KLOKKESTAFETTEN 2

Medlem
8. aug. 2022
Innlegg
594
Sted
Sarpsborg
Da er vi i gang igjen! :D

De nominerte klokkene har fått hver sin dato, og på denne datoen, før klokka 12:00 (men gjerne etter at folk flest står opp), vil to av deltakerne poste sin omtale/reaksjon/historie/artikkel om klokka her i denne tråden. Hvor dyptgående eller lang denne skal være, overlates til den enkelte. ...Men det ligger jo litt i kortene at et minstemål av tekst og research ønskes. "Fin klokke" passer bedre i "Dagens klokke"-tråden. ;) Vi skal ha en hyggelig tråd, btw. ;)

Etter at de to anmelderne har postet sin kommentar, er det selvsagt fritt frem for alle andre å diskutere klokkene. ...Og spesielt artig er det jo hvis eieren av klokka kommer med sin egen mening også. :)

12. februar skriver @westmouth og @speedieThomas om @hardangervidda sin Omega Speedmaster Pro med 1861

13. februar skriver @Edzilla og @Bjarnetv om @GrimReaper sin Rolex GMT-Master II 116710BLNR

14. februar skriver @Fjordseiko og @GrimReaper om @speedieThomas sin G-Shock Square

15. februar skriver @frj og @Skullkrusher om @westmouth sin Nomos Glasshütte Club Dunkel

16. februar skriver @Edzilla og @westmouth om @Fjordseiko sin seiko 6306-7001 fra 1976

17. februar skriver @Vermin og @Parmined om @frj sin Seiko SKX781 «Orange Monster»

18. februar skriver @Dazed og @Bjarnetv om @Edzilla sin F.P. Journe, Tourbillon Souverain, Calibre 1403, 40 mm i platina.

19. februar skriver @Skullkrusher og @GrimReaper om @Bjarnetv sin SEIKO GS SBGH001

20. februar skriver @Fjordseiko og @hardangervidda om @Parmined sin Tusenö Windseeker

21. februar skriver @Dazed og @Parmined om @Vermin sin Tudor BB Pro

22. februar skriver @speedieThomas og @hardangervidda om @Dazed sin Certina DS Action Diver Powermatic 80 43mm

23. februar skriver @Vermin og @frj om @Skullkrusher sin Rolex Explorer 124720


Sånn! Da var kortene blandet, og det er bare å begynne å lese seg opp. Jeg gleder meg!

Lykke til!
 
Redigert:
@hardangervidda sin Speedmaster Professional Pro (men også alle andre standard speedmastere de siste 50-60 åra):

Trenger du noen flere fancy klokker hvis du eier en klassisk Speedmaster Pro?

Hva skal man si om denne? Jeg er iallfall ikke akkurat objektiv: liker den jo rimelig godt selv, ellers hadde jeg nok hatt et annet brukernavn…

Det blir ikke mer ikonisk enn denne modellen—kun Submariner kan konkurrere om ikon-førsteplassen.

Den er jo overalt:

lGytQ5-7AVtggEE36ALwpNXL0k21aUyKemyU4KTxRmr8vRO7y7c48Ednj9ifOyUiU6xDveOPljY0bW2_7os90X8zF-htyS3mHBIedi8LydSQJhApUY2JtOw-JvUU0Qp7E8ITUUkUVzB89omUEhFfnBQ


Så igjen, hva skal jeg egentlig si om denne? En million klokkegærninger har allerede skrevet avhandlinger om denne klokka; om historie, romkappløp, referanser, urverk og jeg vet ikke hva. Det oppleves vanskelig å tilføye noe originalt her...

Jeg tror derfor jeg bare visuelt vil påpeke (eller minne dere om) hvor sabla allsidig Speedmasteren er.

Bare se her!

1. Tøff sportsklokke
uNUzUtXQ5QMUWkMnMMSwKjsia32sQTG7TNQbFZSVo2_toLXOCdbnEuv5xwtDfcHwpc8G0piwhZkZTVQp3h0-uFvzJNa_g2eD_hjyRN9xo6KdxbWY7JBoq9GHC1l7n1ToA8gV00HvGSiqtQ02JmkrCe0


2. Litt mer dressy sportsklokke
tVI4_V6Xyh7lFAwT5yDQt_9sa92omYoey3L1BvkHOAIvmBNyzGQOgBWJiKfgbTz9_L3ycgox21SK-x75tgJvnNnS08sGpqM4fBRloRi8jZ_h-fXTbnjbTUTr6KARct4_zKY4eg1J74phoFqimieAuY0


3. Sommerklokke!
OLu094bWwWofn9o6SuDvkRw85_NXApP5P_Xgw3IVh6P3VBH8p8hGG6oDuK_sPbmpPLI_T8lBfsg4gp1TowG63GPRPNctgSuvzu-My-0xMG87_W843hvJR51_cPEZ4-mW_n0FbD3VMK5WrWUAAgs4lgQ


