Klokker til rett over tusenlappen

Medlem
25. des. 2008
Hei, har lest gjennom både gamle og nye tråder. Men finner stort sett bare diskusjoner om 5000 - 10.000 kroners klokker her. Skal kjøpe min første klokke i voksen alder nå og leter først og fremst i 1000-1500 ,- NOK klassen. Dette for å finne ut om klokke er noe jeg kommer til å bruke daglig eller om det er noe som blir liggende i skuffen. Så får heller det dyre kvalitets kjøpet komme siden.

Er det noen klokker og merker jeg bør sjekke nærmere i denne prisklassen? Eller er det kun søppel til denne prisen?

Hei, og velkommen til forumet!

I nevnte prisklasse tror jeg et av de bedre kjøpene du kan gjøre er å se på et merke som Seiko. Dersom du er villig til å handle fra f.eks. eBay, har du mulighet til å skaffe deg en solid og god klokke til en rimelig penge.

Vet det er flere Seiko-entusiaster her, så regner de dukker opp snart med noen konkrete tips!

Det er på denne måten de fleste blir "bitt av basillen". Du har ikke sagt noe om hva slags klokke du er interessert i? Mekanisk eller quartz?

Jeg er ute etter Automatisk mekanisk.

Liker lær armbånd og litt stilrent design. En klokke som passer bedre til dress/penere klær og ikke en sportsklokke, har derfor faktisk sett litt på disse Seiko klokkene, nærmere bestemt Premier typene. Jeg er ikke nødvendigvis låst til 1000,- 1500 kr, finner jeg en klokke til 3000,- kr som jeg liker, så kan det godt hende at jeg slår til. Seiko Premier er vel fort oppi 5000 + i norske butikker og jeg synes det blir litt i dyreste laget for en "første" klokke.

Når det gjelder Ebay, så er jeg som en "ikke-klokke-kjenner" rett og slett redd for å bli rundlurt. Tar gjerne i mot tips for hvordan jeg kan forsikre meg om at klokken er ekte og at selgeren er seriøs.

Her er et eksempel på en klokke jeg kan like:

http://global.ebay.com/LATEST_SEIKO_PRE ... 70965/item

Denne kunne kanskje være noe?
http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... l&tot=null
Omega er jo et veldig annerkjent merke og lager utrolig mange fine klokker. Kjenner ikke til akkurat denne, men matcher kriteriene dine som pris og dressklokke.
Det selges titt og ofte vintage Omega til utrolig fine priser, hvis en bare følger med litt på finn f.eks
Velkommen til forumet og happy hunting!

Jeg skrev quartz først men så redigerte jeg det til automatisk mekanisk, må innrømme at jeg er bittelitt usikker på forskjellene. Automatisk mekanisk, er ikke det at viseren går i en klar bane hele tiden, mens quartz hakker bortover? Isåfall ønsker jeg automatisk mekanisk.

Ang klokken du fant på finn.no, så synes jeg den blir litt for fin igjen. Jeg skal ikke nødvendigvis ha en dedikert dress klokke, men en klokke som passer godt til skjorte og finere genser, da det er det jeg bruker mest i det daglige.

Min første mekaniske klokke var en Seiko Spirit. Bra kvalitet og finish samt den går mer nøyaktig enn mine Omegaer. Veldig fornøyd med den og er vel verdt pengene. Betalte rundt 1700 for den. Kanskje litt mer enn det du vil betale, men de finnes nok brukt. Bedre å legge i et par hundrelapper ekstra enn å kjøpe noe halvhjerta?

s_scvs013a.jpg

s_scvs013b.jpg

Du har fått noen gode tips allerede,- mitt er også Seiko. Se på denne hjemmesiden: http://www.chronograph.com
Kryss av for Seiko / dresswatch / automatic,- og vips, så får du fram mange aktuelle modeller. Selgeren er anerkjent og en svært seriøs kar. Normalt tar det ca 10 dager etter at du har betalt, til klokken leveres på døren med f.eks Fedex e.l.

Skal du ha en klokke, velger man gjerne en med automatisk mekanisk urverk,- skal du har et tidtakerverktøy / en presis tidsmåler, kan du velge en med quartzverk ! ;) IMO.

Klokken du viser til på Ebay, finnes forøvrig også i min nevnte oversikt.

Lykke til ! :D

ape134 skrev:
Har du forresten selvopplevd erfaring med å bestille fra denne siden?

Mange ganger,- og alltid perfekt og presis ! Som du sikkert har sett, er prisen som oppgis inklusive frakten. Du kan risikere å måtte betale toll.

Det fleste mekaniske Seiko'ene er ikke å få kjøpt i vanlige butikker i Europa, derfor litt spes. morsomt å bestille derfra !

Hva med selve armbåndet, må det tas med til en lokal klokke butikk for å tilpasses håndleddet mitt? (Er 15,5 cm rundt håndleddet)

Som mange har nevnt er det Seiko som har det beste (eneste?) utvalget av mekaniske ur i den prisklassen der.
Generelt kan du se etter Seiko klokker med et urverk som kalles 7S26. Dette er en slags entry level klasse for mekaniske verk. Seikos mest solgte serie med det urverket kalles "Seiko 5" og har vært på markedet siden begynnelsen av 70-tallet?
Veldig gode urverk som tåler røff bruk i årevis. Fattern hadde en sånn i 20 år (uten service) før han byttet den mot en nyere variant.

...om du vil opp en prisklasse kan du se etter Seiko klokker med 6R urverk som den Seiko'en som er avbildet over. Da får du et verk som jeg tipper er på nivå med ETA 2824 som er sveitsernes entry level urverk.

