Klokketips til nybegynner!

Medlem
7. sep. 2022
Innlegg
9
Sted
Vormedal
Jeg er Ny her på klokke fronten og jeg er på jakt etter min første "skikkelig" klokke.
Trenger tips og liker disse to veldig godt men jeg er usikker på kvalitet på disse to merkene og hvilken en får mest for pengene for(kvalitet)!?

Liker denne veldig godt:


Eller denne(til samme pris som Longinesen over her)


Er også åpen for andre tips.. som SEIKO… el.
budsjett fra 5000-20 000,-

På forhånd takk!
 
Velkommen!

Ville dratt i butikken og prøvd begge. Er litt forskjellig størrelse på de, så da vil du fort finne ut om du liker klokker mellom 41 og 43mm eller om du foretrekker litt mindre (eller evt. enda større):)

Lagde nylig en liste til en venn av meg med samme spørsmål, så limer den inn under her.
Han ønsket seg også sort skive og lenke.


Longines Legend Diver (41mm)
Nypris 24.700 kr på mesh-lenke

Longines Spirit (40mm)
Nypris 21.800 kr på lenke

Sinn 104 St Sa (41mm)
Nypris 19.270 kr på lenke

Seiko SPB143 (40mm)
Fås i ulike farger på lenke (denne referansen er den sorte/grå)
Kan fås ned i 10-12.000 kr brukt
Nypris 14.998 kr
Link til artikler som viser litt hvordan den kan dresses opp/ned:
https://www.hodinkee.com/articles/i...ko-prospex-spb143-by-answering-your-questions
https://www.hodinkee.com/articles/seiko-prospex-spb143-a-week-on-the-wrist-review

Doxa Sub 200 Sharkhunter (navnet på den med sort skive) (42mm)
Finnes i mange farger
Nypris 11.490 kr

Certina DS PH200M (43 mm)
Nypris 8390 kr på mesh-lenke og medfølgende nato-stropp

Hamilton Khaki Field Mechanical (38mm eller 42mm)
Fås på lenke og med enten sort eller hvit skive
Ca. nypris 7000 kr (mulig du ikke får den ny her til lands og må legge på MVA)

Tissot PRX Powermatic 80 (40mm)
Fås i flere farger på skiven og kommer på lenke
Finnes også i en quartz (batteri) utgave til en rimeligere pris
Nypris 6900 kr


Hvis du ønsker å bevege deg opp mot 30.000 kr, så ville jeg tatt en titt på Tudor sine modeller.


Tidssonens podcast diskuterer klokker i dette prissegmentet i flere episoder, så mer å hente der også :)
(https://www.tidssonen.no/emner/klokkelandslaget/)
 
Jeg synes Kraken svarer godt her!
Viktigste å ta med seg videre er å prøve litt klokker på armen først! Noen mm i forskjell uttaler seg ofte større på armen en man skulle tro.
Ellers ville jeg også serr på Oris, de har mye kult og gjør mye riktig i min menig. Divers sixtyfive serien er slanke, pene og vintage inspirert. Aquis serien er også skikkelig tøffe, men litt mer moderne. De bærer gjerne litt mer kompakt en størrelsen skulle tilsi.
Utover det, så ville jeg anbefale deg å følge med på kjøp og salg tråden her inne. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe nytt når du skal kjøpe første klokke. Mye å spare brukt, og stadig klokker som knapt har vært brukt før de ender på salg.
Avslutningsvis, selvom budsjettet ditt i klokkesammeheng ikke er veldig stort, så er der rent objektivt sett mye penger! Vær tålmodig, let litt rundt og prøv klokker. Kjøp det som føles rett for deg
 
Velkommen!

Ville dratt i butikken og prøvd begge. Er litt forskjellig størrelse på de, så da vil du fort finne ut om du liker klokker mellom 41 og 43mm eller om du foretrekker litt mindre (eller evt. enda større):)

Lagde nylig en liste til en venn av meg med samme spørsmål, så limer den inn under her.
Han ønsket seg også sort skive og lenke.


Longines Legend Diver (41mm)
Nypris 24.700 kr på mesh-lenke

Longines Spirit (40mm)
Nypris 21.800 kr på lenke

Sinn 104 St Sa (41mm)
Nypris 19.270 kr på lenke

Seiko SPB143 (40mm)
Fås i ulike farger på lenke (denne referansen er den sorte/grå)
Kan fås ned i 10-12.000 kr brukt
Nypris 14.998 kr
Link til artikler som viser litt hvordan den kan dresses opp/ned:
https://www.hodinkee.com/articles/i...ko-prospex-spb143-by-answering-your-questions
https://www.hodinkee.com/articles/seiko-prospex-spb143-a-week-on-the-wrist-review

Doxa Sub 200 Sharkhunter (navnet på den med sort skive) (42mm)
Finnes i mange farger
Nypris 11.490 kr

Certina DS PH200M (43 mm)
Nypris 8390 kr på mesh-lenke og medfølgende nato-stropp

Hamilton Khaki Field Mechanical (38mm eller 42mm)
Fås på lenke og med enten sort eller hvit skive
Ca. nypris 7000 kr (mulig du ikke får den ny her til lands og må legge på MVA)

Tissot PRX Powermatic 80 (40mm)
Fås i flere farger på skiven og kommer på lenke
Finnes også i en quartz (batteri) utgave til en rimeligere pris
Nypris 6900 kr


Hvis du ønsker å bevege deg opp mot 30.000 kr, så ville jeg tatt en titt på Tudor sine modeller.


