Kongens Garde

Medlem
10. jan. 2011
Sted
Stjørdal
Kongen utdeler Gardens ur, men hvorfor på høyre armen?

gardens+ur.PNG

Jeg kan bare spekulere i at de bruker titter gjennom fingrene på venstre hånd mens de gjemmer seg på do, og derfor trenger klokken på høyre arm.

Min far fikk i sin tid utmerkelsen "Beste Rekrutt" på KNM Harald Haarfagre - da fikk han en Certina DS2 tilsvarende denne:
Certina_DS2_2%20man.jpg

Så det er vel noe i samme prisklasse tenker jeg.

Klokken havner på høyre arm da det er kotyme å motta gaver med høyre hånd, for deretter flytte gaven over til venstre og hilse. Noe som dog er vanskelig med en klokke. :mrgreen:
Klokken er av forskjellig type fra år til år, opg holder seg innenfor statslige rammer for gaver. ;)

hilsen "Ex Gardist"

Vel nå har jeg alltid klokke på høyre arm, men da jeg var i forsvaret hadde de fleste klokken på høyre arm.

Reis deg opp og tenk at du sikter med et gevær. Vil du ha klokken 15 cm eller en drøy halvmeter unna ansiktet. Vrir du i tillegg klokken så den sitter på innsiden av armen så vil du uansett hvordan du holder våpenet bare behøve å vri litt på våpenet så ser du rett inn på skiven. Spesielt hendig hvis ting skal synkroniseres. Litt lite hendig hvis alle skal slippe våpenet sitt med den ene hånden når de skal se på klokken.

Så villt gjettet. Fordi det er der det er fornuftig å ha den.

Tror knapt jeg har sett Kongen med noe annet enn 1675 med faded bezel. Utrolig fet klokke - skulle gitt mye for nettopp den han har der...

Det er tydeligvis ikke noen fast regel dette. Spørs om ikke han plasserer klokka på den labben gardisten strekker frem

1087825221000_3551525325_420348298x1000r.jpg

1181917442692_655.jpg

Hehe, ser to feil her jeg.
1. Kongen har glemt hvilken hånd han pleier å bruke
2. Sportsur til DET antrekket? Jaja, er man konge, så er man konge.

Smart måte å ha klokken på, men hvem er det som er så dum at han har Acog på M14? En vet at en må ha grip på den! Evt. kjøre FAL

Hva er galt med å ha et skikkelig sikte på en skikkelig rifle da? ;) M14 er jo noe av det mest solide, treffsikre og kraftige som har blitt laget :)