JonasV skrev:
Som mange har nevnt er det Seiko som har det beste (eneste?) utvalget av mekaniske ur i den prisklassen der.

De er vel ikke de eneste. Både Hamilton og Festina, samt en rekke mindre produsenter har klokker til med automatisk urverk til under to tusen. Men Seiko har kanskje de beste? Har selv et par divere fra Seiko som jeg er godt fornøyd med.

Bare husk at det er en farlig reise du begir deg ut på ape134. Det starter med en Seiko, og plutselig sitter du der og tenker at å betale en månedslønn for en klokke egentlig ikke er så dyrt. ;)

Hva med en noe vintage? En enkel vintage Omega fra 60-tallet i stål skulle jo la seg få til et par lapper. Eller en Certina om du vil ha noe billigere? Mye sjel i gamle ur.

Det blir nok litt dyrere klokke enn antatt, vurderer sterkt denne:

http://global.ebay.com/LATEST_SEIKO_PRE ... 70965/item

Har regnet på det og det blir 3500 NOK tilsammen med MVA og frakt. Noen som aner hva den koster i en norsk forhandler?

Ser forøvrig annonsen grei ut i forhold til at det ikke er lureri? 99,7 % positive tilbakemeldinger. Jeg kan ikke se noe med annonsen som gjør meg skeptisk. Men dere med litt erfaring, er det noe fishy med annonsen/klokken? Er det noen spørsmål jeg bør stille selger i en mail? Er det evt noen andre ulemper generelt ved å bestille fra ebay?

Ulempen ved å kjøpe fra Ebay er at du aldri kan være helt 100% sikker. Denne selgeren virker helt ok, og jeg ville ikke hatt mange betenkeligheter med å kjøpe fra han. - Virker som prisen er grei i forhold til hva den ligger på ellers. Jeg er en tilhenger av å betale med paypal på e-bay, så en ting jeg ville spurt om var om han forlanger at paypal-adressen du betaler fra må være confirmed. Det er nemlig umulig å få til fra Norge (i hvert fall var det slik sist jeg prøvde for et halvt år siden). I Norge kan man få en verified adresse, og for de fleste er dette nok, men enkelte forlanger altså en confirmed adresse, men da må man ha engelsk eller amerikansk kredittkort. Legg merke til at det også tar litt tid å få adressen din "verified" hvis du vil betale med paypal, i hvert fall et par-tre dager. Sier dette fordi selger forlanger betaling umiddelbart etter at du har bestilt.

Alternativet er å overføre pengene direkte til bankkonto. Dette er veldig enkelt, men koster litt hvis man skal overføre med ekspress (igjen hvis han forlanger penger med en gang). Dessuten har man ikke sikkerheten man får ved å betale med pay-pal. (hvis det skulle bli disputter om transaksjonen senere).

Hvis du ikke har handlet på ebay før så bør du legge merke til at selgeren forlanger at internasjonale budgivere må ha en positiv feedback.

Det er mulig alt dette ordner seg hvis du sender en mail direkte til selger - men spør på forhånd og ikke etter at du har lagt inn bud.

Ellers ville jeg også tatt en telefon til en butikk som fører Seiko og spurt om de kan skaffe klokken og hva prisen i så fall vil være.

Merker at du allerede er i ferd med å bli bitt av basillen og har lyst på et ur som er dyrere enn det du skulle ha i utgangspunktet. Farlig utvikling. ;)

En ting til, når jeg endelig har en klokke kjøpt fra ebay i hånden. Er det da ting jeg kan sjekke ut for å 100% få bekreftet at klokken er ekte og ikke en fake/replica? Innbiller meg at jeg vil plage meg selv ved å lure på om klokken er ekte eller ikke flere måneder etter at jeg har mottat klokken.

ape134 skrev:
En ting til, når jeg endelig har en klokke kjøpt fra ebay i hånden. Er det da ting jeg kan sjekke ut for å 100% få bekreftet at klokken er ekte og ikke en fake/replica?

Du kan få en urmaker til å sjekke den, eventuelt taksere den, men det koster jo litt penger da, og da går plutselig mye av pengene du sparte på å kjøpe klokka på Ebay opp i spinninga. Å kjøpe på Ebay har uansett et lite aspekt av gambling i seg. Nå har riktignok selgeren plenty med god feedback, men jeg har sett fake klokker hos selgere med 100% positiv feedback og hundrevis av tilbakemeldinger, så det er ingen garanti. (selv om jeg som sagt tror det er liten fare hos denne selgeren) - Andre får avgjøre hvor sannsynlig det er at det finnes og selges replicas av denne modellen, men det er vel andre merker enn Seiko som er mer utsatt.

Men stikk innom en urmaker og spør om de kan skaffe den. Er ikke sikkert prisforskjellen er så stor, og da slipper du bekymringene. Pluss at det vil være lettere å selge den videre den dagen du bestemmer deg for å bytte den ut med en litt dyrere klokke igjen. :D

Har enda ikke gjort noe kjøp og driver å leter enda. Prosjektet om klokke til rett over tusenlappen er som sagt tidligere blitt til prosjekt klokke til rundt 3000 NOK.

Driver å ser på litt brukt og kom over denne klokke:

http://www.briljantwatches.com/no/viewi ... 328&gid=20

Noen grunn til at den er forholdsvis billig? Er ikke Longines et ganske eksklusivt og dyrt merke? Ser at det er et jubileumsur, er det negativt?