Klokketvist

Status
Stengt for ytterligere svar.

Andreaskh

UTESTENGT
Medlem
6. juli 2013
Sted
Oslo, Nordstrand
Ønsker innspill angående en handel, da motpart ikke svarer for seg over SMS.

Til saken: jeg fikk inn en vintage Tissot PR 516 som en av to klokker i en byttehandel, hvor det viser seg at andre gangen jeg brukte den og stilte den nøyaktig etter Justervesenets klokke, sakket 3 minutter over en 6 timers periode. Jeg tok dette opp med @C77 som mente han var generøs ved å overhale klokken, men jeg fikk inntrykk av at han ville jeg skulle uten sikkerhet gi fra meg klokken for serving, og svarte jeg trengte en sikkerhet i mellomtiden. Dette tok @C77 negativt, og svarte at tilbudet sto ikke fremdeles ved lag og har ikke svart siden. Til info ble jeg fortalt f2f av @C77 at klokken antok han var nyservet, da den hadde fint opptrekk, men hadde ikke dokumentasjon på dette. Han oppgir også i følgende salgsannonse:

https://www.tidssonen.no/forum/threads/vintage-tissot-prs-516.48597/ - at klokken er i veldig fin stand, noe som tydeligvis ikke stemmer for urverket.

Utifra hva jeg har skjønt har jeg egentlig rett til å heve kjøpet, ref kjøpsloven, da klokken ikke er som den ble beskrevet i byttehandelen, og det er rimelig å anta man forventer en fungerende klokke (3 min avvik over 6 t er ikke fungerende) når man betaler 3900 i bytteverdi. Altså jeg trengte egentlig ikke å akseptere at klokken skal bli servet, da det er til bry for meg og et resultat av manglende beskrivelse av urets tilstand.

Dersom han ikke svarer for seg, vil jeg gå til forbrukerrådet og ta det der. Er det noen som har måttet gå så langt tidligere for å få løst opp i kjøpsproblemer? Andre råd og innspill tas med takk, evt. oppfordringer til tidligere eier om å gjøre opp for seg tas også med stor hjelp.

Kjedelig sak for begge parter.

Når du kjøper en 50 år gammel klokke så må du regne med at uret må ha service hvis det ikke er angitt spesifikt om dette i annonsen. En antagelse er ikke godt nok. Her burde du kanskje spurt konkret. At et ur er i god stand driver verdien i stor grad og i den forbindelse regnes "stand" som tilstand på skive (kanskje det viktigste), kasse, bezel osv. Dette går på klokkens tilstand og kan ikke reverseres uten å bytte delene -noe som direkte påvirker verdien negativt. Da er klokken ikke lengre helt original, bare tidsriktig.

Urverket kan tas service på uten å kompromittere urets originalitet og dermed urets verdi.
Klokken du virker til virker å være i fin stand.

Det er flere tråder både her inne og på andre internasjonale forum og konsensusen er alltid at ved kjøp av vintage ur må du alltid regne med service er en del av kostnaden -hvis ikke så er det bare en bonus.

Vintage ur er noe faenskap selv om det er gøy. Heldigvis sitter det et nokså kjent ETA verk i denne og det flere urmakere i Norge med god deletilgang som kan ta service på det.

Vet ikke om jeg har forstått det riktig, men da du konfronterte han med problemstillingen, så tilbød han å ta klokken tilbake og overhale klokken for deg?

Hadde det vært meg, så ville jeg da takket for gesten og sendt klokken til han. Dette forumet er basert mye på tillit, så om vedkommende har hatt handler her tildligere og nevnt i gg tråden, så hadde det helt sikkert ordnet seg. At han setter seg på bakbeina når du skal ha sikkerhet i mellomtiden skjønner jeg, da du krever noe når han prøver å rydde opp for seg. Å trekke inn forbrukerrådet i slike saker blir å trekke strikken litt langt.

Jeg ville kontaktet han igjen og sagt at du aksepterer forslaget hans (om jeg har lest din tråd riktig) og beklage at du har gått ut med nicket hans i åpent fora. Dette er ikke greit og kan ødelegge mye for han senere på dette forumet.

Har handlet av @C77 to ganger. Veldig ryddige kjøp begge gangene og absolutt en GG. Tilbyr han en service så skjønner ikke jeg hvorfor man ikke aksepterer tilbudet uten snakk? Han er å finne flere ganger i gg tråden. Ikke helt ryddig oppførsel å oute noen på denne måten syns jeg.