4. Folkelig hyttetur-klokke
JraV9hsQz3Cd45VoBE6oaGO2mMLDdypXm28NbFKWcNpLDXX07_SX5ZznQFkmT5nq2IHGqtkto5e0n5I9QSrUlsN_GLtpr6Ie2PgVSzHtOMtsC9KOAmP9ekzmnC_GCNULaLYrTn1vWtimjPfHWu8Cxo8


5. Enda mer folkelig drikke-kaffe-etter-middag-hos-svigerforeldre- klokke
gCFhxa1CBeTUmiAi3VdAX6BSP257Rh4z8aYi7S8DRB5gCSB_sD6qPnjkGXpL1hF-Bd1CVqDjtfh1WpxwHcZkvwYEq41Smpe2UfN4DDfyZJIrtwWK1s2txtrA77ACzyFsSzkOHDQQrhHwqpQ7TtrqGGg


3. "Bare en klokke"-klokke
o39yeG5RqERO4O4dlRsfQESGufx7ZIl8uowpIsFhMOkA_nXYKxhSyDCabx64teDdvSOJYbBU5rm4amN5N3h279yb3fFSotiGm4EhFZNYIMgaNQQDf_dp99JeW7mZ1mUc8a3FwGSrt7FpCPjn3cSn67w


Trenger du egentlig noe mer enn denne? Den dekker jo alt!

Kanskje jeg skal selge alle mine andre klokker selv og bare eie denne?

Nei, ikke idag; jeg skylder på den litt stusselige 50m vanntettheten…
 
Redigert:
Omega Speedmaster Pro med 1861 verket.
IMG_5071.jpeg

Det er vel ikke noen annen klokke som har slik legende status som en Speedmaster Pro – aka Moonwatch. Det sies at enhver klokke entusiast må ha en Moonwatch i samlingen. Når det gjelder nerding på høyt nivå, så er det vel få om noen klokker som det er produsert så mange artikler og nettposting om som the Moonwatch (beklager Submariner…). Årsaken er ikke først og fremst klokken i seg selv, men det faktum at Speedmaster Pro bla. var første klokke ute i rommet på EVA - Extravehicular Activity, dvs aktiviteter som skjer utenfor romskipet, Ed White 1965. Videre var den selvsagt første klokke båret ute på månens overflate, ikke av Neil Armstrong men av Buzz Aldrin. Så klokken har vært med på noen av de mest grensesprengende og farefulle hendelser i menneskehetens historie. Og det gikk ikke alltid godt, flere astronauter mistet livet.
Akkurat Buzz Aldrins klokke er det skrevet mye om, da den aldri dukket opp på Smithsonian National Air and Space Museum. Om den ble stjålet eller bare forsvant i posten er vel ennå uklart.

Ok, jeg legger videre nerding om historien bort og ser på klokken til hardangervidda. Speedmaster Pro Moonwatch har jo kommet i utallige versjoner siden den aller første ble kjøpt for testing av NASA i 1961, som en av 5 kronografer av ulike merker. Den testen var det jo Speedmaster som gikk seirende ut av – resten er en (god) historie.

Moonwatchen til hardangervidda ser ut til å være en basicutgave, med plexiglass og stål baklokk. Ikke den nyeste som har 3861 verket men forrige, samme som min, med 1861 verket. Regner med baklokket har den klassiske innskriften: FLIGHT QUALIFIED BY NASA FOR ALL MANNED SPACE MISSIONS. Og THE FIRST WATCH WORN ON THE MOON. Her slår Omega seg på brystet og peker litt nese til alle de andre klokkeprodusentene, som ikke er i nærheten av å kunne skilte med bravader.
Jeg synes klokken bærer veldig bra, med sine 42mm vil veldig mange finne at den passer deres håndledd. Plexiglasset gir et lite hint til at klokken har vært med oss en stund. Selv om der er en del skrift på skiven er den likevel særdeles lesbar med lange, hvite visere mot sort skive. Den er absolutt omgjengelig og tar seg suverent ut på alt fra krokodille til natoreim, i tillegg til å være flott, solid og maskulin på original lenken.
Noe er der selvsagt å peke på, at lenkelåsen på denne utgaven ikke har mer en to hull for lengdejustering. Ønsker man å korte inn eller forlenge lenken mer en de 2 mm de hullene gir, så er det av eller på med halve eller hele lenkeledd, som er noe tungvint. Kronotrykkerne kunne kanskje vært enda mer silkemyke, men dette er tross alt en bruksklokke, og ikke en pyntegjenstand. Plexiglasset som denne utgaven har er ikke ripesikkert, men det er mer tro mot originalen en safirglassutgavene, de fleste riper lar seg uansett fjerne med en omgang Polywatch.
Alt i alt er dette en flott klokke som man fort kan få et forhold til. Det manuelle verket med sin daglig opptrekksrutine, at jeg kan skifte uttrykk på klokken ved å bytte reim etter anledning og/eller antrekk samt vissheten om at jeg selv kan slipe bort riper i plexien gjør den kanskje mer krevende enn en selvtrekkende klokke med safirglass.
Men jeg liker det!
Også er det selvsagt historien da…
IMG_6130.jpeg


IMG_5040.jpeg

IMG_5039.jpeg

IMG_3343.jpeg

IMG_3148.jpeg
 
Redigert:



Kanskje jeg skal selge alle mine andre klokker selv og bare eie denne?

