Klokker nylig kjøpt utland

Medlem
31. jan. 2011
Er på jakt etter brukt klokke. Flere av de brukte klokkene på Finn.no er kjøpt for kort tid siden (tidligere i år) i Europa og USA.
Jeg synes det virker mistenkelig at veldig mange klokker selges kun uker etter kjøp. Er det mange som «flippper» klokker fra utlandet for å gjøre noen raske kroner?

Klokker kjøpt i Norge selges ofte med store tap rett etterpå.

Jeg tar nok helt sikkert feil, men det kan da ikke være særlig smart å kjøpe en klokke hos norsk forhandler for etter 2 mnd legge den ut for salg med et tap på 20.000,-

Enten må det være rabatter å oppnå på nye klokker i Norge, eller så må mange ha svært godt med penger ........

Jeg spør rett og slett for å ikke gå i fella og betale alt for høy pris........ for en klokke kjøpt i utlandet. Kan det lønne seg å importere brukt (nesten nytt) selv?

Redigert:
Det kan lønne seg å kjøpe godt brukt/ ikke strøken Rolex i USA og kanskje nytt i UK om du får full VAT refundert. Utover det er det verre å komme godt fra det

Siden du har vært de facto medlem siden 2011, så vet du - og ser bølgene - og bør ri dem riktig. USD/NOK er p.t. for høy til at import lønner seg for en ærlig sjel.

Når det er sagt - og til et godt råd til resten av oss - de som unndrar moms må du holde deg borte fra. Kjøp kun importerte klokker med momspapirer linket til selve klokka. Det betyr at importpapirene er merket opp mot forsendelsen og klokka.Så - de som sier at det ikke er mulig å spore momsdeklarering opp mot en bestemt klokke - de har nok ikke momsklarert klokka selv via e.g. FEDEX.

FEDEX er kongen dersom man vil kjøre import lovlig og sporbart. DHL er kongen hvis man vil stole på senders deklarering av verdi. Det er for få ærlige tråder her på forumet om ulike spedisjonsselskap sine rutiner. DHL er kongen av speed og service. FEDEX er kongen av formalisme og etterrettelighet.

Hei, takk for informasjon. Jeg var litt aktiv i 2011. Har ikke vært aktiv siden den gang.
Vet derfor lite om utviklingen.

Det beste er vel da å kjøpe en brukt klokke som er ny i Norge - og et merke som faller bra i pris fra ny. Da kan man jo få flott klokke på lavt budsjett

God plan. Panerai har en del modeller i utgangspunktet - og en god del modeller som faller en god del i pris.

Søk etter en god Panerai-deal, da Panerai ikke er i nærheten av hva de var før.

Du vil kunne gjøre særdeles gode kjøp hvis du presser litt og kjenner de ulike modellene. :)

Panerisit-gjengen vil (muligens / trolig) ikke være enig, men det skal du se bortfra.

DHL er kongen av speed og service. FEDEX er kongen av formalisme og etterrettelighet.

*fnis*

dette er nokså verdiløse subjektive påstander, for jeg har erfaringer som er stikk motsatt; i virkelighetens verden kan de positive og negative opplevelsene i omgang med de enkelte spedisjonsfirmaer variere kraftig fra gang til gang. noen ganger smooth sailing, andre ganger grenser til mareritt - men det er vel ikke akkurat noen nyhet...

• Liker
Reaksjoner: Sub
Lite off topic men orkar inte gräva efter riktig tråd eller starta ny :confused:.

Vad är normal praksis vid import. Mva av totalbeloppet på uret inkl utländsk mva. Eller på beloppet eks utländsk mva?

Lite off topic men orkar inte gräva efter riktig tråd eller starta ny :confused:.

Vad är normal praksis vid import. Mva av totalbeloppet på uret inkl utländsk mva. Eller på beloppet eks utländsk mva?

Det kommer an på om forhandler/selger har mulighet til å refundere «egen» MVA eller om klokken kan selges på eksport uten MVA.

Ofte blir dessverre resultatet MVA + MVA :eek:

Det betyr at importpapirene er merket opp mot forsendelsen og klokka.Så - de som sier at det ikke er mulig å spore momsdeklarering opp mot en bestemt klokke - de har nok ikke momsklarert klokka selv via e.g. FEDEX.

FEDEX er kongen dersom man vil kjøre import lovlig og sporbart. DHL er kongen hvis man vil stole på senders deklarering av verdi. Det er for få ærlige tråder her på forumet om ulike spedisjonsselskap sine rutiner. DHL er kongen av speed og service. FEDEX er kongen av formalisme og etterrettelighet.

Stemmer ikke med min erfaring med FeDEx (i 2011 eller 2012). Saftig MVA-regning, og fikk etter mye om og men en slags
kvittering på innbetalt beløp; ingen link til klokken i det hele tatt. Muligens bedre nå?