Hei
Takk for konstruktive innspill!
Hadde ingen ønsker om å ende opp her, men denne gangen måtte det stå til. Jeg kunne sagt mye om denne «handelen», men holder meg til den ene uenigheten @Andreaskh har luftet.
Jeg har altså tllbudt meg å ta en 45 år gammel Tissot tilbake for full overhaling da det viste seg at den hadde dårlig gangreserve og var unøyaktig. Det provoserte tydelig @Andreaskh at han ikke fikk penger og han sa det var helt uaktuelt å la meg serve klokka med mindre han fikk 4000kr av meg i mens klokka var på verkstedet!? Dette kom på toppen av flere ugreie uttalelser/beskyldninger og jeg fikk nok!
Trusler om outing på forum og Forbrukerrådet burde vært unødvendig, Vi hadde vært i mål med sunt bondevett og folkeskikk. Sånn ble det ikke denne gangen..

Har handlet både dyrere , og rimeligere klokker med @C77 uten å hatt noen som helst problemer tidligere.
Som nevnt over her så er jeg enig med resten; hvorfor tok du ikke det tilbudet?
Jeg er helt enig med den «outede parten» om de 4000kr. Slik jeg oppfatter @C77 så har han villet «rydde opp» i denne tvisten. Selv om jeg er av samme oppfatning som annen bruker over at når det gjelder vintage så kan mye rart skje. Jeg selv har solgt en klokke som gikk som ei kule hos meg, og viste seg ikke gikk da den ankom mottaker. Det løste vi helt fint med ar han sendte den i retur, og jeg tok den med til urmaker som bare strammet en skrue i verket, så var alt 100% igjen. 4 dager etter hadde kjøperen klokken på armen igjen, og ingen problemer. Urmakeren tok en hundrelapp for jobben. Det ble ikke en sak/tvist en gang. Bare god stemning.
Syntes dette virker alt for drastisk, og «oute» folk på denne måten.
«Slapp a, og pust litt med magan» ;)
P.S. PR516, er dødstøff da!

Hei
Takk for konstruktive innspill!
Hadde ingen ønsker om å ende opp her, men denne gangen måtte det stå til. Jeg kunne sagt mye om denne «handelen», men holder meg til den ene uenigheten @Andreaskh har luftet.
Jeg har altså tllbudt meg å ta en 45 år gammel Tissot tilbake for full overhaling da det viste seg at den hadde dårlig gangreserve og var unøyaktig. Det provoserte tydelig @Andreaskh at han ikke fikk penger og han sa det var helt uaktuelt å la meg serve klokka med mindre han fikk 4000kr av meg i mens klokka var på verkstedet!? Dette kom på toppen av flere ugreie uttalelser/beskyldninger og jeg fikk nok!
Trusler om outing på forum og Forbrukerrådet burde vært unødvendig, Vi hadde vært i mål med sunt bondevett og folkeskikk. Sånn ble det ikke denne gangen..

Dette er jo ikke slik saken faktisk var. Jeg sa 3500 i sikkerhet, som du skulle få når service var gjort. Du fremmer det slik at jeg har bedt om både full service og 4000 kr, som er helt usant. Jeg har sms-meldinger på dette. Råder deg til å omformulere innlegget ditt.

Har handlet både dyrere , og rimeligere klokker med @C77 uten å hatt noen som helst problemer tidligere.
Som nevnt over her så er jeg enig med resten; hvorfor tok du ikke det tilbudet?
Jeg er helt enig med den «outede parten» om de 4000kr. Slik jeg oppfatter @C77 så har han villet «rydde opp» i denne tvisten. Selv om jeg er av samme oppfatning som annen bruker over at når det gjelder vintage så kan mye rart skje. Jeg selv har solgt en klokke som gikk som ei kule hos meg, og viste seg ikke gikk da den ankom mottaker. Det løste vi helt fint med ar han sendte den i retur, og jeg tok den med til urmaker som bare strammet en skrue i verket, så var alt 100% igjen. 4 dager etter hadde kjøperen klokken på armen igjen, og ingen problemer. Urmakeren tok en hundrelapp for jobben. Det ble ikke en sak/tvist en gang. Bare god stemning.
Syntes dette virker alt for drastisk, og «oute» folk på denne måten.
«Slapp a, og pust litt med magan» ;)
P.S. PR516, er dødstøff da!

Han har allerede sagt at tilbudet ikke er lenger, hjelper ikke meg med solskinnshistorier når selger tar seg sin fulle rett til å trekke tilbudet.

Er godt nede i vinflasken for kvelden, så nøyer meg med en liten "juss fra husken".

Slik jeg ser det foreligger det mest sannsynlig mangel jf. Kjøpsloven. Ja, det er et gammelt ur - men med mindre annet er opplyst må man anta at klokken fungerer slik en klokke "vanligvis" fungerer. Dette kan riktignok problematiseres mtp. "sedvane" kan sies å være at man alltid må regne med å ta service på vintage ur. Kan mao sies å være en form for spesifikk bransjepraksis. Gidder ikke gå videre inn i denne problemstillingen nå, men verdt en titt for @C77 dersom denne saken tas videre.