Nei, ikke idag; jeg skylder på den litt stusselige 50m vanntettheten…


Den er noe stusslig ja. Men de fint formede hornene, den tynne, lekre bezelen og kurvene i kasse mer en kompenserer for klokkens beskjedne 50m wr, samt andre mulige lyter…
 
Takk for omtale av klokken @speedieThomas og @westmouth! Veldig kjekt å lese deres meninger om klokken.

Foruten noen fargerike modeller fra Tag Heuer i ungdomsårene var Speedmaster den første klokken jeg virkelig falt for. Historie, design og kvalitet (til en tidligere fornuftig pris) fra et anerkjent sveitsisk merke. Kombinasjonen var lenge uslåelig.

Jeg driver egen bedrift, og har en relativt hektisk hverdag. Det virker kanskje litt teit, men jeg bruker av og til klokken for å sette litt perspektiv på de utfordringene jeg møter i arbeidshverdagen. Når noen har klart å gå på månen, virker ikke mine utfordringer så store lengre.

Plexiglasset og det manuelle 1861-verket gir denne klokken karakter og sjarm, og jeg synes faktisk det er en bonus å måtte trekke den opp selv. Det gir en egen nærhet til klokken.

Denne spesifikke klokken har jeg overtatt fra min far som brukte den i rundt 10 år. Det gir den en ekstra affeksjonsverdi som sikrer den en evig plass i samlingen, som forøvrig består av stort sett av klassiske, tidløse klokker (Speedy, Sub og Explorer) foruten en Snoopy med litt mer farger. Noen mener kanskje disse kan være litt kjedelig, men dette er det jeg liker aller best.

Takk for gode initiativ forumet @Dazed den siste tiden. Selv om jeg ikke skriver så mye her for tiden, er jeg stort sett innom hver dag for en oppdatering.
 
Så var dagen kommet, klokkestafetten 2.0 er i gang og jeg skal se på et bilde av @GrimReaper sin Rolex GMT-Master II 116710BLNR på nett, og komme med en eller annen fornuftig reaksjon.



Plankekjøring eller hva folkens!

Ja, så da sier det jo seg selv at etter mye googling, prokrastinering, påbegynte poster og store mengder selvransakelse, måtte jo resultatet være et møte med en solid kreativ og handlingsmessig vegg...

Så da blir man sittende der da, i underbuksa, i et mørkt rom, mens man nipper til sitt åttende kjøkkenglass vikingfjord vodka og funderer på hvorfor man egentlig har denne hobbyen.

For meg handler nok klokkentusiasmen hovedsaklig om det fysiske - taktiliteten, formspråket, byggekvaliteten og detaljene...
En klokke er et 3-dimensjonalt produkt som ikke kommer i nærheten av å kunne bedømmes ut i fra bilder.



Og historiefortellingen bak en klokke er som regel rimelig uinteressant, med mindre den er ekstremt uvanlig og engasjerende naturligvis, men etter å ha googlet historien bak denne så er det heller ikke så masse spennende å trekke frem...

Og så sitter man der da, og prøver å skrive noe fornuftig om en klokke man ikke kan studere i levende live…


Hva kan man egentlig si? 


Umiddelbart likandes naturligvis.
Jeg synes både ny og gamle-lenken er pene, og hvilken jeg hadde valgt selv hadde nok blitt avgjort med myntkast.



Ville jeg hatt en selv? 


Selvfølgelig!


Hadde aldri fått bruk for GMT funksjonen, men se på den da!


Er den verdt pengene?
ja, de holder jo på verdien disse Rolexene, så det skal ikke stå på det.



Så da er vi vel alle enige da?

Fin klokke

:mrgreen:


1707810330082.png
 
Zilla anmelder: Rolex GMT-Master II 116710BLNR - Eller "Batman", som de kule kidsa kaller den.

La meg bare spikke det ut: Denne moderne pilotklokken, som kom dundrende ut av Rolex-porten i 2013, er seriøst fly. Ja - "Batman" har høyden sin for en grunn. Hvem hadde trodd at funksjonalitet kunne se så stilig ut?

Kjenner du til tante Gertrude på 90? Vel, hun har mer felles med Batman enn du skulle tro! Begge holder seg godt - med samme robuste rustfrie stålkasse som den tidligere modellen, 116710LN. Og lik tante Gertie, er Batman ikke redd for å vise litt bling; det polerte/børstede Oyster-armbåndet gir et sofistikert preg sammen med kaliber 3186 automatiske urverk.

Så hva gjør 'Batsy' til festens midtpunkt? Ta en titt på halvblå/halvsvarte keramiske ramme. Hvorfor valgte de "Batman"? Fordi 'Night and Day', 'Twilight', og 'The Cobalt Phantom' alle ble vurdert... men ingenting fester like hardt som en superhelt!

Når jeg først så glimtet av denne skjønnheten i øyet mitt var jeg ærlig talt ikke solgt ved første blikk... Men akkurat som den rare fyren fra ungdomsskolen din endte opp med å bli hjertelegen din – ja slik var det med meg og Batman.

Jeg pleier vanligvis å hoppe over til søstermodellen Submariner når ting blir hett (ærlig prat), men hvis jeg bare kunne velge én klokke etter et rollebytte - da ville mitt innerste jeg si "I am the Batman". Det sort-blå comboen er rett og slett uvurderlig både under måneskinnet eller solskinnet.

Noe sagt om overdreven blingbling? Slapp av! Oysterlenken gir nok glans uten at du trenger solbriller innendørs.
Klokkens slanke design passer perfekt under mansjetten på oxford-skjortene mine mens vi snakker business – eller rundt håndleddet mens jeg surfer bølgene på Bali.

Fun fact om veien før vi runder av – visste du at Rolex faktisk ble grunnlagt i London før de flyttet virksomheten til Sveits på grunn av første verdenskrig?

Avrunding: Uansett hvor livets reise tar deg hen vil Rolex GMT-Master II 'Batman' være kompanjongen du ikke visste du trengte. Om det er verdensrundt eller til din lokale pub.

PS: Noen bilder fra min Instagram-konto kunne vært bra her, men de var dessverre MIA – så jeg måtte "Batman" et bilde fra internettet. Skål!

1707816368070.png
 
Redigert:
Jeg var heldig nok til å få æren av å skrive litt om G-shock. Nærmere bestemt square utførelsen, den originale legenden. Det passer meg utmerket, da jeg vil kalle meg selv en halvhjertet g-shock entusiast. Halvhjertet fordi min entusiasme er begrenset til nettopp ja.. casio G-shock square, og da utelukkende modellene med resin kasser og et konservativt utseende.

De mer fancy modellene med metallkasser og fluoriserende farger blir for ‘’far out’’ for min del. De kan ungdommene og hipsterne ha for seg selv. (og ikke nevn casioak.. fysj)

SpeedieThomas som eier eksemplaret i klokkestafetten har tøyd strikken littegrann. Hans modell har et spenstig soldrevet urverk og ikke minst en frekk rød linje rundt lcd displayet. (jada, originalen har også rød stripe) Ekte g-shocker skal ha utskiftbare knappenålsbatterier og monotome farger. Uret hans balanserer på grensen mellom akseptert og litt for fancy for min del, men la gå, det er en ekte g-shock. Den perfekte beater.

G-shock ble født i herrens år 1983. Og med ‘’herren’’ her, så menes selvfølgelig sjefsingeniøren bak G-shock, Kikuo Ibe. Casio sin ingeniør Ibe, ble trist og oppgitt da han mistet sitt kjære mekaniske japanske ur i bakken som deretter ble ganske ødelagt både kostmetisk og funksjonsmessig. Han fikk derfor ideen om å lage verdens tøffeste ur og kom opp med de magiske kriteriene ‘’trippel ti’’. Uret skulle tåle minimum ti atmosfærers trykk, ti meters fall i bakken og ha ti års batterilevetid. Casio satt i sammen en gjeng med åtte utviklere og døpte de passende nok til ‘’project team tough’’ Etter mye forskning, prøving, feiling og produktutvikling ble den første g-shocken med modellnavn DW-5000 sluppet og ble en heidundrandes braksuksess. Resten er historie.

G-shock er legendarisk, den passer rett inn i en klokkesamling med speedy, submariner og dressklokker i helgull. Den fortjener sin plass i historien og er et utmerket ur i daglig bruk. Liker du klokker så må du ha en g-shock. Mener du noe annet, så tar du feil. (PS, du må ha en seiko diver også)

Så.. hvilken g-shock skal du skaffe deg hvis du er så uvitende eller uheldig at du ennå ikke har anskaffet deg en? Vi styrer unna hipstermodellene, så skal jeg hjelpe deg med noen alternativer.

Vi kan grovt skille mellom to typer.

-Utgavene med skrudd baklokk og solid metallkasse bak resinhuset. Dette er tunge og solide klokker som gjerne koster mer enn standardutgavene. Den første modellen DW-5000 var produsert slik. Nå er det bare spesielle modeller som har denne konstruksjonen.