Tidssonens podcast diskuterer klokker i dette prissegmentet i flere episoder, så mer å hente der også :)
(https://www.tidssonen.no/emner/klokkelandslaget/)

Takker så mye for tilbakemelding og tips hva tenker du om Longins vs TAG Heuer i kvalitet da?
 
Jeg synes Kraken svarer godt her!
Viktigste å ta med seg videre er å prøve litt klokker på armen først! Noen mm i forskjell uttaler seg ofte større på armen en man skulle tro.
Ellers ville jeg også serr på Oris, de har mye kult og gjør mye riktig i min menig. Divers sixtyfive serien er slanke, pene og vintage inspirert. Aquis serien er også skikkelig tøffe, men litt mer moderne. De bærer gjerne litt mer kompakt en størrelsen skulle tilsi.
Utover det, så ville jeg anbefale deg å følge med på kjøp og salg tråden her inne. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe nytt når du skal kjøpe første klokke. Mye å spare brukt, og stadig klokker som knapt har vært brukt før de ender på salg.
Avslutningsvis, selvom budsjettet ditt i klokkesammeheng ikke er veldig stort, så er der rent objektivt sett mye penger! Vær tålmodig, let litt rundt og prøv klokker. Kjøp det som føles rett for deg

Takker for svar og gode tips!
 
Hadde jeg vært ny i gamet i dag hadde jeg startet med å kjøpe meg en pent brukt klokke på Finn for å finne ut av hva jeg liker i en klokke. Du kan ta utgangspunkt i listen til @Kraken. Dette er klokker som er relativt lette å omsette. Som nevnt over har en millimeter her og en millimeter der mye å si for hvordan klokken oppleves på hånden. Du vil nesten garantert bomme på ditt første kjøp. Starter du rolig med en brukt så minimerer du da tapet om du finner ut at det er noe annet du ser etter i en klokke. Jeg ville i hvert fall ventet med å bruke 20 000 på en splitter ny klokke i butikken som første kjøp. Denne kan du kjøpe på et senere tidspunkt når du vet mer om hva du vil ha. Da er sjansene større for at dette blir en klokke du beholder livet ut. Jeg angrer selv på at jeg bare kjøpte en tilfeldig og dyr klokke som første kjøp. Den ble solgt relativt raskt og jeg står uten den "første klokken" i klokkeboksen.
 
Dette er longines-klokka jeg vier et ekstra blikk når jeg går forbi utstillingsvinduet

1662560372823.png
 
Ingen erfaringer med denne selv, men tror du er inne på noe her. Mange som har startet klokkereisen med en Sumo.
 
Prøvde denne i dag og likte den! Stor men passet fint syntes jeg..!?
[...]
Noen som erfaringer med denne?

Har eid en sånn, den gamle versjonen med hardlexglass.
Den satt helt ekstremt godt på mitt relativt spinkle håndledd, mye bedre enn enkelte mindre klokker.
Den var også latterlig presis, type +/- 2 sekunder.

Flippet den ene og alene fordi jeg var for feig til å bruke en klokke uten safirglass (noe jeg har vent meg til i ettertid), og det er jo ikke et problem med den nye versjonen der.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lars Ove 71
Har eid en sånn, den gamle versjonen med hardlexglass.
Den satt helt ekstremt godt på mitt relativt spinkle håndledd, mye bedre enn enkelte mindre klokker.
Den var også latterlig presis, type +/- 2 sekunder.

Flippet den ene og alene fordi jeg var for feig til å bruke en klokke uten safirglass (noe jeg har vent meg til i ettertid), og det er jo ikke et problem med den nye versjonen der.

Takk for tilbakemelding :)
 
Hei igjen:)

Prøvde denne i dag og likte den! Stor men passet fint syntes jeg..!?

Noen som erfaringer med denne?

Vis vedlegg 304191

Har hatt denne og Pepsi varianten selv, og var veldig fornøyd med begge to. Ekstremt anvendelig klokke, som jeg solgte ene og alene for å oppgradere til MM300.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lars Ove 71
Grattis. Meget godt valg av første klokke det der. Om du blir en "one watch guy" så har du en skikkelig beater som passer til så og si alt. Blir du bitt av basillen som resten av oss og etter hvert utvider klokkesamlingen så tror jeg du vil vende tilbake til denne med jevne mellomrom og sette pris på at dette var den første skikkelige klokken din.