Klokker og Cannes

fjk

Medlem
5. feb. 2010
Sted
Bergen
Jeg tilbringer fortiden ferien min i Cannes. Her koser vi oss med sol, strand, bading, god mat og vin. Alt er forsåvidt fryd og gammen - foruten den forferdelige nakkeslengen jeg har pådratt meg gjennom den siste uken. Dere som har vært i Cannes kjenner sikkert til hva jeg mener...

Byen er overfylt av yatcher, heftige biler, champagne og ikke minst klokker. Til de grader mye klokker. Daytona, AP, Rolex helgull er helt normale syn. Både på stranden og i gaten. Kanskje ingen overraskelse mtp at biler vi ikke en gang har i Norge, står i flust langs veien. Klokker til 150' + er rett og slett blitt mer regel enn unntaket. En helt ordinær Rolex har annenhver på gaten. Omega, Breitling (de typiske norske) er ikke-eksisterende. Her er det Rolex og AP som gjelder.

Det som derimot overrasker meg er at der ikke bare er "mann i gaten" som har heftige klokker. Den gjenomsnittlige butikkmedarbeider har en enkel Rolex - sub i stål, milgauss, e.l., mens innehaverne har ofte beslitter en AP eller Daytona - ja, til og med damene besmykkes med flotte ur. For meg virker det som om klokker er en del av kulturen her nede. Allikevel spør jeg meg hva som gjør at klokker står høyt på prioriteringslisten?

Noen som har lignende erfaringer eller noen gode teorier/svar? :)

Min erfaring er at en fin klokke blir mer verdsatt i utlandet generelt.
Jeg var en langhelg i København for en tid siden, og jeg spottet flere klokker der enn det jeg har gjort i Norge på et år.:)
På plasser hvor tettheten av pengesterke mennesker er høy vil nok dette ha en (positiv) smitte effekt.
Videre har jo de fleste som er i fast arbeid råd til en Rolex. Det handler jo kun om å prioritere, og det gjør de tydeligvis i større grad andre plasser i verden.

i norge er det ikke lov å stikke seg ut. Derfor oppleves en Rolex ofte som vulgært i Norge. Janteloven.

Tja, var i gågata i Sandnes i går og spottet varianter av Submariners for hver tiende meter omtrent. Men kanskje folk er mer kontinentale i Rogaland...:)

i norge er det ikke lov å stikke seg ut. Derfor oppleves en Rolex ofte som vulgært i Norge. Janteloven.

Jeg tror ikke dette er riktig analyse, egentlig. Jeg tror det mer handler om "ser ikke poenget med dyre klokker"-kultur.

En jeg jobber sammen med, som er fra et utland hvor de ønsker å vise sin velstand, ble spurt av et nyankommet familiemedlem om hvorfor ikke nordmenn kjøper mer Mercedes og BMW.

Hans svar var at, vi nordmenn er så vant med velstanden vår og vet at alle har mulighet til å kjøpe Mercedes. Derfor trenger vi ikke å 'flashe' velstanden vår. Vi prioriterer egen bolig og eiendom høyere enn i utlandet og at nøkternhet er en del av den norske folkesjela.

Om det er riktig vet jeg ikke men, for meg virker det fornuftig. I andre land er det ikke vanlig å eie sitt eget hus, de fleste leier. En kan også se på andre kulturer i Oslo hvor de bor 4-5 voksne i samme husstand. De vil følgelig få lavere bo-utgifter og mer å rutte med når en skal kjøpe luksusvarer.

På østkanten kan en spotte en vannvittig mengde med D&G t-skjorter og Lacoste-sko ;)

En kan også se på andre kulturer i Oslo hvor de bor 4-5 voksne i samme husstand. De vil følgelig få lavere bo-utgifter og mer å rutte med når en skal kjøpe luksusvarer.

:D

Hvis det står mellom å kjøpe en Rolex eller rive seg løs fra skjørtekanten til mor bør valget være rimelig enkelt...eller...? ;)

Tja, var i gågata i Sandnes i går og spottet varianter av Submariners for hver tiende meter omtrent. Men kanskje folk er mer kontinentale i Rogaland...:)

Mye Submarinere i sykkelbyen og oljehovedstaden generelt - UJU bor jo her :mrgreen: