Ønsker innspill angående en handel, da motpart ikke svarer for seg over SMS.
Til saken: jeg fikk inn en vintage Tissot PR 516 som en av to klokker i en byttehandel, hvor det viser seg at andre gangen jeg brukte den og stilte den nøyaktig etter Justervesenets klokke, sakket 3 minutter over en 6 timers periode. Jeg tok dette opp med @C77 som mente han var generøs ved å overhale klokken, men jeg fikk inntrykk av at han ville jeg skulle uten sikkerhet gi fra meg klokken for serving, og svarte jeg trengte en sikkerhet i mellomtiden. Dette tok @C77 negativt, og svarte at tilbudet sto ikke fremdeles ved lag og har ikke svart siden. Til info ble jeg fortalt f2f av @C77 at klokken antok han var nyservet, da den hadde fint opptrekk, men hadde ikke dokumentasjon på dette. Han oppgir også i følgende salgsannonse:
https://www.tidssonen.no/forum/threads/vintage-tissot-prs-516.48597/ - at klokken er i veldig fin stand, noe som tydeligvis ikke stemmer for urverket.
Utifra hva jeg har skjønt har jeg egentlig rett til å heve kjøpet, ref kjøpsloven, da klokken ikke er som den ble beskrevet i byttehandelen, og det er rimelig å anta man forventer en fungerende klokke (3 min avvik over 6 t er ikke fungerende) når man betaler 3900 i bytteverdi. Altså jeg trengte egentlig ikke å akseptere at klokken skal bli servet, da det er til bry for meg og et resultat av manglende beskrivelse av urets tilstand.
Dersom han ikke svarer for seg, vil jeg gå til forbrukerrådet og ta det der. Er det noen som har måttet gå så langt tidligere for å få løst opp i kjøpsproblemer? Andre råd og innspill tas med takk, evt. oppfordringer til tidligere eier om å gjøre opp for seg tas også med stor hjelp.
Til saken: jeg fikk inn en vintage Tissot PR 516 som en av to klokker i en byttehandel, hvor det viser seg at andre gangen jeg brukte den og stilte den nøyaktig etter Justervesenets klokke, sakket 3 minutter over en 6 timers periode. Jeg tok dette opp med @C77 som mente han var generøs ved å overhale klokken, men jeg fikk inntrykk av at han ville jeg skulle uten sikkerhet gi fra meg klokken for serving, og svarte jeg trengte en sikkerhet i mellomtiden. Dette tok @C77 negativt, og svarte at tilbudet sto ikke fremdeles ved lag og har ikke svart siden. Til info ble jeg fortalt f2f av @C77 at klokken antok han var nyservet, da den hadde fint opptrekk, men hadde ikke dokumentasjon på dette. Han oppgir også i følgende salgsannonse:
https://www.tidssonen.no/forum/threads/vintage-tissot-prs-516.48597/ - at klokken er i veldig fin stand, noe som tydeligvis ikke stemmer for urverket.
Utifra hva jeg har skjønt har jeg egentlig rett til å heve kjøpet, ref kjøpsloven, da klokken ikke er som den ble beskrevet i byttehandelen, og det er rimelig å anta man forventer en fungerende klokke (3 min avvik over 6 t er ikke fungerende) når man betaler 3900 i bytteverdi. Altså jeg trengte egentlig ikke å akseptere at klokken skal bli servet, da det er til bry for meg og et resultat av manglende beskrivelse av urets tilstand.
Dersom han ikke svarer for seg, vil jeg gå til forbrukerrådet og ta det der. Er det noen som har måttet gå så langt tidligere for å få løst opp i kjøpsproblemer? Andre råd og innspill tas med takk, evt. oppfordringer til tidligere eier om å gjøre opp for seg tas også med stor hjelp.