Konfirmasjonsgave.

Medlem
13. mai 2011
Sted
Haugesund
Guttungen nærmer seg konfirmasjonsalderen og vi har allerede vært på den første samlingen i kirken. Far har for alvor fått guffet opp klokkeinteressen og ser at "gutalarven" deler litt av interessen han også.
Han går nå rundt og ønsker seg en G-Shock klokke til rundt 1500 kr. Sikkert greit nok det, men det får han styre på med selv..... ;)
Jeg er kommet til at det kunne være et fint lite prosjekt, de kommende mndr, å finne et realt konf-ur til poden.
Enten finner jeg et brukt her inne el.l, eller så bærer det til en AD for å se hva en finner der.

Jentungen fikk bunad av besteforeldrene, men jeg fant ikke gehør fra fruen da jeg foreslo at de i stedet for penger kunne kjøpe klokke til guttunge for omtrent samme kostnad. Og det er jo selvfølgelig mye penger.....20k pluss for klokke til en tenåring.....
Men så har vi jo dette med verdien på et ur nå og hva det kan være verdt når han en dag sitter på TS og sikler.
Hadde jo vært kjekt om han kunne huske på at han fikk et flott ur til konfen, som faktisk har steget i verdi eller er blitt en flott vitage for den saks skyld. Det hadde i allefall jeg synts var topp.....her jeg sitter :D

Så hva skal en se etter? Var innom en AD i HGSD og så noen flotte Maurice Le Croix til +- 10K.
Har tenkt litt på Tag Heuer eller kanskje en Omega?
Har også vært innom Bruvik Fjord, men er nå blitt så pass skrudd i hodet av dere andre her inne at jeg foretrekker automatisk/mekanisk fremfor Quarts :p

Regner med at jeg trenger hjelp fra dere, med gode råd og vink og er takknemlig for det som skulle dukke opp.
Nytt eller brukt spiller egentlig liten rolle, men jeg ser jo at jeg selvfølgelig får mere for pengene ved å kjøpe brukt. For guttungen er det vel kjekkest å få nytt. Vi får se hva det blir til.....
Jeg tenker å bruke rundt 10k.

Guttungen nærmer seg konfirmasjonsalderen og vi har allerede vært på den første samlingen i kirken. Far har for alvor fått guffet opp klokkeinteressen og ser at "gutalarven" deler litt av interessen han også.
Han går nå rundt og ønsker seg en G-Shock klokke til rundt 1500 kr. Sikkert greit nok det, men det får han styre på med selv..... ;)
Jeg er kommet til at det kunne være et fint lite prosjekt, de kommende mndr, å finne et realt konf-ur til poden.
Enten finner jeg et brukt her inne el.l, eller så bærer det til en AD for å se hva en finner der.

Jentungen fikk bunad av besteforeldrene, men jeg fant ikke gehør fra fruen da jeg foreslo at de i stedet for penger kunne kjøpe klokke til guttunge for omtrent samme kostnad. Og det er jo selvfølgelig mye penger.....20k pluss for klokke til en tenåring.....
Men så har vi jo dette med verdien på et ur nå og hva det kan være verdt når han en dag sitter på TS og sikler.
Hadde jo vært kjekt om han kunne huske på at han fikk et flott ur til konfen, som faktisk har steget i verdi eller er blitt en flott vitage for den saks skyld. Det hadde i allefall jeg synts var topp.....her jeg sitter :D

Så hva skal en se etter? Var innom en AD i HGSD og så noen flotte Maurice Le Croix til +- 10K.
Har tenkt litt på Tag Heuer eller kanskje en Omega?
Har også vært innom Bruvik Fjord, men er nå blitt så pass skrudd i hodet av dere andre her inne at jeg foretrekker automatisk/mekanisk fremfor Quarts :p

Regner med at jeg trenger hjelp fra dere, med gode råd og vink og er takknemlig for det som skulle dukke opp.
Nytt eller brukt spiller egentlig liten rolle, men jeg ser jo at jeg selvfølgelig får mere for pengene ved å kjøpe brukt. For guttungen er det vel kjekkest å få nytt. Vi får se hva det blir til.....
Jeg tenker å bruke rundt 10k.

Hyggelig setting!

Ryggmargsrefleksen min sier meg at du nok helst bør gå for nytt ur til podens konfirmasjon.
Både for din og hans del vil nok denne dagen bli best om han får et ur ingen andre har "tafset" på før. En ny og viktig milepæl i guttens liv, og slikt fordrer "nytt" ur.;)

Jeg ville da vært tilbøyelig til å foreslå en ny TAG Heuer Aquaracer i en eller annen variant, og jeg vil mene og tro de ligger rundt 10k.
Det er jo et både solid, sporty og kult ur for en "up and coming" junior.

OMEGA ligger vel hakket over på prisskalaen hva gjelder nytt ur (Seamaster-serien), men skulle du gå for brukt her, kan du absolutt få et meget pent eksemplar av disse for rundt 10k.

Mine foreløpige tanker - lykke til!:D

Jeg ville vel spart den skikkelige klokka til de helt store anledningene. Type 20 årsdag, studieslutt, forlovelse eller lignende.
Husker at jeg knuste ganske mange klokker i løpet av tenårene.
For en aktiv tenåring vil kanskje en quartz være det mest fornuftige valget.

