Kombinert vaskemaskin/tørk – noe å satse på?

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Sted
Fredrikstad
Hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøp separat vaskemaskin og tørketrommel, men merker at jeg helst ønsker å slippe vaskesøyle på det som i utgangspunktet ikke er verdens største bad.

Har alltid hørt mye negativt om maskiner med kombinert vask/tørk, men lurer nå på om utviklingen kanskje har gått litt videre(?).

Noen erfaringer med moderne maskiner av denne typen?

Det kan kanskje være verdt å nevne at jeg ikke liker å tørke større klesplagg i maskin, men kommer til å tørke undertøy, håndkler og sengetøy. Som enslig er det ikke snakk om at tørkefunksjonen kommer til å bli kjørt så veldig ofte.

Hvis du ikke er veldig avhengig av tørketrommel (selv om det er kjekt) ville jeg kanskje spedd på et par lapper ekstra på en stillegående vaskemaskin. Det er utrolig behaglig. Kusinen min kjøpte kombinert for litt siden og hun er meget fornøyd, sier at både vask og tørk er bedre enn på de gamle kombimaskinene så utvikling er det nok ja. Eventuellt øke budsjettet enda litt å kjøpe ny sub istede... ;) Hehe

Min gamle Bosch kombi fungerte utmerket helt til familien vokste og samboeren min sprengte kapasiteten, den gidde til slutt opp og ble byttet ut etter fem-seks år.
Har nå større hus og plass til tårn, men hadde jeg måtte ha den på badet hadde jeg gått for kombi igjen.

Vi har en nyinnkjøpt LG fra Komplett, som jeg var veldig skeptisk til før vi fikk den i hus.

Den erstattet en helt vanlig, fullt fungerende vaskemaskin fordi vi ikke hadde plass til separat vask og tørk. I praksis blir ikke tørkedelen brukt så veldig ofte, men den var likevel verdt pengene: denne er så stillegående at du kan kjøre den midt på natten i en gammel bygård uten at noen hører den, inkl deg selv i rommet ved siden av. Lett å bruke, fornuftige funksjoner. Løpåkjøp.

Vi har også kombinert vask/tørk fra LG, og den er helt super! Elsker dampfunksjonen i vaskedelen, samt at vi kan vaske hele 12 kg om nødvendig!

Har hatt kombi i et års tid, og vi er begge veldig fornøyde. Tror vi har Miele..? Vet ikke hva folk har klage på før jeg, men jeg fikk også veldig lite spesifikke advarsler før vi kjøpte vår. Bare tull og overtro (eller husmorsnobberi av noe slag), det er helt genialt. Den er stillegående, vasker rent, og tørker tørt. Perfekt!

Har hatt en kombimaskin fra AEG i over fire år. Jeg har knapt nok brukt den, men min kone er veldig fornøyd!

Jeg kjøpte en kombi vask/tørk fra Miele for snart fem år siden og den har fungert helt suverent til begge deler. Anbefales!

Kombinert fungerer helt til ungene begynner å poppe ut. Ta det med i regnestykket om det er aktuelt. Da går vaskemaskin som regel hele tiden, spesielt høst/vår... :mrgreen:

Det kan kanskje være verdt å nevne at jeg ikke liker å tørke større klesplagg i maskin, men kommer til å tørke undertøy, håndkler og sengetøy. Som enslig er det ikke snakk om at tørkefunksjonen kommer til å bli kjørt så veldig ofte.

Unnskyld, men jeg kunne ikke la denne sjansen gå fra meg @Fyrsten: enslige skifter ikke undertøy veldig ofte, dusjer ikke veldig ofte og skifter ikke sengetøy veldig ofte? Er det kanskje derfor de er enslige?

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Redigert av en moderator:
Unnskyld, men jeg kunne ikke la denne sjansen gå fra meg @Fyrsten: enslige skifter ikke undertøy veldig ofte, dusjer ikke veldig ofte og skifter ikke sengetøy veldig ofte? Er det kanskje derfor de er enslige?

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Du har kanskje et poeng? Hmm... Takk for tipset @Tetragrammaton!

Rutinene for personlig hygiene må tydeligvis revideres.

Kommer tilbake med rapport om eventuell endret sivil status om noen uker.

:p:p

Og jeg som trodde vi single er single rett og slett fordi det er det vi vil være ...

Så til trådens tema; jeg tror at de største innvendingene mot kombimaskinene var i forhold til kapasiteten. Vasker man en full maskin må man ta ut halvparten av vasken og tørke i to omganger for å unngå overoppheting. Har man da separat vask og tørk kan man starte en ny vask samtidig som man tørker den forrige.

Og så er det jo det at store ting som sengetøy og laken muligens blir noe mer krøllet i en kombimaskin siden trommelen er mindre enn i en ren tørketrommel. Dette behøver ikke være noe problem dersom du tar ut tøyet med en gang det er tørt og henger opp/legger sammen.

Tror ikke det blir noe problem. Her i huset er det kun jeg som vasker klær i maskin, og min erfaring er at jeg aldri får fylt opp maskinen helt.

@Fyrsten Den største ulempen i min mening er at du kommer til å få inn i hampen mye sokkelo. Vi hadde vask/tørk kombi i ett år. Har aldri hatt så mye sokkkelo.... Tørketrommelen fjerner mye(!) skit/sokkelo inni sokker, det gjør ikke tørkeprogrammet.

Ellers funker det bra.

Sokkelo!

Jeg burde kanskje skrevet det tidligere, men jeg endte med LG kombimaskin og den har gått problemfritt i snart et halvt år :)

Mye sokkelo??

Vet ikke... mer eller mindre sokkeløs siden 2010.

e52b3512.jpg

Vet ikke... mer eller mindre sokkeløs siden 2010.

e52b3512.jpg

Da har jo @Tetragrammaton rett.... Du vil få langt mindre fotsvette ved å bruke sokker(selvom du vil få mye sokkelo;) )
Og fotsvette generer lukt som igjen holder hunkjønn borte.

Begynn med sokker og du er godt gift iløpet av November!