-Utgavene der hele klokkekassen er produsert i resin (hva er egentlig resin.. fancy plastikk?) og baklokket er skrudd på med fire skruer. Dette ble utviklet senere og førte til en dramatisk vektreduksjon i klokkene samt rimeligere produksjon. Dette er en fullgod konstruksjon og fleste modellene er slik nå.

NR 1, den opplagte kandidaten. DW-5600E-1VER
Standardmodellen. Dette er Casio sin submariner i børstet stål uten dato. Ingen bling, ingen bluetooth, ingen solar. Quarts urverket er mer eller mindre helt likt som det var for førti år siden. Utseendet er konservativt og nøytralt (perfekt). Prisen er lavere enn å drikke seg brisen på seidel øl.
dw56002.jpg

dw5600.jpg

(egne bilder)

Nr 2, den diskre, men fancy. Modellen til de som gjerne kjøper vin til over 200kr per flaske. GW-5000U
Denne er i utgangspunktet noe for fancy for min del da den har et par funksjoner som er litt for moderne, type radiojustert klokkelett, solar og automatisk belysning, men den har så mye bra med seg at den må inkluderes. Her får du skrudd baklokk og et superkonservativt utseende som bare ooser kvalitet. Reimen er også laget i et mye bedre og behageligere materiale enn standardmodellene. Noe kvasi gummi silikon greier. Den var vanskelig å få tak i før da den var jdm only modell, men nå fås den i hele verden. (perfekt klokke for en owg btw)
GW-5000U-1JF-cover.jpg

GW-5000U-1JF-back.jpg

(lånte bilder fra internettet)

Nr 3, den limiterte DW-5040PG
Jubileumsmodell sluppet i 2023 i anledning 40års jubileet til dn første g-shocken. Nesten alt er riktig, rett urverk, rett utseende og skrudd baklokk. Litt spenstig med gullfarge på hardware, men ok. Kjøp hvis du finner en til en god pris.
dw5040 01.JPG

dw5040 02.JPG

(bilder fra nett)

Nr 4, for mangemillionæren DW-5000 Project team tough
Alle I utviklingsteamet fikk hvert sitt eksemplar av DW-5000 med ‘’project team tough’’ logo på fremsiden. Kjøp hvis du er heldig nok til å finne en og har uendelig med penger på konto.
project1.JPG

project2.JPG

(bilder fra nett)


Som sagt så må alle ha minst en g-shock. Hva har jeg selv da. Jo jeg har en 35års jubileumsmodell DW-5035D utgitt i 2018. Gullhardware som er litt sprekt, men gulfargen rundt displayet er litt mer diskre enn rød. Project team tough logo er bare helt rått og displayet har noen dritkule ruter som kan skimtes gjennom tallene i displayet som ikke er så vanlig. Jeg har i tillegg anskaffet en såkalt combi lenke som gjør klokken enklere i daglig bruk. Brukes til alt fra bilmekking til treningssenter. Nest etter submarineren min så er det nok nettopp denne som får mest bruk. (seikoene er jeg alt for redd for)
35gshock1.jpg

35gshock3.jpg

(egne bilder)

Før jeg ble ‘’klokkeinteressert’’ så hadde jeg bare en digital casio g-shock. Fordi jeg visste at de var best. De tålte alt og bare virker. Hvis jeg plutselig skulle miste interessen for kostbare sveitsiske ur, så kommer jeg nok fremdeles til å bare ha en g-shock. Det sier egentlig det meste.
 
Da var det jammen min tur, og nå er det @westmouth sin Nomos Glasshütte Club Dunkel som skal under lupen!

La meg først gjøre det klinkende klart: Jeg digger Nomos, og har hatt både den originale Club, ref. 701 og 36mm Club Campus i hvit, der førstnevnte er et dypt savn. Nok om det. Merket er superkult, har "post-kald krig" historikk, og fortsatt mer enn brukbar "deng for krona" eller "bang for the buck" på godt engelsk.

Nomos Club Dunkel 754 er altså 40mm i diameter, har 20mm remfester, og er i overkant av 9mm høy. Avstand "lug-to-lug" finner jeg ikke noe sted, men kjenner jeg Nomos rett, så er den sikkert på nærmere en kilometer. Litt graving på verdensveven har ikke avslørt all verden av andre detaljer, men det kan se ut som modellen ble lansert i 2012, og produsert i en håndfull år.

ChatGPT mener Club Dunkel er "som den mest stilige detektiven i svart-hvitt-filmens verden – allsidig, tidløs og uten overflødige farger. Med sin dunkle urskive og markante tall er Nomos Club Dunkel som den stille stjernen som trives i en fargeløs tilværelse. Det er som om den sier, "Hvem trenger regnbuens farger når du kan rocke monokrome toner med så mye klasse?" Her er det vanskelig å være uenig med teknologien som sikkert kommer til å gjøre flesteparten av oss arbeidsledige de neste åra.