Kjøp en G-shock XL, har selv veldig lyst på den klokken faktisk :cool:

Jeg var i samme situasjon som deg i våres. Gjorde meg også tanker om brukt vs nytt.
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?6223-Konfirmasjonsklokke
Det ble nytt. Det er nok det mest riktige. Er viktig poeng for meg var også å gi sønnen min et kundeforhold til en AD som hjelper å holde klokkeinteressen oppe. I den alderen tar de jo ikke alltid imot råd fra pappa, men han synes det er kjekt å få litt ekstra oppmerksomhet fra 'sin' urmaker når vi fra tid til annen stikker innom.

Jeg strekte meg til en Omega PO nettopp fordi som i ditt tilfelle søsteren fikk bunad året før så jeg ville ha noe tilsvarende i verdi. Det har vært suksess. Han bruker klokka nesten hver dag. Passer svært godt på den. Lar den være hjemme hvis han har gym eller ellers risikerer å legge den fra seg uten full kontroll. Som ekstra gave fikk han en liten winder som han setter klokka i når den ikke er i bruk.

Lykke til med konfirmasjonen

Kjøp en Frogman, så får du både litt WIS-faktor og ønsket hans oppfylt :) Er jo en rå klokke som tåler "alt". Som i enig med UJU

http://www.ebay.com/itm/RARE-CASIO-...816493134?pt=Wristwatches&hash=item1c2139624e

http://www.ebay.com/itm/Casio-G-sho...688451550?pt=Wristwatches&hash=item2569c72fde

Så dyrt for en casio!?

Tror de her holder like lenge, å de har ekstremt kule visere :D
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw...sock+xl&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Gi ham den han ønsker seg, hvilken verdi tror du en Bruvik har om 3 år? OK, den har jo ingen "verdi" i dag heller da... :p

Selv er jeg onkel og har kjøpt Seamaster til rundt 20´men det har jeg gjort i det året de har blitt født. De to som har fått allerede har satt pris på gaven etter 2-3 år når de har litt mer forståelse.

Uansett: Kjøp nytt, man gir ikke brukte klokker som gave til en ikke-klokkefreak!

Ett mekanisk ur til en aktiv pod som er over alt vil jeg ikke anbefale.
Konfirmasjonsgave er best i penger slik at han får økonomisk forståelse. Tenk også på at et 38mm ur som er stort for han nå, vil kanskje føles for liten i fremtiden?

Når andre barn på skolen har kjøpt seg en ny pc, skateboard og/eller scooter for pengene. Vil det ikke være kjedelig for han å ha kun ett ur? Konfirmasjonstiden for barna er å måle gavene opp imot hverandre.

Må si meg enig med UJU. Studieslutt er en glimrende annledning hvor gutten blir en mann og kan sette nok pris på et mekanisk ur og kan forstå verdien av å eie et vakkert stykke maskineri.

En flott tankegang du har, men jeg tror at det beste er å kjøpe det uret han selv ønsker seg. Alternativt sette de 10k på en egen konto, som han selv kan få disponere til et annet ur enn G-shocken. Det bør uansett være en ny klokke, dersom han skal få den i gave.

Muligheten for å kjøpe en klokke til 10k, som vil stige i verdi de kommende årene, er så og si lik 0.

Nyeste T-touch. Et utall varianter å velge mellom. Ville gått for stål, det er holdbare saker.
Den har alt en ungdom har bruk for og vel så det. Overleverte akkurat min snart ti år gamle, den første T-touchen som kom, til Secondman. Har aldri gjort noe annet enn å bytte batteri på den og klokken har holdt seg nesten like fin gjennom hyttebygging, anleggsgartnervirksomhet og det som verre er.
Trenger du en bekreftelse fra en med mer enn klokkeerfaring enn meg kan du sikkert sjekke med Hopalong. Han har så vidt jeg vet en som brukes i ny og ne.

Så kjøper du en Seamaster eller noe annet fint til myndighetsdagen eller 20-årsdagen.

Holder en knapp på Moore sitt forslag her. En TH Aquaracer dekker behovet perfekt! Hvis ikke budsjettet kan strekkes til en Omega eller Breitling Superocean...;)

Så bra! Masse flotte råd å ta med seg på veien.
Jeg kommer til å lete og synse med jevne og ujevne mellomrom. Så får vi se hva det ender opp med.
Noe er i allefall helt sikkert. Det blir ikke G-Shock. Tissot T-Touch har han arvet etter meg og bruker den stort sett hver dag. Og det blir nytt. Gleder meg til å gå nøyere gjennom linker og lese innleggene grundigere en annen dag.
Konfirmasjonen er ikke før september 2012, så her har vi god tid :)
PS, Talen fixer jeg selv ;)

Jeg er trolig en del yngre enn de over
Men jeg hadde gitt feks ti tusen i cash og samme beløp inn på et fond du tror på og som står til feks han er 30. Å følge med på fondet på din konto er hyggelig far/sønn tid og du kan forklare om verden og slik den fungerer. Det er en spennende økonomisk tid i møte. Så forhåpentligvis har pengene vokst og
Klokkeinteressen skutt fart og en sub er innen rekkevidde for han

Til ca 10k nytt ville jeg vel gått for en Longines eller en Tag Heuer, for jeg ville definitivt valgt en ny fra forhandler som konfirmasjons gave:)