Knust passasjer rute

Medlem
9. juni 2011
Har selvfølgelig hatt innbrud i bilen som har stått inne i felles garasje.... Uansett, vet noen her inne hva en slik rute koster å få byttet og om det lønner seg å droppe å ta det på forsikringen? Eller spiser ikke en sånn sak opp bonusen?

Opplevde det samme for par år siden. Jeg takserte skaden og hvis jeg ikke husker feil kom det på ca 5000,- Siden egen andel på forsikringen min var 4000,- valgte jeg å fikse det selv. Jeg ringte forsikringselskapet (igjen) og sa at det ikke blir noe forsikringsak av det og at jeg skulle ordne det selv. So far so god.
Jeg bestillte ny rute og da vi (det var en venn av meg som hadde litt greie på biler som anbefalte meg det og han skulle hjelpe til) skulle fikse det fikk vi en overraskelse. Den mekanismen eller hva det enn heter som heiser ruta (beklager min jalla norsk) lå strødd i bunnen av døra og det var noen deler som gikk i stikker. De var rett og slett knekt. Jeg tipper at det er en slags spenning der som opsto da glasset ble knust.
De delene kan ikke bestilles separat, kun hele mekanismen og den koster halve bilen.
I all den frustrasjon satte vi en trekloss som holder ruta po plass og det var det jeg orket. Den sitter der enda. Selvfølgelig det går ikke å heise ruta.
Det som er irriterende er da bilen ble taksert åpnet de ikke noe som helst. Det bare kikket på skaden og det var det hele.(hadde også en liten bulk på konsolen fordi det ble brukt stein for å knuse det)
Jeg hadde (og har fortsatt) en Audi A4. Hvet ikke hvordan er det i din bil men var obs på det når du takserer skaden eller i hvert fall få noen som virkelig har greie på biler til å se på det.
Lykke til.

Takker! Det er en range rover sport, blir nok en tur til forhandleren på mandag og prat med forsikringsselskapet, men greit å få litt overblikk så man ikke grubler for mye på det over helgen. Takk igjen Agassiz. Noen som vet om dette går på bonus poengene?

Jeg har opplevd dette noen ganger. Mener å huske at så lenge det kun er ruten som skal byttes/kreves erstatning for regnes dette som en vanlig glasskade, hvilket betyr lav egenandel og ikke bonustap...

Altså, innbruddsskade lar du forsikringen ordne opp i. Det er ikke en bonusreduserende skade så lenge du har en politianmeldelse på forholdet og de fleste selskaper har ingen egenandel om du har FG godkjent alarm (fabrikkmontert alarm som automatisk skrur seg på når du låser bilen er også godkjent...).

Dette går helt fint, er bare en ubeleilighet i og med at du må ta bilen til glassjappa for å fikse det hele, om det er noe tull med mekanismen vil dette bli håndtert av forsikringen det også.

Anmeld forholdet til politiet hvor du lister opp hva som er stjålet, f.eks en CD om de ikke tok noe mer, men de må jo ha tatt noe ellers er dette bare hærverk og det dekkes jo ikke.. Selv ikke tyver er så kjipe at de ikke stjeler noe etter å ha brutt seg inn nettopp pga dette.

Du kan ringe forsikringen din umiddelbart og forklare hva som har skjedd, det er forresten nesten alltid en god idé å ringe dem ved skader eller uhell, de kan forklare og hjelpe og så kan du vurdere hvorvidt de skal dekke noe overhodet.

Prøv å få med noe om rengjøring av glasset også. En kompis av meg støvsuget glass fra bilen sin et halvt år etter at han fikk ruten sin knust.

Forsåvidt ett artig innbrudd han hadde, tyven stjal en gammel gps og en HTC billader. Samtidig glemte han igjen 3000 kroner i kontanter og narkotika for ca 15 000,-. :D

...

Anmeld forholdet til politiet hvor du lister opp hva som er stjålet, f.eks en CD om de ikke tok noe mer, men de må jo ha tatt noe ellers er dette bare hærverk og det dekkes jo ikke.. Selv ikke tyver er så kjipe at de ikke stjeler noe etter å ha brutt seg inn nettopp pga dette.

...

Jeg hadde innbrudd i bilen/hærverk. De knuste sideruta og ålte seg inn i bilen. Dro ut alle cd´ene, parkeringspengene som lå i midtkonsollen (under lokk), etc, etc, men stjal ikke en dritt. Merkelig nok tok de ikke bilen ved siden av, som hadde GPS i vinduet...

Jeg tok det på glasskade og betalte ingenting i egenandel. Dessverre viste det seg senere at det også var andre skader i bilen, men dette fikk jeg ikke dekket, da jeg hadde meldt det som en glasskade. Hadde jeg meldt det som innbrudd, så ville det ha kostet meg noen kroner i egenandel, men jeg hadde sluppet å betale 6000 kroner for nytt sidepanel i førerdøren.

Prøv å få med noe om rengjøring av glasset også. En kompis av meg støvsuget glass fra bilen sin et halvt år etter at han fikk ruten sin knust.

Forsåvidt ett artig innbrudd han hadde, tyven stjal en gammel gps og en HTC billader. Samtidig glemte han igjen 3000 kroner i kontanter og narkotika for ca 15 000,-. :D

Sååå... Det var den historien kompisen din serverte til politiet da de ankom? At tyven måtte ha glemt narkotikaen i bilen... Hmm... :p

Tusen takk for god info!

Var ikke mye å stjele bortsett fra en 15/30 kroner i smått, men det er rotet noe veldig etter ting i hanskerommet bla.

Hehe morsom historie han kompisen din hadde rousp!

Takk igjen alle sammen for tilbake meldinger!

Flaks at du mangler litt småpenger; det er nok for at dette er et tyveri.

Som Jayeff er inne på over her, ting er veldig mye kjipere som glasskade om det dukker opp andre problemer i ettertid (som det kan gjøre).

Da er bilen på verksted som er nabobygget til en viss klokkeprodusents hovedkontor

rolexbygg.jpg

Takk igjen

Ikke bonusberørende, helt korrekt

Alt som faller inn under delkaskodelen av en forsikring, er ikke bonusberørende. Dvs: brann, tyveri, veihjelp og glass. Så tenker du sikkert: jeg har jo ikke delkasko, jeg har kasko jeg?
Ja, det har du. Kasko pluss delkasko. Man har begge deler når man har kasko, kasko er tillegg for vognskade.

Tilleggsinfo: skyld er (i motsetning til vanlig oppfatning) ikke avgjørende for bonustap. Foretar selskapet en utbetaling over kasko eller ansvar, så berører det bonusen. Eksempel: du kommer til bilen etter fem timer på ikea og trodde at nå kan ikke livet bli stort verre. Bilen er derimot bulket, og ingen gjerningsmann er å se og ingen melder seg i etterkant. Du får en utbetaling på din egen kasko istedet for motpartens ansvarsforsikring som det burde ha vært gjort, og får bonustap helt uten skyld.

For spesielt interesserte :D

ChristianN
Og det over er hvorfor 911en står relativt trygt parkert innlåst i leid garasje .

Det gjør min og, men riktignok i parkeringshus. Det har videokamera og alt av fancy saker som viser det som ser ut til å være organisert barn knuse og stjele. I følge parkeringshuset er dette vistnok gjennomreisene som sender sine papirløse barn til å gjøre kriminelle handlinger og siden det ikke er avorlig nok kan ikke politiet gjøre noe med det. Dette er riktignok i Geneve, men forstår at slike "organiseringer" er ett økende problem i Norge og.

Moralen er: Ikke la klokken bli liggende igjen i bilen!

BTW Som ny her på på forumet må jeg bare si at dette er ett veldig hyggelig sted å være og kunskap om så mangt må en jo si!

Dette problemet ser vi i Norge også. Heldigvis blir mange av barna plukket opp av barnevernet. Men ikke la dette blir til en debatt vi ikke ønsker.

Fikk du tilbake bilen din i god stand?

Nei ingen debatt, men det tok meg helt på senga at det ikke var trygt i overvåket parkeringshus så nå står hanskerom og alt åpent for fult innsyn og bilen er helt tom for det som måtte være av interesse.

Takk, bilen er tilbake, men som flere har nevnt finner jeg fortsatt glasskår