Om man forutsetter eksistensen av en mangel er det både raust og riktig av @C77 å tilby retting(service). Se Kjøpslov § 30. Retting av varen vil ofte være det minst inngripende tiltak, spesielt med tanke på vern av selger. Uten gode grunner kan ikke kjøper "velge og vrake" i alternativer til dette. Det kan neppe sies å være en for tung byrde å sende fra seg uret i en uke eller to, spesielt i lys av tidligere nevnte "bransjepraksis" som også ville skapt et slik behov for gi fra seg uret en periode. Trådstarter har vel heller ikke noe krav på sikkerhet i mellomtiden så vidt jeg husker. Gi en seriøs beklagelse her på åpent forum, så kanskje @C77 vil være så raus å gi deg samme tilbud på nytt.

Har handlet av @C77 to ganger. Veldig ryddige kjøp begge gangene og absolutt en GG. Tilbyr han en service så skjønner ikke jeg hvorfor man ikke aksepterer tilbudet uten snakk? Han er å finne flere ganger i gg tråden. Ikke helt ryddig oppførsel å oute noen på denne måten syns jeg.

Hvordan hjelper det, når han ignorer alle forsøk på dannet telefonsamtale? Du kan si hva du vil, men hjelper nada når selger setter seg vrang.

Jeg har gitt uttrykk til selger nå for at jeg ønsker opprinnelig tilbud om service, men om han ikke velger følge opp dette har jeg ikke annet valg enn å kontakte forbrukerrådet. Jeg har meldinger som understøtter en sak hos forbrukerrådet, og deres meninger hjelper meg nada om ikke opprinnelig selger ønsker å gjøre opp for seg. My2cents

Screenshot_20180210-203853.jpg

• Liker
Reaksjoner: ArthurF og Preacher
Jeg har gitt uttrykk til selger nå for at jeg ønsker opprinnelig tilbud om service, men om han ikke velger følge opp dette har jeg ikke annet valg enn å kontakte forbrukerrådet. Jeg har meldinger som understøtter en sak hos forbrukerrådet, og deres meninger hjelper meg nada om ikke opprinnelig selger ønsker å gjøre opp for seg. My2cents

Om du ikke ønsker ulike syn på saken, hvorfor lager du en tråd? Kun for å spre kvalme og skade en annens rennomé?

Som du ser at mitt forrige innlegg er jeg faktisk ikke så sikker på at du har jussen i din favør.

Utgangspunktet med enhver avtale, er at den skal holdes slik den inngått. Dette er viktig å ha i bakhode.

Videre har jeg også påpekt at du kan møte problemer vedr. bransjepraksis men siden jeg ikke gidder å drøfte det særlig så går vi for den lette versjonen der vi slår fast at joda det foreligger en mangel.

Når det foreligger mangel har du da rett til å gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser. Her kan man dra nytte av en personlig favoritt av et sitat: "man skyter ikke spurv med kanon". Med andre ord så velger man ikke det mest inngripende tiltaket, dersom samme mål kan nås ved lempeligere midler. Når det her både finnes lempeligere midler enn heving - nemlig retting, samtidig som retting vil sørge for at den tungtveiende hovedregelen om at "avtaler skal holdes". At du avslo retting, er faktisk ikke selger sitt problem. Du kan nok få medhold i opprettholdelsen av tilbudet om retting, men neppe noe mer da du jo ikke kan settes i en sterke rettsstilling kun fordi du var vrang og sa nei i første omgang.

Hvordan hjelper det, når han ignorer alle forsøk på dannet telefonsamtale? Du kan si hva du vil, men hjelper nada når selger setter seg vrang.
Er det slik som beskrevet i ditt første innlegg så har vel selger "satt seg vrang" av en i mine øyne god grunn. Synes å tilby seg å serve en allerede solgt klokke i første omgang er veldig imøtekommende.
Ikke min sak, men virker som at flere med meg ikke synes du har en veldig god grunn til å klage på håndteringen fra @C77 i denne saken. Som nevnt, prøv å legg deg flat så kanskje du kan ende opp med en nyservet flott klokke ? Im out !

Hva med å være litt mer ydmyk og imøtekommende, kanskje det hadde hjulpet deg @Andreaskh ? Har flere ganger reagert på måten du svarer på i forskjellige tråder her på forumet, og det har til og med blitt påpekt av sjefen sjøl her inne. Dårlig stil å legge ut en slik tråd når selger har prøvd å ordne opp.

Herregud, er vel ikke snakk om mere penger en enkelte bruker på puben en lørdags kveld. Ta klokka tilbake og bli ferdig med det, og alle blir glade og fornøyd.:)

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Status
Stengt for ytterligere svar.