Jeg har aldri blitt kalt et stilikon, og er i tillegg så fargeblind at jeg sikkert kunne parkert på plasser markert med rullestolsymbol, men Club Dunkel er i så måte et bombesikkert valg, da jeg innbiller meg at den passer til absolutt alt. Business casual på en semsket skinnrem i brunt eller grått, t-skjorte og shorts på en eller annen NATO-variant, og siden klokka tilsynelatende er vanntett til 100 meter, så funker den sikkert nydelig til både et bad og en tur til fjells også.

Som sagt, så liker jeg Nomos generelt, og Club-modellene spesielt, og Dunkel er intet unntak. Når det er sagt, så blir denne svarte/grå varianten muligens litt "kjedelig" for meg, men så liker jeg klokker som har litt farge i seg; mitt bidrag til denne tråden er tross alt en Seiko Orange Monster. Med det i bakhodet, så hadde jeg nok heller gått for enten en klassisk og hvit 701, med fargeklatter i orange, eller en frisk Club Campus, kanskje den grønne?

Hiver derfor med et bilde av min gamle 701 til inspirasjon, og innser at en slik en sikkert kommer inn igjen i løpet av året. Nå har den jo også kommet i oppgradert versjon, med endringer bare vi nerder vil legge merke til.

168_246553195.jpg
 
Da var det min tur å bidra i denne klokkestafetten, med @westmouth sin Nomos Glashütte Club Dunkel. Nomos er et merke jeg ikke har så mye kunnskap om fra før, så jeg kommer til å basere bidraget mitt på det øynene mine ser gjennom datavinduet. Det første jeg biter meg merke i er tallene på skiva. Kanskje er det for mye fokus på 3-6-9-skiver, samt fliegere med full tallrekke, og at 2-4-6-8-10-12 undervurdert? Jeg vet jaggu ikke, men jeg begynner å tenke på det når jeg finstuderer skiva på klokka til Westmouth.

Det andre som slår meg er det helpolerte uttrykket, som nok fremhever hairlines mer enn kasser som er hovedsakelig børstet. Hairlines er herlig, og gir klokken masse sjarm i mine øyne. Andre elementer jeg liker er small seconds (mer/oftere synlig logo = topp!), den enkle og kraftige kronen og blååå lume. Nydelig.

Alt i alt er det en pent og enkelt designet klokke som jeg fint kunne ha gått med. Nomos Glashütte er et merke jeg har prøvd å sette meg litt inn i de siste månedene, og denne klokka har bare gjort meg mer nysgjerrig. Kanskje en gang er jeg modig nok til å gå utenom mine vante stier og kjøper meg en Nomos. Hvem vet!

IMG_1071.jpeg
 
Endelig fredag, og Zilla er tilbake som anmelder. Denne gangen er det en japansk lekkerbisk som skal til pers.

Seiko 6306-7001 er en urmodell som formidler både tidsånd og nyskapning på sin egen unike måte. Utgitt i 1976 av det anerkjente japanske selskapet Seiko, skiller denne dykkerklokken seg ut med sin robusthet og ikoniske design.
Et interessant faktum om Seiko er at selskapet ble grunnlagt helt tilbake i 1881, noe som gjør det til et av de eldste klokkemerkene i verden. Samtidig var Japan faktisk det første landet som introduserte kvartsklokker, et teknologisk fremskritt ledet av nettopp Seiko.
Denne klokken inneholder et automatisk uverk kalt kaliber 6306 - et kaliber som er kjent for sin pålitelighet og presisjon. I tråd med dens hensikt for dykking, inkluderer den dag- og datoindikatorer samt et vanntett rustfritt stålhus klar for dyp ned til 150 meter. 150 meter var ganske så heftig tilbake på syttitallet!
En morsom detalj ved designen: Klokken har fått økenavnet "turtle" (skilpadde), inspirert av formen på kassen som ligner skallet til en sjøskilpadde - dette gir virkelig liv til den maritime følelsen! "Nom Nom!"
Det bør nevnes at selv om standardmodellen har disse egenskapene, kan variasjoner forekomme basert på markedet den opprinnelig ble solgt i. Etter flere tiår siden utgivelsen vil også enhver vintage-modell ha individuelle forskjeller basert på tidligere bruk og vedlikehold.
Alt i alt gir Seiko's 6306-7001 modell fra '76 ikke bare fortiden innpass – men lar oss virkelig verdsette kløktige håndverksmessige evner fra Japan.
En klokke jeg fint kunne ha i samlingen min, om jeg var på jakt etter vintage fra The Land of the Rising Sun.
Bilde sakset fra internettet.
1708062849095.png
 
Seiko 6306-7001 Scubapro 1976 @Fjordseiko
Scubapro 450.jpg

(Bilde fra nettet)

Scubapro – tankene går til Sommer, Sol og Sørland, drøye 40 år tilbake i tid!

Våren 1980 hadde jeg tatt dykkerkurs i løpet av militærtjenesten og på forsommeren handlet jeg meg komplett, brukt dykkerutstyr. Hvite Tauchtechnik doble tanker med ventil, knallblå, litt for kort våtdrakt, orange oppstigningsvest med gul flaske, dybdemåler, maske og føtter fra Scubapro. Tysk og amerikansk kvalitet. Drakt, maske, vest, line og dybdemåler fikk plass i en blå Scubapro bag, som jeg ennå bruker. Nå er den perfekt til badetøy og håndklær på båttur.
IMG_1124(1).JPG
Jeg hadde 3 fantastiske dykkesomre rundt Kristiansand sammen med to kamerater. Vi dykket ikke dypt, men holdt oss helst på dybder ned til ca 15 meter. Jeg hadde ikke dykkerklokke, men på de dybdene var det stort sett ikke noe problem med dekompresjonsstopp ved oppstigning eller begrensing på dykketid. Vi dykket til tanken var tom…

Men, selvsagt, lysten på en robust, vanntett klokke var der jo, og klokkene med Scubapro logo var jo blant de tøffeste, husker det hang reklameplakater for både Scubapro 450 og 500 i butikken der vi fylte luft. Det ble aldri noen dykkerklokke på meg den gang, etter 3-4 år ble det mer eller mindre slutt på dykkingen. Ene kameraten flyttet for å studere videre. Jeg hadde fått jobb og en kone, som nok ikke var så begeistret for dykkingen min. Utstyret ble solgt og videre undervannsaktivitet har siden vært begrenset til fridykking uten drakt.

Det finnes jo en nærmest uendelig rekke av Seiko dykkere, som har vist seg og være ordentlige, robuste klokker til en stort sett rimelig pris. En ok artikkel om Top vintage Seiko divers finnes hos Fratello. Seiko dykkerne har blitt brukt av profesjonelle, både av yrkesdykkere og av militære avdelinger, noe som borger for kvalitet. Men det er ikke mange av dem som er så sjeldne og spesielle som en Seiko 6306-7001 Scubapro.
Seiko lanserte 6306-7001 i 1976, i utgangspunktet som en JDM only. Noen av disse kom med Scubapro logo. Som ofte når det gjelder vintage så ser det ut til å noe usikkert om hvor mange og når Scubapro 450 kom. Men det ser ut til at det ikke finnes så mange av dem fra 7001 modellens første år, 1976. I såfall sitter @Fjordseiko på en trippel sjeldenhet, Seikomodellen 6306-7001, Scubapro og første produksjonsår. Men dette er farlig farvann, det skal finnes mange fake Scubapro 450 der ute. Regner med at @Fjordseiko har gjort sin due dilligence.
Jeg har stor sans for disse Seiko-dykkerne, både 6306, 6309 og kvartsvarianten 7548. De to første har en tung, dominerende putekasse med kraftig skrukrone. 6306 var faktisk Seikos første dykker med skrukrone, slik som 7548 var Seikos første kvarts dykker. Alltid artig å eie en modell som har vært «første» med ett-eller-annet. Felles for alle 3 er den visuelt enkle, veldig lesbare skiven og viserne. Tool watch uten tvil!

Jeg er heller ikke i tvil om at jeg gjerne skulle eid en slik Scubapro 450, kan bytte likt mot min 7548 hver dag som helst!
 
Redigert:
Da var det min tur å bidra i denne klokkestafetten, med @westmouth sin Nomos Glashütte Club Dunkel. Nomos er et merke jeg ikke har så mye kunnskap om fra før, så jeg kommer til å basere bidraget mitt på det øynene mine ser gjennom datavinduet. Det første jeg biter meg merke i er tallene på skiva. Kanskje er det for mye fokus på 3-6-9-skiver, samt fliegere med full tallrekke, og at 2-4-6-8-10-12 undervurdert? Jeg vet jaggu ikke, men jeg begynner å tenke på det når jeg finstuderer skiva på klokka til Westmouth.

Det andre som slår meg er det helpolerte uttrykket, som nok fremhever hairlines mer enn kasser som er hovedsakelig børstet. Hairlines er herlig, og gir klokken masse sjarm i mine øyne. Andre elementer jeg liker er small seconds (mer/oftere synlig logo = topp!), den enkle og kraftige kronen og blååå lume. Nydelig.

Alt i alt er det en pent og enkelt designet klokke som jeg fint kunne ha gått med. Nomos Glashütte er et merke jeg har prøvd å sette meg litt inn i de siste månedene, og denne klokka har bare gjort meg mer nysgjerrig. Kanskje en gang er jeg modig nok til å gå utenom mine vante stier og kjøper meg en Nomos. Hvem vet!

Vis vedlegg 360744
Takk for artig vurdering.
Ja, den har lange, slanke horn. Men, hvem ser ikke to ganger etter en kvinne med lange slanke ben?
Ang Dunkel kontra lys skive - min tanke er at skiven og de sølvaktige viserne fremstår ganske nøytrale, diskrete men distingverte, for å si det sånn. Da kan man enkelt endre det ønskede, helhetlige uttrykket ved å sette på ulike reimer, alt fra fargerike perlon eller nato, tekstil, alligator osv. Tror dette er en klokke som enkelt kan dresses opp eller ned. Det er noe vanskeligere med en skive som allerede har fargede elementer.
 
Da var det min tur å bidra i denne klokkestafetten, med @westmouth sin Nomos Glashütte Club Dunkel. Nomos er et merke jeg ikke har så mye kunnskap om fra før, så jeg kommer til å basere bidraget mitt på det øynene mine ser gjennom datavinduet. Det første jeg biter meg merke i er tallene på skiva. Kanskje er det for mye fokus på 3-6-9-skiver, samt fliegere med full tallrekke, og at 2-4-6-8-10-12 undervurdert? Jeg vet jaggu ikke, men jeg begynner å tenke på det når jeg finstuderer skiva på klokka til Westmouth.

Det andre som slår meg er det helpolerte uttrykket, som nok fremhever hairlines mer enn kasser som er hovedsakelig børstet. Hairlines er herlig, og gir klokken masse sjarm i mine øyne. Andre elementer jeg liker er small seconds (mer/oftere synlig logo = topp!), den enkle og kraftige kronen og blååå lume. Nydelig.

Alt i alt er det en pent og enkelt designet klokke som jeg fint kunne ha gått med. Nomos Glashütte er et merke jeg har prøvd å sette meg litt inn i de siste månedene, og denne klokka har bare gjort meg mer nysgjerrig. Kanskje en gang er jeg modig nok til å gå utenom mine vante stier og kjøper meg en Nomos. Hvem vet!

Vis vedlegg 360744
Den lille sekundviseren gir meg litt vintage følelse, tenk feks lommeur. Samtidig er klokken utseendemessig en slags bror til flere tyske marine klokker. At den har 100m wr betyr at den fint kan være med i sjekta en sommerdag med barnebarna der både bading og krabbefangst kan bli aktuelt. Da gjerne på en frisk perlon reim som tørker fort på armen. Det er ikke lenge siden jeg kjøpte denne, men den er allerede absolutt blant favorittene og klokken som har fått mest armtid de siste ukene.
IMG_1044.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Endelig fredag, og Zilla er tilbake som anmelder. Denne gangen er det en japansk lekkerbisk som skal til pers.

Seiko 6306-7001 er en urmodell som formidler både tidsånd og nyskapning på sin egen unike måte. Utgitt i 1976 av det anerkjente japanske selskapet Seiko, skiller denne dykkerklokken seg ut med sin robusthet og ikoniske design.
Et interessant faktum om Seiko er at selskapet ble grunnlagt helt tilbake i 1881, noe som gjør det til et av de eldste klokkemerkene i verden. Samtidig var Japan faktisk det første landet som introduserte kvartsklokker, et teknologisk fremskritt ledet av nettopp Seiko.
Denne klokken inneholder et automatisk uverk kalt kaliber 6306 - et kaliber som er kjent for sin pålitelighet og presisjon. I tråd med dens hensikt for dykking, inkluderer den dag- og datoindikatorer samt et vanntett rustfritt stålhus klar for dyp ned til 150 meter. 150 meter var ganske så heftig tilbake på syttitallet!
En morsom detalj ved designen: Klokken har fått økenavnet "turtle" (skilpadde), inspirert av formen på kassen som ligner skallet til en sjøskilpadde - dette gir virkelig liv til den maritime følelsen! "Nom Nom!"
Det bør nevnes at selv om standardmodellen har disse egenskapene, kan variasjoner forekomme basert på markedet den opprinnelig ble solgt i. Etter flere tiår siden utgivelsen vil også enhver vintage-modell ha individuelle forskjeller basert på tidligere bruk og vedlikehold.
Alt i alt gir Seiko's 6306-7001 modell fra '76 ikke bare fortiden innpass – men lar oss virkelig verdsette kløktige håndverksmessige evner fra Japan.
En klokke jeg fint kunne ha i samlingen min, om jeg var på jakt etter vintage fra The Land of the Rising Sun.
Bilde sakset fra internettet.
Vis vedlegg 360785

Kjekk anmeldelse.
Jeg anbefaler deg absolutt å anskaffe en gammel turtle, det burde alle hatt.
Dagens beste tips: 6309 turtle er 99,7% identisk til 6306, men betydelig mer edruelig priset.

6306.jpg

Bilde av min andre 6309-7001, bare fordi den er så kul
 
Redigert: