaret hadde Movado M90 som kongens ur. Han hadde en kunde med en slik klokke og vedkommende fortalte at klokken hadde blitt tildelt for beste elev ved Sjøkrigsskolen) Hvordan praksis med bruk av Kongens ur var hos Luftforsvaret finner jeg ingen informasjon om. Historikeren ved Luftkrisskolen i Trondheim har ikke hørt om denne praksisen og jeg stiller meg derfor noe tvilende til denne informasjonen fra urmaker Solheim. Uansett så er Movado med in-house kaliber M95 en fantastisk klokke.
Heuer 1550 SG Luftforsvaret med kaliber Valjoux 230 trenger ingen introduksjon, men litt ekstra informasjon har jeg kommet over på min vei. Heuer ble utlevert, eller man kunne signere ut et eksemplar, hvis man var flyoperativt personell på 70-tallet. Jeg vet at disse ble utlevert til piloter på F-104, F-5, Bell og Sea King. I tillegg fikk enkelte navigatører på Sea King, Orion og C-130 disse utlevert. Det var sikkert piloter på flere flytyper som benyttet disse klokkene, men her har jeg ingen sikker informasjon. Enkelte mener at dette kanskje kunne være klokker som tidligere ble benyttet av piloter på fighter, og som nå sirkulerte blant andre kategorier flygende personell. Klokken ble anskaffet for at man skulle bruke dem til tidtaking når man navigerte i luften. Flere uavhengige piloter og navigatører forteller at de ikke hadde tillitt til klokken og at den derfor ikke var egnet til den viktige oppgaven den skulle gjøre. Enkelte forteller at de hadde minst to klokker med seg på flyturer for å ha back up hvis en klokke sviktet. Ingen av de jeg har snakket med husker detaljert hva som var problemet, men flere nevner problemer med visere som løsnet eller lumen som smuldret bort.
I mitt søk etter klokker i Luftforsvaret kom jeg over en Junghans 633.60 med svart perlonreim. I motsetning til Heuer og Movado, så er det ingen gravering på baksiden av Junghans. Denne har en gang i tiden havnet på et lager sammen med innlevert flyutstyr(hjelmer, flydresser, g-bukser etc), samt en av de nevnte Movado. I en samtale med en tidligere ansatt så beskriver vedkommende en svart liten klokke som kom etter Heuer, og han mener det het Junghans. Når jeg viser bildet av min Junghans Quartz så kan han bekrefte at denne ble benyttet i en kort periode. Denne historien bekreftes av en pilot som jobbet i Luftforsvarstaben fra 1978 til 1981.
Vedkommende fikk i oppdrag å skaffe en erstatter for den gamle Heuer`n. Jeg har hørt at vedlikeholdet ble gjort på Kjeller, men også hørt at det var et verksted på Trandum. Her har jeg dessverre ingen god kilde som kan bekrefte det ene eller det andre. Oppdraget med utfasing av 1550 SG ble gitt av Luftforsvarets Forsynings Kommando på bakgrunn av svært dyrt vedlikehold og bytting av deler på en klokke som brukerne ikke var helt fornøyd med. I 1978 og 1979 ble det årlig brukt ca 40 000.- i vedlikehold på Heuer, dvs 155 000.- i 2015-penger. Junghans kostet den gangen ca 400.- og erstattet Heuer 1550 SG høsten 1979 og våren 1980.
Adanac Navigator(Når det staves baklengs så blir det?) er også en klokke som er blitt utdelt til navigatører på Orion. Disse ble utlevert i USA og var trolig ikke lagervare hjemme i Norge. Adanac ble produsert av det Kanadiske merket Marathon, men dette kjenner andre bedre enn meg.