Kongens Garde

Dette har jeg virkelig aldri skjønt. Jeg er ikke noe lege, men jeg kan ikke skjønne hvilken funksjon i kroppen som skal tjene på at 200 gram med stål/gull/gummi/nylon/lær sitter på den ene hånda fremfor den andre.

Hmmm, har vel kanskje noe med blodsirkulasjon å gjøre? Venstrehånd er nærmere hjertet...

Dette har jeg virkelig aldri skjønt. Jeg er ikke noe lege, men jeg kan ikke skjønne hvilken funksjon i kroppen som skal tjene på at 200 gram med stål/gull/gummi/nylon/lær sitter på den ene hånda fremfor den andre.

Neppe noen ting og skjønne heller :) Handler nok bare om god gammeldags overtro.

Kongelig klokke - Norske Løve

Har i min besittelse et sølv lommeur, trolig ca. 100 -110 år gammelt, uten at jeg vet det for sikkert. Trolig har det tilhørt en bestefar som var på Fredriksten på grensevakt i 1905. Han var sersjant i Telemark Bataljon. Er dette et militær ur? Kan det ha blitt gitt som erkjentlighetsgave for tjenesten- eller var det å få kjøpt den gang? Noen som vet derute?
Dette var vel en avsporing fra høyre arm, men jeg syntes det passet å ta det opp når vi først var inne på kongelige og 1905.
mvh KOS