Herlig innlegg/anmeldelse.Seiko 6306-7001 Scubapro 1976 @Fjordseiko
Vis vedlegg 360814
(Bilde fra nettet)
Scubapro – tankene går til Sommer, Sol og Sørland, drøye 40 år tilbake i tid!
Våren 1980 hadde jeg tatt dykkerkurs i løpet av militærtjenesten og på forsommeren handlet jeg meg komplett, brukt dykkerutstyr. Hvite Tauchtechnik doble tanker med ventil, knallblå, litt for kort våtdrakt, orange oppstigningsvest med gul flaske, dybdemåler, maske og føtter fra Scubapro. Tysk og amerikansk kvalitet. Drakt, maske, vest, line og dybdemåler fikk plass i en blå Scubapro bag, som jeg ennå bruker. Nå er den perfekt til badetøy og håndklær på båttur.
Vis vedlegg 360816Jeg hadde 3 fantastiske dykkesomre rundt Kristiansand sammen med to kamerater. Vi dykket ikke dypt, men holdt oss helst på dybder ned til ca 15 meter. Jeg hadde ikke dykkerklokke, men på de dybdene var det stort sett ikke noe problem med dekompresjonsstopp ved oppstigning eller begrensing på dykketid. Vi dykket til tanken var tom…
Men, selvsagt, lysten på en robust, vanntett klokke var der jo, og klokkene med Scubapro logo var jo blant de tøffeste, husker det hang reklameplakater for både Scubapro 450 og 500 i butikken der vi fylte luft. Det ble aldri noen dykkerklokke på meg den gang, etter 3-4 år ble det mer eller mindre slutt på dykkingen. Ene kameraten flyttet for å studere videre. Jeg hadde fått jobb og en kone, som nok ikke var så begeistret for dykkingen min. Utstyret ble solgt og videre undervannsaktivitet har siden vært begrenset til fridykking uten drakt.
Det finnes jo en nærmest uendelig rekke av Seiko dykkere, som har vist seg og være ordentlige, robuste klokker til en stort sett rimelig pris. En ok artikkel om Top vintage Seiko divers finnes hos Fratello. Seiko dykkerne har blitt brukt av profesjonelle, både av yrkesdykkere og av militære avdelinger, noe som borger for kvalitet. Men det er ikke mange av dem som er så sjeldne og spesielle som en Seiko 6306-7001 Scubapro.
Seiko lanserte 6306-7001 i 1976, i utgangspunktet som en JDM only. Noen av disse kom med Scubapro logo. Som ofte når det gjelder vintage så ser det ut til å noe usikkert om hvor mange og når Scubapro 450 kom. Men det ser ut til at det ikke finnes så mange av dem fra 7001 modellens første år, 1976. I såfall sitter @Fjordseiko på en trippel sjeldenhet, Seikomodellen 6306-7001, Scubapro og første produksjonsår. Men dette er farlig farvann, det skal finnes mange fake Scubapro 450 der ute. Regner med at @Fjordseiko har gjort sin due dilligence.
Jeg har stor sans for disse Seiko-dykkerne, både 6306, 6309 og kvartsvarianten 7548. De to første har en tung, dominerende putekasse med kraftig skrukrone. 6306 var faktisk Seikos første dykker med skrukrone, slik som 7548 var Seikos første kvarts dykker. Alltid artig å eie en modell som har vært «første» med ett-eller-annet. Felles for alle 3 er den visuelt enkle, veldig lesbare skiven og viserne. Tool watch uten tvil!
Jeg er heller ikke i tvil om at jeg gjerne skulle eid en slik Scubapro 450, kan bytte likt mot min 7548 hver dag som helst!
Gammel 6309 turtle er kjempetøff. 6306 er bare enda tøffere og scubapro utgaven, ja den er bare noe av det mest bølletøffe som går an å feste på en arm. Det er ganske riktig som du sier at det finnes masse fake der ute spesielt med scubapro logo på. Det henger nok sammen med at prisnivået dessverre multipliseres noen ganger når scubapro blekket er festet på skiven.
Jeg var derfor ganske skeptisk når denne ble anskaffet fra internettet i Japan. Spesielt siden de aller fleste bekreftede scubapro 450 eksemplarene ble produsert i 1978 og 1979. Likevel bildene såg bra ut og gleden var stor når klokken var i hende og viste seg å være ekte vare.
Hvor mange som er produsert finnes ikke eksakte tall på, men noen kilder påstår at det ble produsert 1000 stk i 1978 og 1000stk i 1979. Hvor mange som ble produsert før og etter er det meget lite info om. Klokkene kunne utelukkende bestilles fra scubapro sine postordre kataloger.
Mitt eksemplar må ha seg en liten tur til klokkedoktoren, men deleurverk samt ymse pakninger og glass er anskaffet.
Prisen.. nei den gidder jeg ikke prate om, men se hvor tøff den er.
-liten rettelse på Westmouth. 6215-7000 var nok det første seiko dykkeruret med skrukrone. 6306 var først for 150m utgavene.
-Ble litt misunnelig på den dykkebagen din. Den var helt sjef.