Konfigurasjonstips iMac 27"

G

Guest571

Guest
Heisann.

Har planer om å kjøpe meg ny Mac snart da jeg er lei min MacBook Pro. Ettersom jeg nesten aldri tar den med ut av huset kunne jeg tenke meg å kjøpe en iMac 27".

Sitter nå og titter på konfigurasjonene man kan velge mellom.

Har ikke gjort store forandringen fra standaroppsettet til den dyreste varianten.

3,4 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB
1 TB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min
NVIDIA GeForce GTX 675MX 1GB GDDR5
Apple Magic Mouse
Apple Keyboard med talltastatur (norsk) og brukerhåndbok (norsk)

Det eneste jeg har endret her nå er prosessoren opp fra

3,2 GHz firekjerners Intel Core i5, Turbo Boost opptil 3,6 GHz

RAM kjøper jeg løst og betaler 700 kr for 8 GB til. Totalt blir da 16 GB RAM.

Det jeg er litt usikker på er om Fusion Drive 1 TB er verdt nesten 2000 kr. Sitter nå på en 4 år gammel MacBook Pro med 250 GB snurredisk og synes den lugger litt når jeg skal åpne store filer. Jeg kommer til å dele disken og kjøre Windows 7 på den ene partisjonen så jeg kan jobbe i Inventor og andre Autodesk programmer som ikke kommer til Mac.

Med studentrabatt havner gildet på 17700 kr.

Noen som har noen innvendiger på konfigurasjonen?

Heisann.

Har planer om å kjøpe meg ny Mac snart da jeg er lei min MacBook Pro. Ettersom jeg nesten aldri tar den med ut av huset kunne jeg tenke meg å kjøpe en iMac 27".

Har ikke gjort store forandringen fra standaroppsettet til den dyreste varianten.

Det jeg er litt usikker på er om Fusion Drive 1 TB er verdt nesten 2000 kr. Sitter nå på en 4 år gammel MacBook Pro med 250 GB snurredisk og synes den lugger litt når jeg skal åpne store filer. Jeg kommer til å dele disken og kjøre Windows 7 på den ene partisjonen så jeg kan jobbe i Inventor og andre Autodesk programmer som ikke kommer til Mac.

Jeg hadde tatt med SSD eller Fusion. Det har mer å si for ytelsen enn ram (om har programmer som trenger veldig mye ram).
Sjekk at det er plass til 8GB til (eller om du må kjøpe 16GB), noen ganger kommer maskinen med alle minnebanker fulle slik at du må ta ut noe for å få satt i mer.
Har du testet Inventor i vmware fusion? Om det gir god nok ytelse slipper du reboot for å kjøre windows.

Flekk den opp til 16GB ram med en gang. Dobbelt så høy arbeidskapasitet på minnekrevende SW. Spesielt om du skal kjøre Windows Applikasjoner o gjør som @per99 sier og kjør VMware Fusion (..og som jeg sier, for jeg bruker Fusion selv).

Da kan du også kjøre applikasjonen i unity mode, så slipper du å sitte i windows desktopen.

Og vedr fusion disk vs spinnedisk. Når du først kjøper nytt - og skal ha det i noen år. Gå all inn og spytt inn siste tusenlappen.

Mitt tips i hvertfall da....etter 10 år som IT-rådgiver... :cool:

Heisann.

Redigert av en moderator:
Takk for svar.

Maskinen er heldigvis utstyrt med 2x4 GB brikker og ikke 4x1 GB. Så jeg kjøper bare 2x4 GB og putter i de ledige plassene.

Jeg har testet Inventor i vmware på laptopen min og det var ganske katastrofalt. Fungerer helt fint når jeg kjører BootCamp.

Med 16GB RAM og Fusion Drive ligger jeg farlig nærme 20k som jeg må innrømme er en smertegrense. På en annen måte føles det litt rart å skulle bruke 18k på en maskin uten SSD.

Edit: Så svaret ditt nå andersmp, min siste settning er vel mer eller mindre lik konklusjonen din.

4 år gammel MacBook med spinnedisk + VMware Fusion = katastrofalt
Brand new iMac med Fusion Drive og 16GB minne + VMware Fusion = smooth

Ser Inventor LT krever ikke rare greiene. Så det bør nok gå bra, du kan gi vmen 4GB minne til å begynne med, og doble det om det ikke går helt smertefritt.

Lykke til med kjøpet. Det blir nok bra uansett.

Takk for svar.

Maskinen er heldigvis utstyrt med 2x4 GB brikker og ikke 4x1 GB. Så jeg kjøper bare 2x4 GB og putter i de ledige plassene.

Jeg har testet Inventor i vmware på laptopen min og det var ganske katastrofalt. Fungerer helt fint når jeg kjører BootCamp.

Med 16GB RAM og Fusion Drive ligger jeg farlig nærme 20k som jeg må innrømme er en smertegrense. På en annen måte føles det litt rart å skulle bruke 18k på en maskin uten SSD.

Edit: Så svaret ditt nå andersmp, min siste settning er vel mer eller mindre lik konklusjonen din.

Jeg gikk for laveste ram, og kjøpte løst, slik du snakker om, det gikk knirkefritt! Har 24 gb ram per dags dato. Jeg valgte fusion drive, og er veldig glad for at jeg gjorde det. Etter å ha levd med SSD på Macbook Air´en, hadde jeg ikke klart å gått tilbake til roterende disk. Prisen for ren SSD-konfigurasjon var imidlertidig uaktuell, så det ble en hydribløsning denne gang :)

Er forøvrig strålende fornøyd!

viktigste før noe annet (minne, cpu osv) SSD!

Jeg kjøpte min iMac i 2010 uten ssd, men har satt inn selv (annbefales ikke)
Med ssd blir ikke maskinen treg, samme hva.

Med mindre du skal bruke den til å kjøre ekstremt tunge programmer, så er det nok heller ikke noen vits med største den største prosessoren.

Mitt forslag 3,2 ghz, 3 TB fusion drive og 8 gb minne (sette inn mer etter behov) 16,627,5 kr

Nå vet jo ikke jeg hva maskinen skal brukes til, men hvis du ikke driver med redigering på høyt nivå, eller spiller tunge spill så burde dette holde i massehvis.

Jeg har den dyreste base-modellen, uten andre endringer enn at jeg har stappa i mer ram selv.

For alle mine behov så duger den helt fint, og går fort. Men hadde jeg konfigurert den selv snarere enn å være låst til de vanlige oppsettene ville jeg absolutt gått for fusion eller SSD.

SSD gjør utrolig mye for opplevd ytelse i daglig bruk. Alt som innebærer hyppig lesing og skriving til disk selvsagt. Man blir fort bortskjemt med rask oppstart av maskin og programvare. Ville ikke klart meg uten nå, og har oppgradert alle arbeids - og underholdsningsmaskiner til SSD.

Når det er sagt gjør ikke SSD noe for tunge regneoppgaver. Det eneste som tar tid i min jobb er kompilering av større prosjekter. Der er ytelsesforskjellene ikke så store på SSD og snurredisk.

Enig - heller 8GB ram og Fusion/SSD enn 16gb og snurredisk:)

Kjører selv en tilårskommend MBP med 8GB og SSD, fungerer veldig bra det oppsettet selv om den nå burde hatt en formatering.
Nå skal det sies at det tyngste jeg gjør er jobbing i Aperture.

Det eneste som tar tid i min jobb er kompilering av større prosjekter. Der er ytelsesforskjellene ikke så store på SSD og snurredisk.

Viktig poeng. Kompilering, rendering og liknende er en CPU-jobb. Jeg vil absolutt anbefale SSD-disk. Jeg har SSD-disk som primær systemdisk på min maskin, og det er helt fantastisk deilig. Jeg har i tillegg 3 "vanlige" harddisker (totalt sitter jeg vel med ca 5 Tb med diskplass) og er som nevnt tidligere en opplevd forskjell fra mekanisk til SSD-disk.

Takk for alle tips!

Kommer til å bestille denne konfigurasjonen.

3,4 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 675MX 1GB GDDR5
Apple Magic Mouse
Apple Wireless Keyboard (norsk) og brukerhåndbok (norsk)

og ekstra RAM fra MPX.no

Crucial DDR3 1600MHz 8GB SODIMM for Mac

Da er det bare å vente på feriepenger!

Da var den bestilt, dette blir gøy.

Noen som har erfaring med "Transporter" backup?

Nå er det kanskje feil å skrive dette nå etter at du har bestilt, men det er ventet at Apple slipper ny versjon av iMac med haswell-updaten. Vil tro at denne oppdateringen er verdt å vente på! Skal selv handle inn en 27" iMac når det blir lansert i september/oktober.
:)
Sjekk forøvrig denne linken: iMac News and Rumors | Mac Rumors

Nå er det kanskje feil å skrive dette nå etter at du har bestilt, men det er ventet at Apple slipper ny versjon av iMac med haswell-updaten. Vil tro at denne oppdateringen er verdt å vente på! Skal selv handle inn en 27" iMac når det blir lansert i september/oktober.
:)
Sjekk forøvrig denne linken: iMac News and Rumors | Mac Rumors

hehe, det var litt dumt, men men, regner med å ha denne Macen ganske mange år, så jeg vil alltid gå glipp av neste oppdatering.

Oppdateringen blir helt sikkert bra, men Haswells store fordel, strømforbruk og varmeutvikling, vil ikke ha så mye å si i den stasjonære iMac. Dette kommer virkelig til sin rett i bærbare maskiner.

Ytelsesmessige forskjeller blir vel mer målbar enn merkbar tenker jeg. Gled deg til maskinen din kommer, det blir helt sikkert flott!

Vet ikke hvordan det ser ut på innsiden av en iMac, men på min 13" MBP så byttet jeg ut cd driven med en ssd, dyttet alt av OS over på den og det går super smooth. Har også 8gb ram. Originale disken sitter der også som lagringsdisk for bilder og annet.

Flekk den opp til 16GB ram med en gang. Dobbelt så høy arbeidskapasitet på minnekrevende SW. Spesielt om du skal kjøre Windows Applikasjoner o gjør som @per99 sier og kjør VMware Fusion (..og som jeg sier, for jeg bruker Fusion selv).

Da kan du også kjøre applikasjonen i unity mode, så slipper du å sitte i windows desktopen.

Og vedr fusion disk vs spinnedisk. Når du først kjøper nytt - og skal ha det i noen år. Gå all inn og spytt inn siste tusenlappen.

Mitt tips i hvertfall da....etter 10 år som IT-rådgiver... :cool:

Sliter litt i VMWare nå gitt, på min andre Mac har jeg brukt bootcamp og da har alt av drivere gått knirkefritt. Nå i VMware derimot skjønner jeg ikke hvordan jeg skal installere f.eks skjermdriver... Noen tips til en amatør?

@andersmp

Redigert av en moderator: