Klokker med manuelt opptrekk

Hvis du skulle hatt én klokke, hva hadde du foretrukket?

• Manuelt opptrekk

Stemmer: 24 27,9%
  • Automatisk opptrekk

Stemmer: 59 68,6%
  • Noe annet? Batteri, sol...

Stemmer: 3 3,5%

• Antall stemmer
    86
Medlem
7. aug. 2017
Sted
Vestlandet
Inspirert av feltklokke-tråden til @Plainview og tipset om den mekaniske ikke-automatiske feltklokka til Hamilton, tenker jeg at det hadde vært fint å få en oversikt over klokker med manuelt opptrekk.

Jeg har sansen for følelsen av å trekke opp klokka for hånd, men foreløpig eier jeg - med unntak av en sliten og unøyaktig vintage - ingen slike klokker.. Dessuten liker jeg at disse klokkene ofte er noe slankere enn sine automatiske slektninger.

Hvilke mekaniske håndopptrekksklokker finnes der ute? Hva er dine favoritter?

Hamilton Khaki Field Mechanical er allerede nevnt. Den er 38 mm bred og 9,5 mm tykk. Fristende innstegsmodell til mekaniske klokker generelt og manuelle klokker spesielt.

99770_96a58bdcfe9dd2bec4f6383498697965.jpg

Speedmaster er sikkert obligatorisk i en slik tråd.

Skjermbilde.JPG

Nomos har også flere modeller med manuelt opptrekk, flere av dem til en overkommelig pris. F.eks. Orion.

Skjermbilde2.JPG

Morsom tråd! Jeg prøver å holde meg til klokker med manuelt opptrekk, med unntak av Seiko Orange Monster, og har landet på nettopp de tre som ble nevnt i første post: Hamilton Khaki Mechanical, Speedmaster (riktignok "Speedy Tuesday LE") og Nomos Club Campus. De er forskjellige nok til å gi variasjon i hverdagen, og den lille Nomosen har raskt blitt en favoritt.

Leter også etter gode manuelle alternativer, og synes Farer Universal sine nye 37 mm-ur ser veldig bra ut. Hvilken som helst av disse tre ville passet fint inn i samlingen.

Bilde skamløst rappet fra GearPatrol.

Farer-Hand-Wound-Watch-gear-patrol-full-lead.jpg

Jeg er delt mellom manuelle og automatiske klokker. Alle mine dressklokker er manuelle ( F.P.J CB, Lange 1815 up/ down og JLC Ultra Thin). Mine andre klokker er automatiske. Jeg har en svakhet for manuelle klokker. Ikke bare fordi baksiden blir penere uten rotor, men også fordi jeg liker ritualet med å trekke opp klokken av og til. Spesielt min Chronometre Bleu, som er en fryd å trekke opp.

Baksiden kan være pen med rotor også! (Men jeg synes en manuell chronograph kan være veldig stas å se urverket på, eneste problemet er at jeg ikke personlig har noen glede av den komplikasjonen...)

IMG_20180629_182350.jpg

Må si jeg liker manuelt opptrekk bedre ja, min neste klokke blir muligens en Breitling Navitimer manuelt opptrekk, ikke så mange av de men jakten pågår...

Manuelt er hyggelig.
Skulle jeg hatt bare en, så ville det være god tid til å passe på å trekke klokken. Egentlig så ville jeg prioritert displayback fremfor manuelt eller automatisk opptrekk.

8

Må si at jeg foretrekker automatiske verk, selv om manuelt verk også fungerer bra.

Dette er en klassiker som var innom for en tid tilbake, "enkelt" og greit verk:

Panerai 514 01.jpg

På min JLC ble det i overkant mye å holde orden på, med både dag, måned, dato og månefase, kunne vært greit med automatisk verk og en winder :rolleyes:

Annonse Reverso 13.jpg

Annonse Reverso 14.jpg

Redigert:
Må si at jeg foretrekker automatiske verk, selv om manuelt verk også fungerer bra.

Dette er en klassiker som var innom for en tid tilbake, "enkelt" og greit verk:

Vis vedlegg 100508

På min JLC ble det i overkant mye å holde orden på, med både dag, måned, dato og månefase, kunne vært greit med automatisk verk og en winder :rolleyes:

Vis vedlegg 100511

Vis vedlegg 100510
Winder er jo mulig
Orbita_Sempre_560.jpg

Orbita Sempre
Prisen er jeg noe usikker på..

• Liker
Reaksjoner: Grendel
g har landet på nettopp de tre som ble nevnt i første post: Hamilton Khaki Mechanical, Speedmaster (riktignok "Speedy Tuesday LE") og Nomos Club Campus.

Disse tre, pluss den nye blå britiske du viser bilde av, er etter min smak en perfekt samling!

• Liker
Reaksjoner: frj
Überklassiker!!

Manuelt opptrekk plager meg ikke. Men kunne tenkt meg mer enn 48 timer gangreserve. Når Omega kommer med 1861 som Master Chronometer og 72 timer gangreserve står jeg først i køen!!

image.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Readerfly
Jeg foretrekker klokker med manuelt opptrekk. Synes det er noe eget å trekke klokken med jevne mellomrom.
Pr. idag har jeg tre klokker med manuelt opptrekk:
IWC Portofino 8 days cal. 59210
4E22DA09-A0E8-441D-A780-76941F378F3B.jpeg

Vintage IWC cal. 89
7B07CC72-4463-41A2-ACC5-CCE0EC3A1B73.jpeg

Panerai 720 cal. P3000
79881904-DBFE-4DF5-86B5-7B9C135D76AD.jpeg